Mijn zoon was een vroege prater en een goede prater. Hij praat en ABN en buitengewoon plat ZEEUWS.
Hij heeft een hele grote woordenschat en eigenlijk praat hij al zo sinds ongeveer 2,5. Hij wil altijd veel tegelijk zeggen en heeft in zijn hoofd nog niet altijd klaar wat hij wil zeggen.
Hij kan vaak niet op een woord komen en dan blijft hij hangen, dit lijkt steeds erger te worden. Het gaat van:
Als ik straks op de speelzaal kom dan dan dan dan dan ga ik met de de de de de puzzels spelen, of zou ik toch eeeeeeeeeh even nadenken hoor met de auto’s gaan eeh ehh spelen.
Vooral het woord dan wordt veelvuldig als hangende langspeelplaat gebruikt.
Iemand tips???
Ik vind het dus niet echt stotteren maar omdat we het idee hbben dat het erger wordt, zeker als hij moe is dacht ik misschien moet ik er wat aandacht aan geven.
ik zeg nu steeds dat hij heel goed kan praten maar dat hij eerst moet nadenken voor hij wat zegt, als hij dan zo blijft hangen zeg ik… Niels even wachten, even denken en dan pas praten. Daarna dikke vette compliment dat hij het zo netjes zegt.
Ben benieuwd of mensen dit herkennen.
natas
Ik herken het zelf niet, maar ik las wel een tijdje geleden een stuk over zoiets. Had er mee te maken dat kindjes te veel willen zeggen in zo’n kort mogelijke tijd en dan gaan hakkelen. Dat kan een voorbode van sotteren zijn.
Pin me er niet op vast, maar er stond volgens mij bij dat je het kind het beste tot rust kon manen en het dan rustig zijn zin kon laten zeggen :think:
Zoals je al doet Maar misschien levert google wel wat op?
Anne heeft het ook erg gehad en nog af en toe. Vooral dus als ze erg veel in een korte tijd wilt vertellen. Ik maak er geen punt van, enkel zeg ik als het echt erg is dat ze gewoon rustig mag praten want ik heb alle tijd om naar haar (je ) te luisteren. Anne praatte ook al vlug en veel, en dat doet z enog steeds
Het is heel normaal dat een kind in de ontwikkeling hapert/stottert.
Zijn mondmotoriek is nog onvoldoende snel voor wat een kind allemaal al wil vertellen.
Juist negeren en geen aandacht aan besteden. Als je er nadruk op gaat leggen, kan het zijn dat het kind denkt dat hij niet goed praat en daardoor stotteren ontwikkelt.
Succes :thumbup:
Ja, herkenbaar.
Lucas heeft het ook nu en dan. En dan vooral als hij heel enthousiast dingen wil vertellen.
Dan blijvene r ook woordne hangen, zegt hij bepaalde woorden verschillende keren na elkaar of gebruikt hij euh euh euh …
Ik doe net zoals jij en zeg dat ie eventjes moet wachten, nadenken en dan opnieuw proberen.
Echt stotteren kun je het niet noemen, dus volgens mij gaat het ook wel over gaan.
Ooh Mariano is er een aantal weken geleden ook mee begonnen.
Het is erg moeilijk om er geen aandacht aan te schenken vind ik.Ik kan me er behoorlijk aan ergeren :oops: Want hij gaat ook nog eens zijn stem verheffen en schreeuwt gewoon.
Juf op de psz zegt dus ook geen aandacht aan schenken en helemaal niet tegen anderen zeggen dat hij stottert.Als anderen dat zeggen moet je ze ook vertellen dat hij niet stottert ( als hij erbij staat dan).
En ze zei dat het een fase was,mocht het langer dan een half jaar duren dan moet je er hulp bij zoeken.
hier hakkelt hub… het is een vorm van stotteren. Als je het niet vertrouwt trek je toch gewoon ff aan de bel bij de logo en laat je het ff horen!
t kan een fase zijn, maar hub hier is in de fase blijven steken. Het kan met nadenken en praten te maken hebben, vriend van me zusje stottert echt, maar die stottert dus altijd op eeeeeeh… ook langspeelplaat achtig!
(we vallen op hakkelaars :lol: die van me zusje stottert enorm en de mijne hakkelt)
mijn dochter heeft dit ook gehad dat ze een zin wou zeggen en dan ineens het woord niet kon vinden.
nu gaat het alweer een hele tijd goed mijn dochter wou dan teveel en te snel
Ik vind het juist wel schattig en moet altijd erg mijn best doen om er niet om te lachen dat ze zo graag zo veel wil vertellen dat ze sneller wil als ze motorisch kan op dat moment :inlove: .
Ik zeg juist niks.
Maar wacht rustig af tot het haar lukt. Lijkt me voor haar ook het fijnst .
Ik vond het ook zo lief als ze zo aan het worstelen was om de woordjes eruit te krijgen. Zeker omdat ik wist dat ik mij er geen zorgen over hoefde te maken en dat het vanzelf weer over ging.
Inderdaad is het woordje “dan” het meest voorkomende herhaalwoord.
Soms zo vaak dat het erg moeilijk is om niet hardop te gaan lachen.
Momenteel is het hakkelen vrijwel weg…het heeft in totaal ook maar een maandje of 2 geduurd.
Ik weet nog dat het een keertje flink regende toen we naar buiten gingen en toen kon ze echt even niet meer op het woord paraplu komen…
"mamma mag ik dan…dan…dan…dan nu met de…ehhhhh…mag ik dan…dan…dan… nu naar buiten met…met…met…de…ehhh…dat ding?
:inlove: :-*
Gossie…maar goed dat ik begreep wat zo bedoelde, anders had het helemaal frustrerend voor het arme kind geweest.
ik wilde hier ook al een topic voor openen… onze zoon (2,5) doet het namelijk ook vrij veel. Er zitten ook geen pauzes tussen. Als:
datisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiedatisdiebeker!
Ik vroeg me af of je hem uit moet laten praten (kan ff duren :silenced: ) of dat je dus inderdaad moet onderbreken en tot rust manen. :roll: