niet belangrijke zorgvragen, in avonduren

na aanleiding van een poosje terug toen iemand van de huisarts had gehoord dat die toch wel vaak contact had gezocht met de Hap denk ik telkens na of het wel vestandig is te bellen.

Onderhand heb ik sinds onze zoon er is toch wel een aantal keer de hap gebeld.

Nu had ik net de vraag of ik hem nog een zetpil mocht geven, terwijl er nog geen zes uur tussenzat. Had wel wat gegoogled op internet maar daar lees ik zoveel tegenstrijdigheid, dus maar weer de Hap gebeld.

Is er ook een ande nummer wat je kan bellen voor zoiets? zou het rot vinden dat ze mij niet meer serieus nemen omdat ik zovaak bel.

ook soms als ik twijfel of ik de dokter moet bellen vind ik het prettig geowonnog eens een ander betrouwbaar iets te bellen of het nou wel echt nodig is. in plaats vand e mening in deze regio: je betaald genoeg aan de zorg dus heb je recht op alle zorg.

Sja… Ik heb voor dat soort vragen nooit een zorgverlener gebeld eigenlijk. Of je een zetpil mag geven als er minder dan 6 uur tussen zit kun je toch op een bijsluiter lezen? En verder denk ik dat je met dat soort vragen toch een beetje op je gevoel moet handelen. Vertrouwen hebben in je eigen gevoel. Ik weet niet of je een (schoon)moeder of een ervaren vriendin/zus/collega hebt die je kunt bellen? Want dat zou, met dit soort vragen, toch mijn eerste keus zijn boven een Hap of consultatiebureau (in de avonduren e.d.)

Tja, ik weet het niet… Ik ben zelf niet zo’n beller, dus vind 't moeilijk om dat te beoordelen.

Ik ben het met je eens dat je gewoon recht hebt op advies en dat je daar voor betaald. Het is wel opvallend dat de laatste jaren de doktersass. langer doorvraagt voordat je een afspraak kunt maken, zodat niet iedereen waarbij er een scheet dwars zit in de wachtkamer belandt. Want dat is lang zo geweest. Dat is zonde van de tijd en het geld.

Ik denk dat je met veel vragen (a la de zetpil) met logisch nadenken en googelen al een eind komt. Ik ben ook niet zo’n onzeker type of hypogondrisch, dat scheelt. En daarbij hebben m’n kids ook niet vaak iets. Scheelt ook.

Ik heb in het verleden wel eens de centrale gebeld van de zorgorganisatie hier in de regio. Een speciale lijn waarbij je ook 24-7 terecht kunt. Misschien hebben jullie ook zoiets?

allicht kun je eens kijken of je zorgverzekeraar een gezondsheidslijn oid heeft? Ik zit bij cz, en hoewel ik het nog nooit gebruikt heb, kan ik me herinneren dat zij een gezondheidslijn hebben. Even opgezocht en idd:

CZ heeft exclusief voor haar verzekerden een medische advieslijn, de CZ Gezondheidslijn, telefoonnummer 0900 1429 (lokaal tarief). Hier kunt u op ieder moment van de dag terecht met vragen over gezondheid, ziekte, welzijn en levensstijl.

Denk dat dat gemaakt is voor vragen zoals jij hebt, waarbij geen spoed is, maar het misschien wel fijn is even met een deskundige te overleggen. CZ is vast niet de enige die zo’n dienst aanbiedt…

Das natuurlijk een hele goeie tip!

Vaak kan je met dat soort vragen ook bij de dienstdoende apotheek terecht. als je met google zoekt op dienstdoende apotheek in je woonplaats, dan kan je dat nummer bellen.

thanks voro de tip van de zorgverzekeraar, zal mrogen direct ff kijken.

aptohteek is dicht hier, net als de dokters.

@konijn wrote:

thanks voro de tip van de zorgverzekeraar, zal mrogen direct ff kijken.

aptohteek is dicht hier, net als de dokters.

echt waar? Hier is de apotheek in het ziekenhuis altijd open, daar kan je altijd dingen kopen. Dat is wel jammer dat die dan ook dicht is bij jullie.

Bij ons is er ook altijd een apotheek open, midden in de nacht ed voor spoedgevallen maar je mag ook altijd bellen voor vragen over medicatie. Er zijn natuurlijk altijd mensen die medicijnen gebruiken en das echt de beste plek. Er is maar 1 nadeeltje aan een apotheek en bv zo’n zorglijn van je verzekering…ze hebben geen patientendossier. Iets wat een HAP natuurlijk wel altijd ter inzage hebben. Deels heeft een apotheek dit dus wel ter beschikking. Zij weten iig dingen mbt medicatie, allergie en meer per patient.

ik denk dat als er 6 uur tussen zit dat het geen kwaad kan hoor

het is een beetje lastig bij kleine kinderen ze kunnen niet aangeven wanneer ze weer hun pijn voelen opkomen

het is namelijk zo dat je start als volwassene met 1000 mg pcm en hierna weer wanneer je de pijn weer voeld opkomen

een pcm heeft ook weer 20-40 min nodig om in te werken

en bij de een is dat al na 4 uur en bij de ander werkt ie langer door

vaak is het bij veel mensen al voldoende om 1x pcm in te nemen bij bijv. hoofdpijn de hoofdpijn is dan vaak al weg als de pcm uitgewerkt raakt

dan hoef je natuurlijk niets meer in te nemen

bij kleine kinderen die niet aan kunnen geven ben ik van het observeren

hoe is het kind eronder… koorts is niet per definitie een reden om pcm te geven, je hebt koorts namelijk nodig om de ziektemakers te doden in je lichaam dus als je de koorts ten alle tijden onderdrukt zal het genezingsproces langzamer gaan als met koorts

als een kind koorts heeft maar gewoon lekker rond hobbeld, speelt, een beetje op de bank hangt en geen pijn aangeeft zou ik zelf geen pcm geven

eventueel enkel voor de nacht als het kind moeilijk in slaap kan komen

maar slaapt het kind goed dan ook geen pcm

ik heb tygo tot nu toe nog zelden pcm gegeven eigenlijk… meestal was hij met 2 a 3 dgn wel weer fit genoeg en zakte de koorts uit zichzelf

maar het is en blijft steeds aftasten tot het moment dat ze zichzelf goed kunnen uiten

Hier word het consultatiebureau geregeld door Icare en Icare heeft dus OOK een zorglijn die je 24 uur per dag kan en mag bereiken als je met vragen zit. OOk midden in de nacht.

