Bij mijn zoontje heb ik 15 maanden BV mogen geven, toen ben ik gestopt doordat zoon in ziekenhuis aan de beademing lag en ik zwanger was en de kolfopbrengst miniminimaal was.
Na de bevalling van L had hij een wat matige start en heeft toen 1.5 dg in de couveuse gelegen. Ik heb na de bevalling gaan kolven en aan gaan leggen. in het zkh heeft hij niet zelf gedronken maar thuis kreeg hij de smaak te pakken! ’
Maar nu is mijn vraag dus, wil weer graag BV gaan geven. Weet dat het belangrijk is na de bevalling zo snel mogelijk aan te leggen.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Heeft beebje zelf naar de tepel gezocht? Of heb je gewoon aangelegd? En hoe lang leg je dan aan?
En stomme vraag misschien, maar hebben jullie eerst gedouched en toen aangelegd? Ik denk dat ik eerst zou willen aanleggen, lekker knuffelen met de kleine frummel voordat ik ga douchen, maar aan de andere kant ben je ook wel toe aan een douche.
Dus hoe hebben jullie dat gedaan? hoop dat ik deze keer gewoon meteen van ukkie kan gaan genieten en de kleine lekker bij me kan houden :inlove: . Ik kijk iig weer uit naar het geven van BV, hopelijk mag het deze keer weer lukken!
Ik heb haar eerst aangelegd voor ik ging douchen (bij beide kinderen). Er wordt aangeraden zo snel mogelijk, bij voorkeur binnen het uur voor het eerst aan te leggen. Hoe lang? Als je kindje goed aangehapt heeft, maakt het niet uit hoe lang hij/zij blijft liggen, dat geeft geen problemen met je tepel etc. Dus gewoon aanleggen zolang de kleine wil en je het zelf volhoudt (ik kan me voorstellen als je zittend voedt, dat je dat niet heel lang volhoudt net na de bevalling). Ik heb bij M de eerste keer liggend gevoed, konden zij en ik beide lang volhouden (verpleging reageerde wel raar, vond dat ze al lang aangehapt lag, maar geen problemen van gehad, terwijl zij dachten dat dat zou gebeuren, nou was zij wel een natuurtalent qua aanhappen).
bij de oudste kon het niet, maar bij de andere heren in het eerste wakkere uur aangelegd en lekker laten ‘drinken’ zolang ze wilden.
Die douche kon wel even wachten hoor.
Eerst lekker blote kindje op mijn buik/borst, knuffelen, ruiken, bekijken, toen aanleggen en daarna de rest pas hoor.
Mn vriend heeft iets van 20 minuten of een half uur met Kaya op de arm gestaan terwijl ik weer werd dichtgenaaid, daarna eventjes drinken en toen douchen toen ze weer in slaap viel. Al heb ik eigenlijk geen idee hoelang we dr hebben laten drinken en eigenlijk twijfel ik ook of we haar binnen het uur aangelegd hebben. De vk vond het naaien en het controleren / aankleden van Kaya belangrijker, maar daar brengen we de volgende keer verandering in
grappig is dat, het zou niet eens in mij opkomen om eerst te gaan douchen
bij de eerste liep het niet zoals ik wilde (ellendige ziekenhuis bevalling), bij de tweede wel. Toen is mijn dochter gewoon lekker (volgens bevallingsplan) direct bij mij gelegd. Ze begon redelijk snel zelf op zoek te gaan naar mijn tepel, heel mooi om te zien. En terwijl zij voor het eerst dronk, werd ik gehecht (of haal ik nou eea door elkaar :think:, naja, volgens mijn herinneringen lag ze aan de borst toen ik werd gehecht. en lekker bloot, aankleden en al die andere fratsen kunnen echt wel wachten.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Dan weet ik al precies hoe ik het wil. Na de bevalling lekker bloot bij mij en dan lekker aan de borst. Hechten doen ze maar als uk lekker bij mij ligt, moet toch wel kunnen lijkt me? En aankleden ukkie etc. komt later.
