ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.
het is begonnen toen ik eeen week of zes geledenhet haar van mijn dochter gewassen heb in haar badje (onder lichte dwang omdat ze een hekel heeft aan haren wassen).
Sindsdien wil ze dus niet meer douchen en in bad. zewas zich nu met een washand en ik doe het darnan nog eens grondig na maar het wordt toch echt weer eens tijd dat ze grondig gewassengaat worden. als we de trap oplopen begint ze al met"ik hoef niet douchen, mama douchen". ik douche danmet de deur open zodat ze me kan zien en ik vraag haar ook wel eens erbij maar dan blijft ze in de deuropening staan. bij haar vader wil ze ook niet. ik heb het geprobeerd met haar pop erbij, met dora, met dora badschuim enzz maar niks helpt. nu ben ik in het stadium aanbelanddat ik haar deze toch gewoon onder de douche ga zetten maar ben zo bang dat ik het dannog erger maak. iemnd tips!!!
gr Leonie
als je een bad hebt (of een klein badje) klein laagjes water erin doen en samen spetteren, lekker gek doen en ondertussen met een washandje wassen. het bang zijn voor het bad ken ik niet, de douche en vooral haren wassen is hier ook een drama. tja, haren uitspoelen hoort er toch ook bij. we kondigen het aan, spoelen snel maar grondig uit en hij krijgt daarna meteen een handdoek om zijn gezichtje droog te maken. wassen is toch iets wat moet. net als tandenpoetsen, ook zo leuk iedere avond :roll:
tygo heeft het ook
ik weet niet waarom … maar hij hield al niet van douchen
maar in bad was nooit een probleem
in ene wil hij ook niet meer in bad dus was hem ook met de hand
hij durft wel in zwembadje buiten en doet dan ook water over zijn hoofd en spetterd naar alle lust
in de badkamer is het een ramp
echt heel vreemd
kan je dus helaas geen tips geven
met mooi weer zit hier meneer dus buiten in zijn badje te spetteren en is dan weer goed schoon :mrgreen:
Ook hier een tijdje zon fase gehad. Ik ben er echt heel snel klaar mee en gebeurd dan idd gewoon onder dwang hoor :oops: nu is het weer over en vind hij douchen weer leuk met speeltjes en al
ja hier ook speelgoed in bad/onder de douch en dan kids spelen/op de grond of in bad en samen met mama douchen en daarna afspoelen en klaar
vroeger gaf mijn moeder ons altijd een washand voor het gezicht met haren uitspoelen dat niks in de ogen kwam en die hield je dan ook zelf vast
Hier ook een tijd gehad met bad. We gingen prinsje dan ook afleiden met bellen blazen. Dat vind hij geweldig! En in bad gaan was weer leuk
ik lees mee… hier ook zo;n drama peuter…
als ik zeg we gaan zo naar boven in bad, dan krijg ik steenvast het antwoord… mama haren wassen met een washandje… niet sproeier… als ik aankondig dat dit wel moet dan krijst ze het uit en drama tot en met.
Ze wil het niet vind ze eng, hebben zelfs al een duikbril gekocht… dat werkte enigsinds…
Hier ook zo 1, maar dat is al vanaf de babytijd. Hoe ironisch: je dochter naar de kleine zeemeermin vernoemen… en dan is ze bang voor water. Krij-sen altijd als baby dus al, als ze in het badje gewassen werd. Ik deed oordopjes in omdat het geluid van het gehuil zo schel was en dat door de badkamer nog versterkt werd…
Ik ga nu altijd samen met haar in bad. En dan niet teveel water erin en Arielle lekker laten spetteren, zelf spetten en per ongeluk expres haar soms wat natsputteren en dan doen alsof dat totaal geen ‘big deal’ is, daar lijkt ze klein beetje bij klein beetje nu wat aan te wennen. Leuke speeltjes in bad doen en daarmee spelen. Liedjes zingen. Dat soort dingen.
Maar ik zorg er vooral voor dat we het A. leuk houden en B. flink spatten zodat ze af en toe ook wat in haar gezicht krijgt. Dat gaat al steeds beter nu, heeeeel langzaam aan.
Ook doe ik nu een dubbel gevouwen droog washandje op haar voorhoofd als ik shampoo ga uitspoelen. Dat doe ik met een flesje die ik steeds vul met water uit het bad. Eerst doe ik alleen haar rug, dan ook haar nek, dan haar achterhoofd, dan haar kruintje en pas helemaal op het laatst de washand ervoor en bovenop haar bolletje. De droge washand is precies genoeg om het teveel aan water te absorberen en te zorgen dat ze niet (al te veel) water over haar gezicht heeft. Zo wil het dus aardig…
Ik denk dat het tamelijk lang gaat duren voordat ze watervrij is en durf te zwemmen later… En ik ben zo’n enorme waterrat… zucht Hierin lijkt ze echt niet op mij…
Hier hebben we het ook gehad. A.nyk was 3 maanden niet in bad geweest vanwege een gebroken been en daarna gilde ze alles bij elkaar. Nu denk ik dat je met alleen een washandje en water ook wel schoon wordt (wij hadden vroeger niet eens een douche), maar in bad gaan moet toch ook leuk zijn. Wij hebben een kinderbadje in de badkamer neergezet. Zo eentje die je in de zomer buiten zet. Grote bak met water erin en speeltjes. Dat wilde ze wel. En zo langzaam aan kwam er steeds wat meer water in het bad door het spelen. Met een paar weken was in bad gaan weer leuk.
Haren wassen doe ik hier niet of in elk geval haast niet als ze nog klein zijn. Bij Y.oni ben ik er met een jaar of 5 mee begonnen toen ze op zwemles ging en dan nog sporadisch. A.nyk haar haar spoel ik alleen uit. Wassen komt vanzelf en bij die kleintjes wordt het haar nog niet vies.
bianca… ik zal dat dan ook eens gaan doen, misschien helpt dat wel… en klopt de haren zijn nooit echt smerig, nadeel vind omdat je shampoo gebruikt je dit moeilijk eruit kunt wassen, en onze dames hebben (denk hierdoor) last van berg…
Riley vind water in zijn gezicht eng, haren wassen is een ramp, maar moet toch gebeuren. (Hier worden haren wel vies, met eten spelen enzovoorts, zand)
Laatste dagen/weken weigert hij mee te lopen naar de douche, en blijft boos, en vooral in paniek in de woonkamer staan (douche grenst hier aan).
Ik dwing hem toch. Niet omdat ik het zo leuk vind, maar omdat hij spelen met water wel leuk vind, en hij toch schoon moet.
Misschien werkt het om eens een vriendinnetje/vriendje te vragen die het wel heel leuk vind om mee te badderen.
Wij hadden laatste nichtje hier op bezoch (2,5, rampenplan met badderen). Ze hoefde niet in bad van mama, maar haar zusje (1) ging wel met mijn zoontje (bijna 2) en die hadden zo’n pret dat ze er zelf bij wilde, we hbben ze een half uur laten spelen en zo was ze zonder dwang helemaal nat incl haren. Daarna even eerst de kleintjes haren gewassen, die vinden dat niet erg en met haar doorgegaan of het de normaalste zaak van de wereld is. Wel wat gepiep, maar geen gekrijs. haar moeder stond echt zo :shock:
Nu is mijn zoontje een échte waterrat…
Ik heb het zelf gehad. Van mijn 2e tot mijn 6e heeft mijn moeder me daarom in de slaapkamer in een teiltje gewassen en haar gewassen en daarna durfde ik weer onder de douche, maar alleen samen met haar. En dat heeft tot mijn 12e geduurd. Ik snapte nooit waarom. Had echt een gruwelijke hekel aan douchen. Tot mijn 14e. Toen vertelde ze me wat er was gebeurd. Wij hadden een lavet en ik was 2 toen ze onverwacht en zonder aankondiging de stop eruit trok en het water liet weglopen.Ik ben toen helemaal in paniek geraakt. En daarna wilde ik niet meer douchen.
