Hoi,
Levi is nu anderhalf en loopt nog niet.Staat niet en doet ook geen poging tot.Als je hem wil laten staan,dan houdt hij zn benen naar voren.We gaan dan ook nu naar de fysio zodat zij er even naar kan kijken!
Blokjes bouwen ging ook niet goed.
Nu maakte ik mij niet erg druk omdat er wle "beweging"inzit (voetje gaat naar opzij om op te kunnen staan)maar meer ook niet.Kwa praten is mn schatje ook niet snel.Nu was mn dochtertje wel hee lsnel,zij maaktje al zinnen van 3 woorden op deze leefdtijd die iedereen kon begrijpen,wij vondendat normaal omdat we niet beter wisten.Levi zegt die die die/ba/mama/pa/papa/deda(opa)/kekke(cracker)/en ietse(fietsen).
Daar maakte ik me ook niet echt druk om omdat er vooruitgang in zit!
Maar nu ongeveer een anderhalf uur naar t bezoek aan t cb,maak ik me toch wel zorgen.Is hij nu gewoon langzaam of is er dan toch iets aan de hand? Mn schoonmoeder maakte dat gevoel,onbewust,erger voor mij.Ze zei dat zij zich al zo lang dachten dat er iets niet klopt,maar ze durfden nix te zeggen.
Moet ik me nu zorgen maken?
Groetjes
Zware bevalling gehad misschien?
Hier had de oudste hersenoedeem na de bevalling en hoewel ze opzich niet echt achter leek te zijn, ontwikkelde ze zich wel heel traag.
Ze kroop pas laat, liep pas na haar anderhalf jaar, klom niet en toonde weinig eigen inititatief tot ontdekken.
Ook fijn motorisch duurde het een tijd voor ze idd blokjes kon stapelen enz.
Ze heeft fysio gehad en zelfs vorig jaar nog, nu is het eindelijk een beetje beter. Maar bij haar had de oedeem haar evenwicht dusdanig verstoord dat ze geen vetrouwen had in haar eigen lijf.
Ze word nu 6 in september en kan om deze reden ook nog niet fietsen.
Rolschaatsen en gewoon schaatsen vind ze ook meer dan doodeng en ook klimmen en hoog schommelen staat niet hoog op de agenda.
Wij zien wel enorme verbeteringen, maar vergeleken met leeftijdsgenoten is ze motorisch gewoon een stuk minder ver.
Het is gelukkig een verder pienter grietje die al leest en graag leert. maar motorisch zal ze nooit sterk zijn.
De bevalling was dan ook drama, loeizwaar, lang en met alle gevolgen van dien.
Lekker zo’n schoonmoeder :snooty:
Ik weet het natuurlijk niet aangezien ik je kind niet ken, maar heb jij het idee dat er iets niet klopt? Of is het gewoon omdat je net van’t Cb komt? Had je daarvoor ook al het idee dat er ‘iets’ is of niet :think:
Ik ga er altijd vanuit dat jij als moeder het toch als eerste moeten ‘weten/voelen’ als’t niet goed gaat. Bovendien gaan jullie nu al naar de fysio, dus die kijkt ook goed naar hem, toch?
Ik ken overigens zat kinderen die pas later gingen lopen, praten etc. Nergens iets aan de hand :-*
Hoi
bevalling verliep goed en vlot.Hoe kom je daarachter dan eisblume?
Ja hij was laat ook met kruipen.Hij is overal laat mee.
En ja Cell ik maak me af en toe wel eens zorgen.Maar niet zo erg dat ik er snachts niet van slaap.Hij huilt de laatste 2 maanden ook veel,wat nu ff weer goed gaat. regelmatig ging er door mn hoofd:zou er iets met m zijn? Heeft hij pijn? Kwa ontwikkeling:op een gegeven moment dat ik gewoon dat hij langzaam is.Maar t was wel ff een momentje dat hj geen blokjes kon bouwen.
Begin t gewoon een beetje “eng” te vinden.Morgen idd fff een asfpraak maken.
En bedankt voor jullie snelle reactie!
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat jij als moeder je kind het beste kent, dus je moet je niet gek laten maken. Maar als jij bang bent dat er iets aan de hand is, zou je het er wel eens met je ha over kunnen hebben :-* 't zou jammer zijn als er wel iets was en je bent er niet meteen bij aan de andere kant denk dan weer(misschien te makkelijk :oops: ) die gemiddelden bij het CB zijn dus GEMIDDELDEN, niet elk kind is even snel :shifty:
Sterkte iig :shifty:
haha, ik had de namen verkeerd om.ik wou dus eigenlijk aan cell vragen hoe je daarachter komt en waar ik cell heb neergezet bedoel ik jou mee eisblume!!
We wisten wel dat ze oedeem had na de bevalling, ik bedoel… ze had een enorme stoeprand op haar hoofd van opgehoopt vocht en dit heeft lang geduurd voor het was weggetrokken.
Maar in haar ontwikkeling hebben we die link eigelijk nooit gelegd, tot ze dus idd laat was met gaan lopen… ze was al dik 18 maanden en toen ineens…
We hebben toen ook fysio gehad en die kon niet eens zo direct wat bemerken.
