niet goed van de lepel kunnen eten

De titel zegt het al…caitlyn kan gewoon niet goed van de lepel eten.

Dit is al vanaf het begin af aan zo en ik raak er steeds meer gestresst van.

Ik krijg de lepel maar een klein stukje in haar mond en dan sabbelt ze het van de lepel af.

Via het CB doorverwezen naar pré logopedie…die is nu 2x geweest en zij zegt dat ze een onrustige tong heeft. :think:

Nu is het met de flesvoeding ook altijd een probleem geweest…haar voeding wordt erg ingedikt met nutriton…alles wat vloeibaar is gaat gewoon mis…dan loopt ze te knoeien en loopt de voeding zo langs haar mondhoeken er weer grotendeels uit.

Nu moest ik dus van de logopediste een plattere lepel gebruiken en die in haar mond stoppen en daarmee haar tong naar beneden duwen.

Maar dit alles wil dus echt niet lukken…de helft van de lepel ligt er al af voordat de lepel maar in haar mond zit en de andere helft erna.

Door haar tong duwt ze meerendeel er weer steeds uit (behalve dus als ik haar laat sabbelen).

Heb vanmiddag de logopediste gebeld dat ik er even mee stop…want ik raak zo gestresst en soms zelfs een beetje boos…en dit is voor niemand goed…ze gaf me daar wel gelijk in en de komende week even geen eten van de lepel.

Maar is iemand die dit herkent???

Want als ze dit niet goed leert gaat ze ook moeilijk kauwen en krijgt ze straks moeite met praten.

sneeuwitje

nul komma nul ervaring hiermee… en als een logopedist al geen tips kan geven… wie ben ik dan… :think: Maar toch:

Wat doet zij als ze zelf het lepeltje vast mag houden?

Opent zij haar mond dan wel goed?

Ik merkte bij Lotte dat als zij zelf het lepeltje vast mocht houden in het begin, het een stuk beter ging. Ja, het ongeloofelijk hannessen en je moet er vooral de lol van in blijven zien, maar het werkte bij ons dus wel.

Ook misschien eens iets nemen wat echt UBER lekker is… zoals een danoontje ofzo en daar dan mee beginnen misschien dat ze dan makkelijker leert happen?

Wat als je haar niet van lepeltje laat eten maar haar gewoon een stukje brood of fruit in de hand geeft? Hapt zij dan wel?

Als dat laatste het geval is, zou je ook kunnen denken aan rapley methode, is voor haar misschien dan wel veel geschikter?

Heel veel succes!!!

Ik zie ook dat ze pas 6 maanden is? Dan ben je dus erg vroeg begonnen met bijvoeden als je al andere hulp hebt ingeschakeld?

Ik zou het gewoon ff rustig aan doen, en misschien haar zel fwat te laten eten? Gewoon een stukje (gekookte) wortel of ander fruit zoals peer in voor haar neer leggen/in haar hand geven. Kan ze lekker zelf aan sabbelen en dit is ook heel goed voor haar motoriek.

Ik heb Tyrone toen ie ruim 6 maanden was voor het eerst iets van een lepel gegeven, en hij zat me moeilijk te doen! Hij kreeg ook bijna niks binnen, kwijlde meteen alles uit of stak juist zijn tong uit zodat ik de lepel er niet in kreeg. Maar sinds hij zelf eet gaat het super: hele aarappels en stukken groenten gaan zo naar binnen, en is 'hap, slik weg!"

En toevallig van de week weer iets van de lepel gegeven: en ineens gaat dit helemaal goed!

dochter van mijn vriendin gaat nu ook naar een logopedist, ze moet nog onderzocht worden, want haar voeding gaat ook niet goed.

Ze is de hele dag bezig met voeren. Stukjes lukt nog niet.

Ze hapt alleen, maar kauwt niet dus slikt stukken door en stikt zowat.

Zij is nu bijna 9 maanden.

Dus ik lees hier even mee voor tips. 8)

Het verschil is hier dat ze ook met de fles veel moeite heeft en het niet gaat zoals het eigenlijk hoort te gaan en dit komt ook door haar "onrustige"tong…dus ze heeft eigenlijk al problemen vanaf de geboorte ermee.

ALs ze maar iets van een stukje in haar mond krijgt duwt ze het er of uit of ze gaat kokhalzen.

