Niet meer aan elkaar leren schrijven...

Bij Anna Sofie op school kiezen ze ervoor om niet maar aan elkaar te laten schrijven…

Dat is er helemaal uit, heeft iets te maken met het gebruik van computers, dat kinderen nog zo weinig schrijven etc. Liever heel mooi in blokletters dan afgeraffeld aan elkaar of zoiets.

Ik zal de juf nog eens vragen wat de achterliggende gedachte ook al weer was…



Ik vind het zo ontzettend jammer. Ik hou zelf van schrijven, was vroeger dol op mooie letters, schrijf enkel met vulpen en meestal aan elkaar.



Dat gaat mijn kind nu dus niet meer leren.



Heeft iemand hier ooit van gehoord?

Bij ons doen ze het nog wel…



jammer hoor…

Yep , wij hebben een heel nieuwe schrijfmethode “schrift” waar kinderen inderdaad de letters niet meer aan elkaar vast maken. Dit heeft te maken met allerlei nieuwe inzichten in de motoriek van kinderen. We zijn er pas net mee gestart, maar ik merk wel dat met name voor kinderen met een zwakke motoriek deze methode erg geschikt is. En maak je geen zorgen hoor, deze methode besteed juist naast het praktische schrift heeeeeeeeeeeel veel aandacht aan sierletters,kaligraferen enz. Ook komt het schrijven met verschillende materialen heel veel aan bod, ook al in groep 3. Zo schrijven en kleuren ze regelmatig met gelpennen en worden er kleuropdrachten gegeven. Ik weet niet of het dezelfde methode is, maar ik ben er (na heel veel mitsen en maren en twijfels)nu wel enthousiast over :slight_smile:

@mamaartje wrote:

Yep , wij hebben een heel nieuwe schrijfmethode “schrift” waar kinderen inderdaad de letters niet meer aan elkaar vast maken. Dit heeft te maken met allerlei nieuwe inzichten in de motoriek van kinderen. We zijn er pas net mee gestart, maar ik merk wel dat met name voor kinderen met een zwakke motoriek deze methode erg geschikt is. En maak je geen zorgen hoor, deze methode besteed juist naast het praktische schrift heeeeeeeeeeeel veel aandacht aan sierletters,kaligraferen enz. Ook komt het schrijven met verschillende materialen heel veel aan bod, ook al in groep 3. Zo schrijven en kleuren ze regelmatig met gelpennen en worden er kleuropdrachten gegeven. Ik weet niet of het dezelfde methode is, maar ik ben er (na heel veel mitsen en maren en twijfels)nu wel enthousiast over :slight_smile:




is het typisch jenaplan ofzo :wink:

nee, eigenlijk is dit een heel klassikale methode. We hebben ontzettend moeten puzzelen om hem aan te passen aan het jenaplan-onderwijs. Maar je bent als jenaplanschool wel steeds zoekende naar adaptief onderwijs en daar is deze methode wel heel erg geschikt voor.



Ik vind zelf de methode Novoscript veel meer aansluiten bij het jenaplan-onderwijs, maar die was te lastig om in te passen in onze structuur…



Maar ik vermoed dat bij veel andere scholen de komende jaren ook hun schrijfonderwijs op de schop gaat hoor. Alleen lopen vernieuwingsscholen vaak een beetje voorop he :wink:

Indy leert nog wel aan elkaar schrijven. Elke week oefenen ze een nieuwe “schrijfletter”. Ik vind het er mooi uitzien, aan elkaar schrijven. En ik vind eigenlijk ook dat ieder kind het op zijn minst moet leren :oops: Indy kan nu zo goed als alle schrijletters, alleen schrijft ze ze nog wel los naast elkaar, hihi :wink:

@mamaartje wrote:

nee, eigenlijk is dit een heel klassikale methode. We hebben ontzettend moeten puzzelen om hem aan te passen aan het jenaplan-onderwijs. Maar je bent als jenaplanschool wel steeds zoekende naar adaptief onderwijs en daar is deze methode wel heel erg geschikt voor.



Ik vind zelf de methode Novoscript veel meer aansluiten bij het jenaplan-onderwijs, maar die was te lastig om in te passen in onze structuur…



Maar ik vermoed dat bij veel andere scholen de komende jaren ook hun schrijfonderwijs op de schop gaat hoor. Alleen lopen vernieuwingsscholen vaak een beetje voorop he :wink:




ik zal eens vragen welke schrijfmethode dat is morgen. Nu ben ik wel benieuwd.

hier op school leren ze zowel los als aan elkaar

jan is een uhm slordige schrijver

net als mij en net als net zijn vader

voor hem is het lastig dat hij het op beide manieren moet leren kunnen

op zich, als mensen het mooi kunnen, is het leuk/mooi om te zien

maar persoonlijk heb ik iets van leer het kinderen op 1 manier aan

Weer zo anders dan op de Vrije School… denk niet dat zij daarin gaan veranderen. Hier beginnen ze met “rechten en krommen” daarna leren ze eerst alle letters, gekoppelt aan een verhaal/beeld (G = bijvoorbeeld de ganzenletter, met een verhaal over ganzen erbij en dan maar Ganze G’s maken). Ze leren eerst de hoofdletters. Eerst schrijven ze met potlood, daarna met een kroontjespen en pas in de 2e klas met vulpen.