Wat betreft paracetamol… in de bijsluiter staan richtlijnen, die dienen om te voorkomen dat mensen er te makkelijk mee omspringen want van een overdosis paracetamol kan je ook dood gaan… Maar dan praten we wel echt over laten we zeggen… het innemen van 30 pillen a 500mg in 1 keer.

Dat kan je lever niet aan.

Als je kind hevige koorts en spierpijn heeft, en je geeft een paracetamol 240 (zetpil) dan is het voor het lichaam het beste als je er 6 uur tussenlaat. Maar indien nodig en het lichaam het gewoon niet red op 1, kan het geen kwaad om gedurende maximaal 48 uur, iets meer te geven en dan bv om de 4 uur.

Dit advies heb ik van de apotheek, die wel benadrukte dat 6 uur het uitgangspunt moet zijn en je dit ook zo snel als mogelijk weer moet handhaven als regel. Maar wij hadden een jochie van 2 die zelfs met paracetamol tegen de 40 koorts bleef houden en in dat geval kan om de 4 uur geven geen kwaad, maar zodra ik zag dat de koorts WEL zakte, dan meteen weer die 6 uur aanhouden.

@Cell wrote:

Hier word het consultatiebureau geregeld door Icare en Icare heeft dus OOK een zorglijn die je 24 uur per dag kan en mag bereiken als je met vragen zit. OOk midden in de nacht.

en dan kan je maar zo mijn mama aan de lijn krijgen! :wink: Nou die vind het echt niet erg als ‘kersverse moeders’ haar bellen met een dergelijke vraag. Beter een keer teveel vragen dan zelf gaan dokteren, zegt ze.

@Cell wrote:

Hier hetzelfde… heb ze 1x gebeld :lol: maar het is wel handig dat de mogelijkheid er is.

En als zij twijfelen of het niet weten zal het advies denk ik echt zijn: HAP bellen. Kan je daar dan natuurlijk ook weer aangeven dat je al contact hebt gehad, maar zij ook niet zeker waren.

ooooh… icare… dati k daar niet heb aangedacht! ik ga hem direct in mijn mobiel zetten, als er wat is… :dance: thanks!!

Ik kan tot 20.00 bellen met het adviesbureau van consultuatiebureau

Ik werk zelf op de HAP en juist omdat mensen zo redeneren: “ik betaal genoeg voor de zorg dus heb ik er recht op”, blijven de kosten per maand torenhoog :lol:.

Voor 1 telefonisch consult wordt € 25 (langskomen op post ca € 100, met HAP-auto thuisvisite ca € 150) bij je zorgverzekeraar in rekening gebracht. Daar zie je niks van, daar ziet heel NL niks van en mede daarom rijzen die kosten de pan uit.

Ik zeg niet dat dat komt door de paar die jij misschien belt (en ikzelf ook), maar er zijn figuren die idd 10x per maand op de HAP komen. Reken maar eens uit wat zo iemand kost en aan die gigantische jaarkosten betalen we gewoon met z’n allen mee.

Een HAP is voor spoedeisende hulp die niet kan wachten tot de kantooruren van de huisarts.

Maar inderdaad, er zijn veel misvattingen over (ja maar, de HAPtijden komen beter uit, ja maar ik wil eigenlijk een second opinion enz).

@Marcella1975 wrote:

Een HAP is voor spoedeisende hulp die niet kan wachten tot de kantooruren van de huisarts.

Ik vind dit soms best lastig om te beoordelen.
Laatst had ik bijvoorbeeld op zondagochtend best wat buikpijn en pijn bij het plassen. Ik heb vaker een blaasontsteking gehad, dus wist ik dat ik er weer 1tje had.
Maar ik twijfelde of ik de Hap moest bellen. Echt spoed was het niet, wel vervelend en pijnlijk. Ik kon dus best wachten tot de volgende dag, maar heb toch de HAP gebeld en kreeg meteen een kuurtje.

Wat vind jij? Had ik hiermee moeten wachten tot de volgende dag of is het normaal om met dit soort dingen de HAP te bellen?

Er is toch kok :wink:

kan ej altijd met je vragen terecht :mrgreen:

serieus, als ik iets wil weten zoek ik eht vaak uit via google, er staat veeeeeel op internet! Anders toch bellen maar dat is 2x gebeurd en heb 4 kids waarvan de oudste 6.

ik persoonlijk had gewacht tot de eerst volgende werkdag

maar ik kan voor iemand beslissen hoeveel pijn iemand kan verdragen

had vorig jaar ergens een fikse blaasontsteking was toen gelukkig door de weeks dus heb toen de volgende ochtend de ha gebelt

ben met pcm en veel drinken de nacht nog wel even doorgekomen

Hier ook werkzaam op de HAP, en je kunt inderdaad voor dat soort vragen ook even de dienstdoende apotheek bellen. Die is er wel, ook bij jou, anders zouden er in de uren van de HAP geen medicatie voorgeschreven kunnen worden…?