Maar vorig jaar liep ze dus op school helemaal vast. Ze durfde niets, huilde om alles en noemde zichzelf dom omdat ze bijvoorbeeld met gym niet van de kast durfde te springen.
Toen zijn we wederom bij fysio terecht gekomen en bleek na een aantal vrij simpele testjes (hinkelen bv, kon ze links de hele zaal door en rechts viel ze vrijwel direct om, terwijl ze wel rechtsschrijvend is) dat haar evenwicht dusdanig was verstoord dat dit haar complete zelfvertrouwen ondermijnde.
Ze wist werkelijk niet wanneer haar lijf haar in de steek zou laten en dus durfde ze uberhaupt niets.
We zijn de hele zomervakantie bezig geweest met oefenen en fysio enzo.
Maar rond 18 maanden was ik nog niet heel bezorgd. Ja, dan liep ze maar later, dan kroop ze maar minder hard, dan was ze maar een slaapkop (ze sliep altijd veel en nog wel hoor)
Het waren veelal anderen die mij zorgen wilde aanpraten, hoewel we wel naar fysio zijn geweest toen, al was het maar voor de zekerheid.
Maar vind het allemaal nog niet heel schrikbarend hoor wat je beschrijft, 18 maanden tot circa 24 maanden is nog steeds binnen de norm…
Wat zei het CB dan eigenlijk?
Wat een verhaal Cell,hoe gaat het nu met haar en haar zelfvertrouwen?
T is mss ook wle wat jij zegt hoor:die buitenwereld he…
Cb zei dat ze niet heel bezorgd waren,maar dat het fijn zou zijn als er toch iemand,fysio,naar zou kijken.
Maar er is wle altijd een stemmetje geweest in mij dat zich afvroeg,gaat t wel goed met hem?
Hij is een lieverd,een grappenmaker,een knuffelbeer en vaak vrolijk! Heb gewoon een beetje onzekerheid nu,dus hoop dat ik snel terecht kan!
Joh, eerst eens naar fysio… dat kan echt geen kwaad en als er wel ergens iets " mis" is dan spotten ze dat wellicht gewoon bijtijds.
En mis, een klein botje ergens klem of een wat verminderde spierspanning ergens kan ook al tot achterstanden leiden, maar zijn allemaal wel te verhelpen.
Dus wat dat betreft gewoon openminded naar de fysio gaan.
En laat je niet gek maken hoor… mensen praten ook graag alsof ze alles al weten.
Hier is onze oudste zoon " anders" altijd al geweest. Wij hebben aan van alles gedacht, maar mijn schoonmoeder noemde hem echt " enigzins autistisch" en nu blijkt het meer te zoeken te zijn in onderprestatie door hoogintelligentie en een probleem met hechting omdat hij een huilbaby was… autisme is ws helemaal niet ter sprake, maar dat benoemen klinkt gewoon interessant toch?
lekker laten blaten die schoonmoeder van je…
Als er iets uitkomt zul je toch altijd mensen hebben die om het hardst roepen dat ze het " altijd al wel hebben gedacht" en als er niets uitkomt en je zoon gewoon wat trager ontwikkeld op zijn eigen tempo (most likely) zeggen ze ws dat ze ook dat altijd wel hebben gedacht en dat ze je al zovaak hebben gezegd je niet zo’n zorgen te maken… maarja, moeders he…
whahahah
echt, hebben we al meegemaakt, wat dat betreft doe je het nooit goed
oh en met Aniek gaat het nu super.
Ze is nog steeds achter in vergelijk met leeftijdsgenoten, zoals gezegd, ze fietst nog niet zonder zijwielen, ze durft niet hoog te schommelen, is bang voor natuurwater (is de bodem vaak niet vlak en dan durft ze niet) en houd het graag bij het vertrouwde, maar ze probeert steeds meer en meer en roept nu wekelijks voor elke mijlpaal die ze voor haarzelf haalt " Kijk eens mama wat ik al kan" en ja dat is vet minder dan een ander, maar voor haar is het een enorm iets.
Zo kan ze nu heel trots zijn dat ze al 3 sporten hoog durft op het schoolklimrek… maar haar klasgenoten klimmen gewoon helemaal naar boven om dan te gaan apenkooien…
Vergeleken met dat bange meisje, die niet eens haar voet op de onderste sport durfde te zetten zonder te gaan huilen, is het echter een enorme overwinning.
We hebben speciaal voor haar ook een trampoline in de tuin gezet, springen is echt subliem voor haar evenwichtsontwikkeling.
En we hinkelen en dansen veel… :inlove:
Zo zonde als andere mensen iemand toch zorgen aanpraat! Ik liep zelf pas met 2 jaar en praatte enorm laat. Nu krijg ik op mijn kop dat ik mijn klep niet meer houd :mrgreen:
Mijn eigen kindje is ouder dan de jouwe en zegt veel minder! Als je toch twijfelt, gewoon iemand naar laten kijken die er verstand van heeft. En laat die schoonmoeder maar waaien!