Hoi allemaal.
Liam kon altijd goed zelf spelen in de box. Dat vond ik ook erg belangrijk en was blij dat dat goed ging. Toen hij 6.5 maand oud was bgon hij te tijgeren, dus heb ik hem uit de box gehaald zodat hij vooruit kon en op onderzoek uit kon. En volgens mij is toen de fout er langzaam in geslopen.
Omdat ik natuurlijk niet wilde dat er iets zou gebeuren zoals tegen de tafel aan vallen , hoofd stoten etc. ben ik erbij gaan zitten terwijl hij aan het spelen was. Natuurlijk ook meegespeeld, maar veel er gewoon bij gezeten.
Dat hou je een tijdje vol, totdat je ziet dat je zo nergens meer aan toe komt, dus ik wilde weer gewoon de afwas gaan doen als hij aan het spelen was of even eten of wat dan ook, maar daar was meneertje het helemaal niet mee eens, ik moest erbij blijven zitten.
Het is echt zo erg dat als ik naast hem op een stoel ga zitten om een boterham te eten, hij aan m’n voeten komt jammeren en aan m’n benen trekt. Het wordt dus echt te gek.
Ook het zelf spelen houdt hij niet langer vol dan 20 minuten, dan komt hij alweer naar mij toe. Langer dan een minuut speelt hij niet met 1 speeltje, dat was voorheen toch echt anders.
Ik snap dat het mij schuld is, dat dit erin geslopen is, maar ik wil er nu wel wat aan doen voordat ik dadelijk met een verwende en drammende dreumes zit, die niet meer zonder de aandacht van z’n moeder kan…
Wat kan ik doen? Moet ik hem maar laten jammeren en doorgaan waar ik mee bezig ben? Als ik hem in de box zet en hij begint te huilen, moet ik hem dan maar laten huilen? Hoe pak ik dit aan?
Aan zijn speelgoed ligt het niet. Hij heeft goed leerzaam en uitdagend speelgoed. Alles zit in een doos of staat in een klein open kastje, hij kan dus zelf zijn speelgoed kiezen en pakken. Als ik zie dat er te veel op de grond ligt, ruim ik weer wat op, dus te veel prikkels krijgt hij ook niet.
Het is een heel verhaal, maar ik neem dit erg serieus. Stel dat er een broertje of zusje bij zou komen en Liam eist al mijn aandacht op, omdat hij dat gewent is, dan heb ik pas een probleem. Het lijkt me dus beter om het nu recht te zetten.
Dus meiden …help!!!
Groetjes Steph
Meid!!! :shock:
Sla jezelf niet zo voor je kop…
Dit is volkomen normaal en het komt helemaal niet door jou…
Hij is pas 8 maanden. 20 minuten zelf spelen vind ik heel wat.
Dat doet Mateo nog niet eens en die is 2,5 jaar…
Kinderen kunnen gewoon nog niet zo lang de concentratie vasthouden, dat moeten ze leren. Je kan al het leerzame leuke speelgoed van de wereld kopen, maar als je kind het gewoon NIET leuk vind, dan is het echt zonde van het geld…
Ik had bij Mateo zo ontzettend veel leerzaams gekocht, maar hij vond een bakje met knijpers het leukste…Micah heeft precies hetzelfde…De simpelste dingen vind hij het leukste…
Nogmaals, het ligt helemaal niet aan jou. Liam is gewoon een kleintje en kan dat allemaal nog niet. Dat hij het eerst wel kon zegt niet zoveel. Als ze kleiner zijn kunnen ze ook minder handelingen dus is het makkelijk lang te blijven zitten/liggen met een speeldingetje…
Hoe bewegelijker ze worden hoe groter hun wereld. Daar kunnen ze van in de war raken…
Het komt echt allemaal goed… :hug:
Mischa heeft ook dat hij gaat huilen als ik hem in de box zet als hij rond mocht tijgeren.
Maar meestal heeft hij binnen 1 minuut zijn speeltjes in de box ontdekt en gaat hij weer lekker spelen in de box.
20 minuten spelen vind ik ook best lang hoor voor 9 maanden.
Maar ik zou hem wel weer leren om ook zelf te spelen, en soms is dat idd helaas door even te laten jammeren…
Ik heb ook dat probleem en mijn dochtertje is inmiddels 1 jaar. Het lijkt net of ik mijn verhaal aan het lezen ben.
Ik lees dan ook even om wat tips te krijgen.
Het eerste wat me te binnen schiet:
- er eerst bij blijven zitten (wat je nu ook al doet??), en dan na een tijdje zeggen (op rustige toon): Zo, ik ga nu even …, ik ben zo weer terug. Aai over de bol en je gaat doen wat je zei. Ook als hij dan gaat jammeren: mama komt er zo weer aan (en wel weg blijven). Als dit nog te moeilijk is: eerst iets wat in zijn zicht is, dus bijvoorbeeld de was opvouwen, maar wel zodat hij je kan zien. En, heel belangrijk: ook echt weer terug komen, want dat had je beloofd
Het ‘erbij zitten’ kun je steeds korter maken, het zelf spelen zal misschien niet langer worden (ik vind 20 minuten ook best lang!).
