Maaike is nu 3 jaar en 3 maanden oud. Hoe wij het ook proberen te stimuleren, ze heeft gewoon heel erg weinig behoefte om met andere kinderen te spelen.
Ze zit twee dagen per week op het dagverblijf, daar speelt ze wel eens met andere kinderen, maar meestal speelt ze liever alleen. Meestal wilt ze ook niet naar het dagverblijf, en krijg ik te horen dat de andere kinderen niet leuk zijn. Ze hangt ook erg aan de leidsters. Als ik 's-ochtends met haar aankom staan er meestal kinderen voor het raam naar haar te zwaaien en bij binnenkomst lopen ze enthousiast naar haar toe. Maar Maaike kijkt alleen maar heel erg boos naar ze en schud met haar hoofd. Toch blijven de kinderen meestal leuk tegen haar doen, maar hoe lang nog??
Vandaag naar de speeltuin met haar geweest. Overal zie je kinderen samen spelen, maar Maaike heeft er gewoon geen zin in. Kinderen die naar haar toe komen en contact proberen te maken komen van een koude kermis thuis, want ze krijgen meestal een snauw en een grauw en mochten ze dan nog niet de hint doorhebben dan begint ze te huilen.
Ik twijfel of het verlegenheid is, ze is namelijk ook heel erg bazig tegen kinderen, en dat doe je meestal toch niet als je verlegen bent??
Hebben anderen dit?
Is dit vreemd gedrag, of haal ik mijzelf wat in mijn hoofd en hoort het bij haar leeftijd?
Sorry, ik heb geen advies voor je, wel herkenning.
Tygo heeft hetzelfde. Hij wil niet met andere kindjes samen spelen. Hij is gek van zijn buurjongetje aan de overkant en daar wil hij wel mee spelen, maar uiteindelijk spelen ze dan allebeii alleen met iets anders.
Als ik vraag hoe het was op school (kdv) en of hij leuk met de kindjes heeft gespeeld, dan zegt hij “nee, want dat mag niet van mij”.
Zelf heb ik het idee dat hij bang is dat de kinderen speelgoed afpakken, en dat hij daarom niet met ze wil spelen.
In de speeltuin probeer ik wel eens om andere kindjes erbij te betrekken, maar dan gaat hij huilen of mokken of hij loopt gewoon weg. Hij wil gewoon niet met andere kindjes spelen.
Naar de kindjes toe is hij niet onaardig ofzo, en soms spreekt hij uit zichzelf wel kindjes aan, maar het blijft dan bij praten.
Ik weet ook niet goed wat ik hiermee moet en of ik er wat mee moet :think:
Maken ze wel oogcontact dan met andere kinderen? of met jullie,als jullie met ze praten??
Ons buurjongetje van net 3 deed ook dat niet…en wilde liever alleen spelen…in zijn eigen wereldje…zijn moeder had al heel vroeg in de gaten dat er iets niet klopte met hem…na 1/5 jaar onderzoeken kregen ze te horen dat hij PDDNOS had en licht autistich was,hoe dit zich verder uit gaat pakken is nog onzeker…kan beter gaan maar ook slechter worden…
Nu wil ik niet zeggen dat jullie kids dit ook hebben hoor,maar daarom mijn vraag,maken ze wel oogcontact??
Mijn zoontje heeft het ook lang gedaan en sinds een maand of 3 is hij in sociaal opzicht heel erg gegroeid. Ik heb er weinig aandacht aan besteed, er in mijn binnenste vreselijk van gebaalt en hem gewoon andere kinderen “aangeboden”.
Ook op de psz speelde hij weinig samen met andere kinderen, met het oppaskindje wat ik heb was het wisselend.
Ik maakte me ook best zorgen hoor maar ineens was het over, kijk het zal nooit een heel extravert kind worden en hij is niet supervrij in zijn contacten maar het gaat steeds beter!
Overigens heb ik hier een jongetje wat uit dwarssigheid ook vaak geen oogcontact maakt en gewoon bewust opzij kijkt. Als ik dan niet aan hem vraag kijk me aan dan doet hij het wel.
Ik vind dat je erg op moet passen met iemand te wijzen op het bestaan van stoornissen, de meeste mensen kennen het wel, ouders van nu, de libelle noem maar op , het staat er tegenwoordig vol mee. Ik weet het is goed bedoelt hoor maar ik denk dat we door al die wetenheid alleen maar onzekerder worden en veel te snel etiketten op ons kind (laten) plakken.
succes ermee hoor.
Nog 1 ding, speelt hij niet beter samen als jij erbij bent? Om vanuit die veiligheid ook beter te leren samen spelen, zodat hij het ook doet als jij op afstand bent? Misschien vaker iemand thuis uit nodigen en daar samen te leren spelen. Ik doe dan ook altijd vooraf af spreken dat hij 1 ding van speelgoed uit mag kiezen wat hij niet hoeft te delen en de rest wel delen. (dit werkt fantastisch tegen het MIJN gedrag)
natas
natas
Nomi, Tygo is verder wel sociaal hoor. Een gewoon kind eigenlijk.
alleen wil hij dus niet samenspelen.
Natas, fijn om te lezen dat het bij jouw zoontje ineens over was. Dat geeft mij een beetje hoop dat er nog wel van gaat komen dat hij met andere kindjes gaat spelen.
Goeie tip van jou, dank je.
Het buurjongetje komt hier weleens spelen, op verzoek van Tygo. Maar het eindigt altijd dat ze elkaar de spullen afpakken, omdat Tygo eigenlijk toch nog niet zijn speelgoed kan delen.