niet op haar buikje kunnen liggen.

Onze kleine meid van 3 maanden oud kan niet op haar buik liggen. Zodra we dit doen blijft haar hoofdje recht liggen, met haar neusje en mondje in het matrasje. Resultaat: een hoop gesnuif en al snel een enorme boze en wanhopige huil en driftbui. Volgens het cb hoort ze dit al lang te kunnen en moeten we oefenen. We moeten haar 3x per dag 10 minuten op haar buikje leggen.

Nou dat is echt niet te doen. Voordat de tien minuten voorbij zijn zou ze al gestikt zijn. Ik heb geprobeerd haar hoofdje opzij te leggen, met haar wangetje op het matras maar haar nekje wordt helemaal stijf (ik denk van de stress) lokken met speeltjes, geluidjes of met mamma die naast haar hoofdje haar naam roept helpt ook niet.

Hebben meer mensen dit? Komt dit vanzelf wel goed of moet ik me zorgen maken?

misschien eens bij de huisarts langs gaan en vragen om fysio die mensen kunnen je advies geven hoe je het beste kan gaan aanpakken want als je nu zelf bezig bent en het mocht niet helpen en je als nog langs de fysio moet kun je net zo goed eerder zijn en tips inwinnen



succes :hug:

Je kunt oefenen met een opgerolde handdoek onder haar borstkast te leggen, en dan haar oksels op de rol. Dan steunt ze een beetje op haar elleboogjes en moet ze haar hoofdje wel omhoog houden. Zoniet dan drukt haar gezichtje ook niet in een matras/speelkleed…

Je kunt dan ook zelf voor haar gaan liggen, wat vertellen/liedje zingen zolang je haar aandacht maar hebt, zodat ze naar je wil kijken.



Mijn dochtertje wilde ook nooit op haar buikje liggen, ze werd dan ook boos en stopte niet met huilen totdat ze weer op haar rugje lag.

Maar toen heb ik het dus met die opgerolde hydrofiele luier gedaan en ging het iets beter. Maar alsnog vond ze het niet leuk, naderhand ben ik daar ook gewoon mee gestopt als ze het niet leuk vind dan maar niet. Toen ze zelf naar haar buikje kon rollen en van haar buikje naar haar rug vond ze het niet erg om op haar buikje te liggen.

Mijn dochtertje wilde ook nooit op haar buikje liggen, ze werd dan ook boos en stopte niet met huilen totdat ze weer op haar rugje lag.
Maar toen heb ik het dus met die opgerolde hydrofiele luier gedaan en ging het iets beter. Maar alsnog vond ze het niet leuk, naderhand ben ik daar ook gewoon mee gestopt als ze het niet leuk vind dan maar niet. Toen ze zelf naar haar buikje kon rollen en van haar buikje naar haar rug vond ze het niet erg om op haar buikje te liggen.


Mijn man zei ook zoiets.... het komt vanzelf....laat je niet gek maken door een CB. Als ze er aan toe is doet ze het vanzelf.
Ik vind het alleen vreemd. Vroeger moesten baby's op hun buik slapen.....toen men nog niet beter wist....nou dan hadden wij een probleem gehad. Onze eerste dochter kon vanaf de eerste dag al lekker op haar buikje liggen en werd dan zo relaxt dat ze ervan in slaap viel.

Maar de tweede niet. Haar hoofdje omhoog doen is al helemaal geen optie...

Ik zou je HA raadplegen, die kan fysiotherapie voorstellen.

Die kijken wat ze doet, hoe ze iets doet, en daarmee gaan ze met JULLIE! aan de slag.

Fysio kun je ook wel raadplegen zonder eerst naar de HA te gaan trouwens.



Mijn dame van 2 maanden wil ook nog niet op de buik liggen. Heb van het begin af aan al gehoord te moeten oefenen, maar vind dat eigenlijk een beetje onzin, ze leert het heus op de duur wel hoor, dan duurt het maar wat langer. Af en toe oefen ik even met haar, maar doe het echt maar heel kort, ze leert t vanzelf en dan wordt t wel langer.