Liga in de hand en ook daar sabbelt ze alleen maar van.

Als ik haar de lepel geef…stopt ze die ongecontroleerd in haar mond en soms zo ver dat ze gaat kokhalzen.

sneeuwitje

@sneeuwitje wrote:

Liga in de hand en ook daar sabbelt ze alleen maar van.

Als ik haar de lepel geef…stopt ze die ongecontroleerd in haar mond en soms zo ver dat ze gaat kokhalzen.

sneeuwitje

Lotte sabbelde eerst ook alleen aan de liga maar nu sabbelt ze er inmiddels stukjes vanaf die ze in haar mond houdt en echt opeet.

En wat betreft de lepel en de ongecontroleerde beweging… je kleine is 6 maanden… dat hoort :wink: en daar zou ik me als ik jou was niet al te druk om maken. Gewoon lekker laten spelen en ze leert vanzelf dat ze de lepel iets minder ver in haar mond moet doen. Lottes fruithap zat ook altijd in haar oren als ik haar haar lepel vast liet houden (en ik dan het uiteinde om te sturen) maar we hadden er wel lol in :mrgreen:

Ik denk dat dat wel belangrijk is, waar ik ook lees over bijvoeding… er wordt altijd wel benadrukt dat het BIJvoeding is en dat je het het beste leuk kan maken en houden. Niets afdwingen. Al krijgt ze niets binnen behalve haar flessen (die haar al moeite genoeg kosten begrijp ik) dan is het ook goed.

Laat je niet gek maken hoor, laat het maar een beetje los :hug:

Freja had in het begin moeite met de fles. Logopediste in ziekenhuis beweerde dat ze een korte , diepliggende tong had. En misschien wel nauwe neusgaatjes (en dus lastig ademen). Er was niets van waar, ze bleek een korte onderkaak te hebben volgens de KNO arts. Dental speen bleek de oplossing in combinatie met ingedikte flesvoeding. Daarvoor knoeide ze ook de halve fles ernaast, via de mondhoeken.

Met lepel gaat het bij haar prima, vloeibaar wat minder (snel verslikken ed.) Mijn tip is om misschien een ander vorm lepeltje te gebruiken (platter, groter, breder of iets in die geest). Of vorkje? Denk dat het een kwestie van uitproberen is.

Succes, het komt allemaal heus wel in orde.

Ik vind je verhaal echt heel herkenbaar.

Quinten krijgt ook ingedikte voeding en toen we begonnen met bijvoeden was het een ramp… die tong zat altijd in de weg, het halve potje lag meer op zijn slabbetje dan in zijn mond.

Wij hebben gewoon erg goed opgelet. We hielden het lepeltje voor zijn mondje en als hij zijn mondje opendeed was het heel goed speuren naar het meest ‘wijdopen’ moment en dan razendsnel het lepeltje erin en inderdaad elke keer die tong naar beneden geduwd.

Het heeft even geduurd maar vanzelf ging het steeds beter.

Met dunne vloeistoffen kan hij niet overweg, maar die krijgt hij in principe ook niet omdat hij dat er net zo hard uitspuugt als het erin gaat…

Lynn heeft ook altijd ingedikte voeding gehad en heeft nog heel lang moeite gehad met dunne vloeistoffen drinken. Ze heeft het gewoon nooit geleerd.

Op het kdv vroegen ze ook steeds of ik een kleiner speentje voor op haar sapflesje wilde meenemen, maar hoe klein dat gaatje ook was, verslikken deed ze zich toch wel.

Hier destijds bij de jongste ook de grootste problemen gehad om de jongste van een lepeltje te laten eten. Nou ja niet alleen van een lepeltje, gewone eten in het vuistje wilde ook niet lukken.

Met 11 maanden toen ook bij een logopediste terecht gekomen die me inderedaan allelei tips ga. Inderdaad een breed plat lepeltje en de tong naar beneden drukken om het slikmechanisme in werking te zetten. Maar daarbij vertlede ze mij ook dat je nooit snel het lepeltje naar binnen mocht werken maar ze zelf moest laten toehappen.

Overignes hebben alle tips hier niets uitgehaald en hebben we tot 23 maanden moeten wachten tot ze van de een op de andere moment ging eten en toen zowel uit het vuistje als zelf met een lepel.