Wat ik doe als Leonie even uitgespeeld is: een nieuwe speelimpuls. Dat kan van alles zijn: een nieuw speeltje, iets wat helemaal geen speelgoed lijkt (bijvoorbeeld een lege plastic fles), zelf gaan spelen, gekke geluidjes maken met een knuffeltje, opruimen (gek genoeg is dat voor Leonie genoeg reden om alles weer over hoop te trekken :think: :inlove: ), zoiets. Dan kan zij weer even vooruit, en speelt ze zo weer 10 minuten verder.
Samengevat :oops: (ben nog al lang van stof, misschien word ik wat onduidelijk?):
- uitgestelde aandacht (ik ga even… ben er zo weer)
- consequentie (doen wat je beloofd hebt)
- nieuwe speelimpulsen
zo heb ik het ook gedaan, zoals biebels beschrijft.
ik dacht ook dat ie nooit alleen ging spelen en dat ik hem ‘verpest’ had door er elke keer bovenop te zitten met mijn neus :mrgreen:
maar het is helemaal goed gekomen!
weet niet meer precies wanneer, maar hij vermaakt zich nu prima alleen, als ie maar weet waar ik ben.
Is normaal hoor…is hier heel lang zo geweest, nu is het wel beter hoewel Jinthe de laatste tijd ook weer vaak ‘mama meedoen’ vraagt…
je kan echt niet van zo’n kleintje verwachten dat ze zich lang alleen bezig houden…ik weet dat het soms vervelend is als je echt iets wil doen…betert echt !!
Thanx Biebels, ik ben een paar dagen terug zo begonnen en hij speelt al weer beter. Ik denk eerlijk gezegt dat hij ook even niet zo lekker in z’n vel zat. Hij ziet er ineens zoveel helderder uit, is zelf gaan zitten en net stond :shock: hij aan de tafel, terwijl hij nog helemaal niet zo stevig op z’n benen staat. Dusssss waarschijnlijk zat hij in een sprongetje…
Ik ga wel weer m’n eigen dingetjes tussendoor doen, zodat hij weet dat mama ook andere dingen doet dan op de grond zitten met een blok in haar hand :mrgreen:
Sam heeft dat ook een beetje! Die wil en kan moeilijk alleen spelen, en al helemaal in de box is drama!
Als je dus weer die tijd voor jezelf wilt om wat dingetjes te doen, hebben ze bij mij op het CB een schema gemaakt.
Bijv. Na het eten, zo’n 15 min. samen spelen.
Daarna een uur in de box, en daarna een uur mag hij alleen op de grond. Dan is het weer tijd voor drinken. Weer 15 min. spelen. etc etc.
Zo de dag door.
Moest dit gaan doen (ben er nog niet super goed mee bezig :oops:) Maar dan weten ze, oh nu gaat mama met mij spelen, dan mag ik straks alleen in de box en daarna lekker kruipen. Dan kunnen ze dat ook beter.
Ik vind het zelf erg moeilijk om het vol te houden, want een uur Sam in de box, is een uur lang een Sam die gigantisch over de toeren is en loopt de huilen (lees krijsen)…
Maar, het schijnt, als je het een week of 2 volhoudt, het echt werkt!! :thumbup:
een uur in de box :shock: :shock: en dan volhouden als je kindje huilt? :shock: :shock: Is dat het advies van het CB? Ik sta versteld…
Ja, het hoefde niet persee een vol uur zijn!
Maar om een beetje ritme er in te krijgen…
En idd, moest wel volhouden als hij huilde, maar moet zeggen dat ik hem na 10 min. huilen er al weer uit haal elke keer!
Ik kan dat namelijk heel slecht… als Sam huilt… en dat heel lang aanhoren, wordt ik gek :oops: Dus haal ik hem eruit… en mag ie weer op de grond of bij mij spelen :oops: (daarom is hij ook zo heeerlijk verwend al :lol: :mrgreen:)
Da’s toch niet verwend? Ik vind het erg sneu dat er aangeraden wordt je kindje in de box te laten huilen… Ik zou het zelf ook niet zo lang uit houden in de box, Leonie wil toch ook graag een beetje kruipen, dus op de grond houdt ze het langer uit. Eigenlijk zit zij alleen in de box als ik even mijn handen (en ogen) nodig heb, bijvoorbeeld 's ochtends om even te stofzuigen en 's avonds bij het koken.
Dus ik vind dat geen verwennen hoor, als Sam bij jou in de buurt mag spelen! Daar kan hij toch ook leren zich zelf te vermaken?
Jaa dat klopt.
Maar probleem is een beetje dat mijn huis ook niet super kind vriendelijk is. En ik vlieg nogal eens van hot naar her, kan hem niet constant in de gaten houden, en Sam zit gewoon overal aan. En trekt zich overal aan op :?
Ik loop dehele dag politie agentje te spelen. Hij vraagt giga veel aandacht, ook als hij op de grond is.
Daarom moest ie in de box, maarja, dan krijst hij echt moord en brand!
Weet ook niet zo goed meer wat ik wel en niet moet doen