Als je wilt blijven oefenen, zou ik eerst voor kortere stukjes gaan, als ze sterker wordt, wordt t vanzelf langer en je maakt haar (en jezelf) er minder verdrietig/boos etc mee…

Ik oefen ook maar af en toe. Eerst huilde ze dan heel erg waardoor ik het een tijd niet gedaan heb, wat bleek uiteindelijk na 9,5 week: KISS syndroom, beklemde zenuw! Ze had hiernaast wel meer symptomen hoor, niet alleen buikliggen wat lastig was.



Maar wat ik bedoel te zeggen: hier gaat het ook nog steeds lastig, ze heeft er gewoon hekel aan. Reflux kindjes hebben er ook vaak nog meer last van trouwens. En ik probeer een beetje juist te timen: niet als ze ent wakker is of ent gegeten heeft, neit als ze erg moe is, maar gewoon als ze lekker aan eht spelen is en vrolijk is. En dan maar eventjes, totdat ze gaat huilen. Zo doen we dat elke keer en het gaat steeds langer, maar 3 x 10 minuten??? Nee hoor, het komt idd vanzelf wel vind ik, we bouwen langzaam op met een tempo dat mijn dochter aan kan!

Oké, Annika had ook KISS syndroom en is daarvoor behandeld. Zou een nabehandeling nodig zijn? Komt dat wel eens voor?



Ze heeft ook last van reflux. Maar volgens het CB ligt de maag in een betere stand als ze op haar buikje ligt zodat de reflux klachten juist minder zouden moeten worden…

Wat een rare opmerking van het cb om dan te zeggen om 10 min achter elkaar te oefenen. Dat is toch hartstikke lang voor zo’n kleintje! Mijn zoontje tilt wel zijn hoofdje op maar die houdt het echt geen 10 minuten vol.



Ik zou informatie inwinnen bij een fysio, met het advies van het cb kan je niet veel lijkt me.

@Happy mommy wrote:

Oké, Annika had ook KISS syndroom en is daarvoor behandeld. Zou een nabehandeling nodig zijn? Komt dat wel eens voor?



Ze heeft ook last van reflux. Maar volgens het CB ligt de maag in een betere stand als ze op haar buikje ligt zodat de reflux klachten juist minder zouden moeten worden…




Lucy heeft hiervoor maar 1 osteopatische behandeling nodig gehad. Ben wel een tweede keer langs geweest om nogmaals te laten checken, maar alle klachten waren dezelfde avond nog weg, heel frapant als je er alleen maar heen gaat met het idee “Baadt het niet, dan schaadt het niet”. De eerste keer dat ik er heen ging, eerst alle klachten doorgenomen, toen constateerde hij een kapsel wat naar binnen zat, en daardoor een beklemde zenuw, en aan het einde had hij dat met heel minimale bewegingen tijdens haar ontspannen slaap verholpen. Zo minimaal, dat ik niet zag dat hij wat deed.



Hij heeft aan het einde gezegd dat dit niet meer terugkeert als het eenmaal goed zit, omdat in Lucy’s geval het kapsel niet goed zat door haar stuitligging hoogstwaarschijnlijk, en dat is goed gezet. Dat kan niet meer verkeerd schieten zeg maar. Verder dat ze minder bijklachten zou kunnen hebben, veroorzaakt door die beklemde zenuw, en dat als alles hierna 100 procent zou zijn, dat ik niet meer hoefde terug te komen, en als ik nog vermoedde dat er iets niet lekker zat, dat ik dan voor een kleine tweede behandeling kon komen. Dat bleek niet nodig te zijn. Vanaf toen sliep ze beter, was ze meer ontspannen, krijste geen uren meer van de pijn, etc. etc.