Wij leerden dus wel (uiteindelijk) aan elkaar schrijven en dan in de 3e of 4e klas nog extra aandacht voor kalligraveren/schoonschrift.

@Marite wrote:

Weer zo anders dan op de Vrije School… denk niet dat zij daarin gaan veranderen. Hier beginnen ze met “rechten en krommen” daarna leren ze eerst alle letters, gekoppelt aan een verhaal/beeld (G = bijvoorbeeld de ganzenletter, met een verhaal over ganzen erbij en dan maar Ganze G’s maken). Ze leren eerst de hoofdletters. Eerst schrijven ze met potlood, daarna met een kroontjespen en pas in de 2e klas met vulpen.

Wij leerden dus wel (uiteindelijk) aan elkaar schrijven en dan in de 3e of 4e klas nog extra aandacht voor kalligraveren/schoonschrift.




hier op de vrije school is dat inmiddels wel degelijk veranderd hoor!

maar dat verschilt per school natuurlijk

ze leren wel aan elkaar schrijven.

Geen idee nog hoe het hier op de VS zit.

Mijn zoon is jongste kleuter.

@Marite wrote:

Geen idee nog hoe het hier op de VS zit.

Mijn zoon is jongste kleuter.




je kan altijd even informeren als het goed is staat alles op papier!

(alsa je het echt wilt weten natuurlijk :mrgreen: )

Ach ik merk het vanzelf (en wieweet wat er nog veranderd in 2 jaar).

Het is in elk geval een moderne Vrije School, met een leerlingenvolgsysteem en toetsen enzo, kwam in elk geval goed uit de bus van de schoolinspectie :wink: .

@mamaartje wrote:

nee, eigenlijk is dit een heel klassikale methode. We hebben ontzettend moeten puzzelen om hem aan te passen aan het jenaplan-onderwijs. Maar je bent als jenaplanschool wel steeds zoekende naar adaptief onderwijs en daar is deze methode wel heel erg geschikt voor.



Ik vind zelf de methode Novoscript veel meer aansluiten bij het jenaplan-onderwijs, maar die was te lastig om in te passen in onze structuur…



Maar ik vermoed dat bij veel andere scholen de komende jaren ook hun schrijfonderwijs op de schop gaat hoor. Alleen lopen vernieuwingsscholen vaak een beetje voorop he :wink:




AS is nu een week weer naar school en ze zijn nu bezig met…

aan elkaar schrijven :lol:



Ik ben er wel heel blij mee, AS draaide letters om bij het schrijven; spiegelschrift bij de s, d, b, z etc.

Volgens de juf wordt dat een stuk beter wanneer ze aan elkaar schrijft.

De school heeft de methode nu aangepast en ik vind het wel heel leuk.

Ziet er mooier uit ook 8)

Super dat ze dat nu toch doen!



Indy schrijft al een poosje aan elkaar en die schrijft zoooooo netjes. Het ziet er echt heel mooi uit!

Hé wat leuk dat ze nu toch aan elkaar leert schrijven!

Staat ook wel veel mooier! Krijgen we binnenkort een nette brief van AS te lezen? :mrgreen:



Op Th zijn school leerden de 1e klassers deze week de letter S (de Slange letter), en waren ze bezig met de rechte en de kromme,

daar is aan elkaar schrijven nog laaaaaaaaang niet aan de orde :wink: .



Hoe leren ze dat eigelijk op een reguliere/jenaplan school? Schrijven? 8)

Indy heeft eerst alle kleine letters geleerd maar dan wel meteen in woordjes. Ze oefenden de letters ook eindeloos vaak in een schriftje. Daarna zijn ze de “schrijfletters” gaan leren (de “aan elkaar schrijf letters”) maar wel nog los van elkaar (ook veel in een schriftje geoefend) en daarna zijn ze die letters gaan verbinden tot ze aan elkaar schreven. De hoofdletters hebben ze dus niet geleerd maar kunnen ze (blijkbaar) wel gewoon lezen in boeken.

Bij ons op school moeten ze nog aan elkaar schrijven,toch hoor je steeds meer dat er niet meer aan elkaar geschreven wordt en idd om de reden pc,en dat er op de hogere school bijna niet meer aan elkaar geschreven wordt.

Onze dochter heeft moeite met netjes aan elkaar schrijven…dus hebben we extra oefeningen mee…voor thuis…zij schrijft mooier met losse letters zeg mar…