Ik zou zeker niet gaan dwingen bij een angstig kind. Werkt alleen maar averechts.
Ik zou beginnen met wassen met shampoo te laten, dat is gewoon echt niet nodig bij kleine kinderen en scheelt al een hoop drama.
Uitspoelen is echt in de meeste gevallen genoeg. Ook hier heeft vooral de oudste veel met eten gespeeld (ook in de haren dus). Zij was panisch met haar wassen, dus ik deed het niet. Wel spelenderwijs uitspoelen met bekertjes of een gietertje. En de mensen maar roepen dat ze zo lekker naar zwitsal ruikt :mrgreen: (vanwege mijn eigen allergie en vroegere exceem wordt hier maar heel weinig zeep gebruikt)
Lasse heeft ook zo’n fase gehad dat hij helemaal niet meer in bad wilde (en douchen kost nu nog steeds moeite) en toen uiteindelijk van ellende maar nieuwe badspeeltjes gekocht (allemaal waterdiertjes) bij de prenatal en mijnheer zag het weer helemaal zitten.
ha meiden,
bedankt voor alle adviezen, het is tot nu toe nog steeds niet gelukt. ik heb ook al gep[robeerd met haar nichtje erbij maar dat wil ze ook niet. ik heb nu de waskom in de douche gezet met in allebei de bakjes water. in de ene helft zit de washand en in de andere helft is boots aan het drijven, ze leek het wel leuk te vinden todat ze weer doorhad dat het waterwas en je er nat van wordt. we geven niet op en gaan gewoon door met proberen en in de tussentijd maar met de washand.
gr Leonie
Leonie we hebben precies hetzelfde gehad met Merel. Ze gaat altijd in het kleine badje (die staat op de vloer van de badkamer, ze is doodsbenauwd voor de douche dus dat doen we nooit).Omdat ze op een gegeven moment behoorlijk wat haar op haar hoofdje kreeg vond ik het nodig om de haren te wassen met shampoo (i.p.v.met alleen wat top en toe zeep dat in het badwater zit). Ze werd panisch en sindsdien wilde ze perse niet meer in bad. We hebben haar na een paar keer weigeren en wassen met de washand toch maar gewoon gedwongen. Dat ging wel moeilijk en we moesten haar met z’n tweeen wassen. Niets leek te helpen en toch is het vrij snel weer over gegaan. Eerst begon ze al tijdens het avondeten te zeggen “hoef niet in bad” en later werd dat minder en wilde ze ineens wel weer in bad als we zeiden op de dagen dat ze niet in bad hoefde “je hoeft niet in bad” (ze gaat namelijk om de dag in bad) Nu spettert ze weer volop met haar gietertje en emmertje en haar dora badspeeltjes vindt ze ook nog steeds geweldig. Bij ons was het dus een fase van ca. 2 weken. Hopelijk komt jouw meisje er nu ook weer snel overheen, want niet in bad kan natuurlijk niet.
Bij ons gaat het inmiddels beter… vriendlief had een ideetje…
gewoon sproeier aan zetten en dan zelf eronder mogen lopen… werkt hier heel goed
maar soms wil ze toch haar duikbril op… of een washandje…
Lars heeft ook een fase gehad dat hij al begon te brullen als hij het bad zag. Heeft een maand of 3 geduurd en toen wilde hij ineens wel weer. Haren wassen en douchen blijft moeilijk, maar ook hier gaan we zelf douchen en laten we Lars in de badkamer lopen. Hij komt nu zelfs af en toe ook onder de douche staan, heel kort maaaaar… we gaan dus vooruit!