Of een tweede behandeling nodig zou zijn bij jouw kindje hangt af van de ernst en hoe behandelbaar je kindje was de eerste keer. Heeft hij daar niks over gezegd?



Bij mij in de september 2009 mama’s zijn bijna alleen maar reflux baby’s en zo’n beetje allemaal met vooral de eerste maanden een grote hekel aan op hun buik liggen. Tegen één van hen is dit volgens mij ook door een KA vertelt, dat het daardoor kan komen dat ze er moeite mee hebben. Je moet je sowieso niet gek laten maken door het Cb hoor, luister naar hun advies en bepaal zelf hoe en of je het opvolg! Als ik naar hen had geluisterd, had mijn dochter nu een nog krommere nek en rug gehad, scheef gekeken en nog steeds enorme buikkrampen etc.

Maar even niet over buikliggen: geef je je kindje ook Johannesbroodpitmeel bij haar melk?



Ik zie het gewoon zo, dat waar elke jonge pasgeboren baby al eventjes op de buik werd gelegd, daar ben ik eigenlijk pas mee begonnen met 10 weken. Ze heeft ook mijn hele zwangerschap in stuit gelegen met haar benen recht langs haar lijf bij haar hoofd, dus kan me ook voorstellen dat ze daarom niet graag helemaal recht lag op het begin. Ook een reden dat we daar niet al te veel op gehamerd hebben de eerste weken.

En de achterstand halen ze echt wel in hoor, mijn dochter is zoals gezegd nog steeds weinig op haar buik te vinden, geeneens elke dag, en ze houdt zelf wel vanzelf haar hoofd steeds meer overeind wanneer je haar vast hebt enzo. Ook zo trainen ze die nekspieren hoor (is mijn mening dan). Kijk gewoon wanneer je kindje in een goede mood is, leg er niet teveel druk op, en al is het maar een halve minuut net na een schone luier en als je je kindje weer oppakt om mee te nemen naar beneden bijvoorbeeld. Toch eventjes het oefeningetje gedaan, zonder meteen een uur met een huilend kind te zitten. Mijn dochter heeft tijdens het op haar buik liggen deze week pas voor het eerst geglimlacht, normaal is het moeilijk en geconcentreerd kijken en evt. beginnen te jengelen, maar dat ze nu lachte is voor mij een teken dat het haar beter af gaat. Geduld is een schone zaak :wink: .



Ze huilt, ik ga haar uit bed halen. Succes en als je nog vragen hebt, stellen!

Nog ff aanvulling op mijn reactie: ik zag in een folder van een kinderfysio, dat je je kindje ook op de buik kunt laten liggen bij je op schoot. Dan heb je in elk geval er geen last van dat t neusje ‘dicht’ ligt, omdat het hoofdje wat vrijer ligt.

Oefenen op de bank “buik-tegen-buik”.

Je kunt zelf wat schuiner liggen (45 graden of minder) op de bank.

Je baby hoeft dan minder ver haar hoofdje omhoog te bewegen als ze naar je wil kijken.

Misschien helpt dat als tussenfase?



Verder inderdaad hydrofieldoek om te oefenen.



Mijn jongste is nu 4 maanden en kan echt nog geen 10 minuten met zijn hoofd omhoog hoor. Dat lijkt me wel erg overdreven.

Nog even over de 10 minuten op de buik van het CB. Het was niet de bedoeling om haar dan haar hoofje tien minuten lang omhoog te laten houden hoor… Maar mijn dochtertje kan überhaubt niet op haar buikje liggen met haar hoofje opzij. En dat moest ik met haar oefenen. Haar hoofdje dus op haar wang laten rusten terwijl ze op haar buikje ligt. Maar ze wil gewoonweg niet met haar hoofd opzij liggen en haar complete nekje wordt zo stijf als een plank. Het resultaat is dan dus dat ze met haar neusje in het matras ligt te snuiven.



Ik ga toch nog een keertje terug naar de Ostheopaat. Eventjes nakijken of haar nekje toch weer vastzit.

