Niet op haar buikje willen en kunnen liggen

Mijn dochtertje is nu 5 maanden oud en kan nog steeds niet op haar buikje liggen. Niet in rust (dus met haar hoofdje opzij) en ook niet om te spelen. Als ik haar op haar buikje leg houdt ze het maar een minuutje vol en dan is ze doodmoe en begint ze hardverscheurend te huilen.

Ik hoor van mensen in mijn omgeving verhalen over kinderen van dezelfde leeftijd en jonger die al zelf op hun buik rollen en weer terug.

Dat doet mijn meisje nog lang niet… ze heeft ook een behoorlijk plat achterhoofdje omdat ze in bed alleen maar recht ligt.

Wat ik ook probeer, ze blijft met haar hoofd in dezelfde rechte stand liggen.

Volgens het consultatiebureau zou dat kunnen komen vanwege de platte vorm, waardoor haar hoofdje op de rechte manier het gemakkelijkste voor haar ligt.

Als ze rechtop mijn onze schoot zit dan draait haar hoofdje met gemak naar links en rechts.

Het consultatiebureau heeft me nu verwezen naar een kinderfysiotherapeut. Daar ga ik nu overmorgen heen.

Ik hoop dat er geen helmpje nodig is.

Zijn er meer mensen waarbij de baby met 5 maanden nog steeds niet op hun buikje wilde?

Please, ik snak naar goed nieuws berichten.

We hebben al zoveel met ons dochtertje meegemaakt, ik maak me zo’n zorgen.

Volgens mij houden ze bij de CB de iets van 9 maanden aan. Vanaf 3,5/4 maand KAN je baby gaan omrollen, maar een probleem hoeft er helmaal niet te zijn als hij/zij dat niet doet.

Denk dat de kinderfysio wel goed kan zien of er een probleem is als er al een probleem is.

En een helmpje is te overkomen. Ken genoeg mama’s/babies waarbij dat even nodig was en die periode viel hun allemaal erg mee en de babies zijn natuurlijk nog zo klein dat ze het zich later niet herinneren.

Komt vast goed! :hug:

het kan zijn dat de zwaartekracht nog teveel aan haar trekt waardoor ze het niet fijn vind .

je zou kunnen proberen om haar bij je te nemen op de bank , haar onderlijf op de bank te laten liggen en haar met haar borst op jouw bovenbenen laat rusten , hang haar armen zo dat haar okseltjes over jouw been heen hangen .

het zwaarte punt is ze dan over en ligt ze toch op haar buik , verstevigt haar nekspieren en uiteindelijk gaat ze vanzelf naar haar buik.

dominique had dit ook en na 3x per dag 5 minuutjes hem zo bij me te leggen , lag hij binnen een week zonder te mopperen op zijn buik :thumbup:

was overigens ook een tip van niek zn fysio

En een helmpje is te overkomen. Ken genoeg mama's/babies waarbij dat even nodig was en die periode viel hun allemaal erg mee en de babies zijn natuurlijk nog zo klein dat ze het zich later niet herinneren

Bluefairy: dat is waar, maar mijn dochtertje heeft ook een klompvoetje waardoor we haar de eerste drie maanden alleen maar met haar beentje in het gips hebben meegemaakt. Over een maand wordt ze geopereerd en dan weer 6 weken gips en daarna een beugel om haar beentje...
Ik heb mijn kleine schat nog maar zelden helemaal gaaf in mijn armen gehad. Zelfs haar badjes waren moeizaam de eerste maanden (plastic hoezen om haar gips heen ed).

Ik vind het wel even genoeg, liever geen helmpje..ik moet er echt niet aan denken. :pray:

bij kyano was dat ook echt drama

die wilde en kon ook niet op zijn buik

de fysio zal ook als advies geven een rolletje van handdoek onder de borst te leggen

dan liggen ze wat makkelijker op hun buik

kyano had ook een afplatting

na de adviezen van de fysio is het allemaal goed gekomen,het buik liggen en geen helmpje :-*

Is het erg dan dat ze niet op hun buik willen liggen :shifty:?

Mijn dochtertje is wat jonger, maar wil wel op haar buik met haar hoofd omhoog, maar zodra ze moe wordt en haar hoofd het bed/boxkleed/aankleedkussen/mijn benen raakt schreeuwt ze het uit. Wil dus ook niet in rust op haar buik liggen. Ik vond het eigenlijk niet zo erg :shifty:

Odin vond op z’n buik liggen ook vreselijk hield het ook maar heel kort vol

en met 8 maanden had ik een extra afspraak staan met het cb omdat hij dan zou moeten rollen volgens hun en idd met 7 1/2-8 maanden had hij ineens door hoe het moet :thumbup:

Wat je eventueel kan doen, is haar op de buik leggen met een opgerolde handdoek onder haar oksels.

het kan zijn dat de zwaartekracht nog teveel aan haar trekt waardoor ze het niet fijn vind .

je zou kunnen proberen om haar bij je te nemen op de bank , haar onderlijf op de bank te laten liggen en haar met haar borst op jouw bovenbenen laat rusten , hang haar armen zo dat haar okseltjes over jouw been heen hangen .

het zwaarte punt is ze dan over en ligt ze toch op haar buik , verstevigt haar nekspieren en uiteindelijk gaat ze vanzelf naar haar buik.

nathalievhdominique: wat een supertip! Ik heb Annika zonet op deze manier over mijn been heen gelegd en haar een beetje afgeleid met een filmpje die ik van haar zus had gemmaakt op mijn mobieltje.
Ze heeft het zeker 3 minuten volgehouden!
Vanavond nog een keertje.

Dankje hoor! Ik heb er echt wat aan! :-*

@Happy mommy wrote:

nathalievhdominique: wat een supertip! Ik heb Annika zonet op deze manier over mijn been heen gelegd en haar een beetje afgeleid met een filmpje die ik van haar zus had gemmaakt op mijn mobieltje.
Ze heeft het zeker 3 minuten volgehouden!
Vanavond nog een keertje.

Dankje hoor! Ik heb er echt wat aan! :-*

:thumbup: nu gewoon rustig aan 3x per dag even lekker hangen zo , je merkt vanzelf als je haar plat op haar buik leg opde grond of de box dat ze het steeds minder erg gaat vinden.

op bed kan je ook nog doen , is toch een stukje zachter als de vloer of de box.

hoop dat het werkt :thumbup: :-*

Als het 1 minuutje goed gaat kun je ook al tevreden zijn met die ene minuut en dan meerdere keren op een dag. Zo bouwen ze ook al spierkracht op, alle kleine beetjes helpen.

Mijn zoon vond het ook stomvervelend om op zijn buik te liggen en dat heeft ook een tijd geduurd.

Fysio geeft vaak goede en leuke tips :thumbup: .

Verder had ik de tijd om bij zijn overdag slaapjes bij hem te zijn. Ik legde hem dan op zijn zij met een kussen in zijn rug of hij lag naast me op bed op zijn zij. Je kunt ze dan niet alleen laten, maar als je er de tijd voor hebt scheelt het wel aanzienlijk. Van een redelijk plat achterkoppie had hij redelijk vlot een ronder bolletje.