Ons zoontje hield er ook absoluut niet van ging behoorlijk te keer.



Ik elke dag als hij vrolijk was probeerde ik het wel even, maar dat zal nooit 10 minuten geweest zijn en zeker niet 3x per dag.

Steven heeft ook een reflux. Met een opgerolde handdoek ging het wel wat beter maar vond het nog steeds niet leuk. Op mijn buik liggen ging wel wat beter maar was ook niet altijd leuk. En ach ik maakte me er niet druk om.

Toen Steven 5 maanden was accepteerde hij het pas, en probeerde meteen te kruipen. Met 6 maanden rolde hij zelf van buik naar rug en andersom. Kruipen lukt nog steeds niet helemaal, maar hij is nog jong. Alles op zijn tijd. Dus zelfs als ze niet wil… het komt vanzelf wel goed, laat haar lekker op haar eigen tempo ontwikkelen.



Dat het beter zou zijn voor de maag, nee dat geloof ik niet echt. Steven spuugd/spuugde vaker als hij op zijn buik ligt dan op zijn rug. Hoewel de klachten bijna weg zijn nu hij Johannesbroodpitmeel krijgt.

op zich is 10 minuten het koppie omhoog idd teveel van het goede, maar een kleintje moet wel soepel de nek kunnen bewegen en dan het hoofdje op een wangetje neerleggen als het te moe is om het koppie omhoog te houden.

Dat ze in eerste boosheid het hoofdje rechthouden is zo raar nog niet, maar de meeste kindjes leggen uiteindelijk wel het koppie opzij.



Als je zegt dat ze een stijve nek heeft en al eens behandeld is voor KISS… zou ik er voor de zekerheid nog een keer naar laten kijken!

Het helpt erg als je haar elleboogjes onder haar schoudertjes plaatst. Dit kun je makkelijk doen door achter haar te gaan zitten en haar bovenarmpjes vast te pakken. T heeft een voorkeursligging en de fysio gaf dit terloops als tip voor het oefenen van de buikligging.

Heb even een willekeurig plaatje gegoogled waarop je kunt zien welke houding ik bedoel:

http://www.mtchuizen.com/mtc/uploadimages/152.jpg

Dat scheelde hier alles! :thumbup:

eh en tot die conclusie was je zelf ook al gekomen… (toch handig als je eerst alle reacties leest :oops: :lol: )

@Happy mommy wrote:

Oké, Annika had ook KISS syndroom en is daarvoor behandeld. Zou een nabehandeling nodig zijn? Komt dat wel eens voor?



Ze heeft ook last van reflux. Maar volgens het CB ligt de maag in een betere stand als ze op haar buikje ligt zodat de reflux klachten juist minder zouden moeten worden…


Bij mijn zoon zeggen ze juist dat die buikligging de reflux verergert. En hij spuugt dan ook veel meer.

Als ze echt haar hoofd niet op zij KAN doen zou ik toch even naar de osteopaat of fysio gaan. Wie weet zit er iets vast. Bij de osteo kan je in 1 of 2 behandelingen klaar zijn.

Lucy’s reflux was ook erger als ze op buikje lag. Ze kreeg dan enorm last van zuur. Nu niet meer zo erg, ook sinds de dag van verhelpen van de beklemde zenuw bij osteo :thumbup:

happy mom (heb even niet alle reacties terug gelezen)



maar het cb zegt dat als ze op de buik liggen dat het voor reflux beter is… :shock:



beide dames refluxbaby (en beide waren snuifers op de buik)

maar fysio zegt ook dat refluxbaby die niet fijn vinden.



en uiteindelijk (als het alleen maar het omhoog kijken is) allemaal vanzelf goed. weet dat femke de nek met 4 mnd niet omhoog kon houden, wij hebben dit geoefend en naar 2 dgn kon ze het al… komt allemaal vanzelf.

kan je genoeg voorbeelden geven.