Ik heb dat echt wel gemist na de bevalling van L. Die heeft even bij mij gelegen en werd toen meegenomen om nagekeken te worden…
Nouja, hopelijk gaat het dit keer zoals ik in mijn hoofd heb!! Zal het ook op papier zetten en duidelijk aan hub en de VK vertellen!
op papier zetten is zeker een goed idee. hier bij de 2de ook eea op papier gezet, dat tijdens een van de laatste controles met de vk besproken. Het geboorteplan is in mijn dossier gekomen, en bij de bevalling heb ik nergens om moeten vragen, alles gebeurde precies zoals ik had gevraagd :thumbup: (voor zover dat kan natuurlijk. er kunnen altijd situaties ontstaan waardoor het niet meer haalbaar is om je wensen uit te voeren, maar bij een redelijk normale bevalling is vaak heel veel mogelijk.)
Hechten doen ze maar als uk lekker bij mij ligt, moet toch wel kunnen lijkt me?
hier was de vk daar zelfs groot voorstander van. daardoor heb je afleiding.
Bij de 2e ben ik ook gehecht terwijl meneertje lekker bij me lag… heb er dan ook zo goed als niks van gemerkt.
Bij de oudste was het niet aan de orde, hij lag al op de kinderafdeling voor ik goed en wel besefte dat ik bevallen was .
Bij nummer 3 en 4 helemaal niet gehecht… das pas ideaal :lol: .
Hier hebben ze em ook gelijk weer lekker bij me gelegd, lekker huid op huid contact.
Hij ging zelf gelijk op zoek, met een beetje hulp lag ik 25min na bevallen te voeden :inlove: in totaal toen ook al ruim een halfuur, heerlijk…
@marie30 wrote:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Dan weet ik al precies hoe ik het wil. Na de bevalling lekker bloot bij mij en dan lekker aan de borst. Hechten doen ze maar als uk lekker bij mij ligt, moet toch wel kunnen lijkt me? En aankleden ukkie etc. komt later.
Ik heb dat echt wel gemist na de bevalling van L. Die heeft even bij mij gelegen en werd toen meegenomen om nagekeken te worden…
Nouja, hopelijk gaat het dit keer zoals ik in mijn hoofd heb!! Zal het ook op papier zetten en duidelijk aan hub en de VK vertellen!
Nog ter aanvulling: je tepels ruiken ongeveer zoals het vruchtwater. Dit maakt het makkelijker voor je kleintje om aan te leggen. Als je gaat douchen, was je die geur af. Dus om die reden is het juist handig om na het aanleggen pas te douchen.
En nog een ervaringstipje/dingetje. Ik dacht na Arielle 20 maanden gevoed te hebben dat ik het wel wist. Maar zo’n klein baby mondje voelt echt weer heel wat anders dan die grote dreumes die ik ondertussen gewend was!
Handig om in je achterhoofd te houden, ik had het graag van tevoren geweten.
Marijne is op mijn buik gelegd, knuffelen toen geprobeerd aan te leggen maar ze wilde niet erg. Daarna eerst gecontroleerd en weer aangelegd. Maar ze had er totaaaaal geen zin in, was nog misselijk van de bevalling en hapte moeilijk aan. Wel geprobeerd uiteraard en ook 's nachts nog (ze werd om 17.45 uur geboren) maar pas de volgende ochtend met hulp van kraamzorg kwam er iets in.
Dus niet alle kindjes gaan actief op zoek hoor.
Zat bij beide teveel onder het bloed (afkomstig van de kids zelf) Bij Jo ook aangekoekt meconium. Leek me niet echt een prettige start van de BV. Eerst schoonmaken dus. Jo is sowieso eerst de warmtebak in gegaan. Eli ook pas later aangelegd,maar die wilde slapen.
Ik zou het gewoon op zijn beloop laten. Intentie wel zo snel mogelijk aanleggen,maar laat het ook een beetje aankijken hoe en wat. Veel succes en plezier weer!
Hier lag Jesse na 20 min aan de borst tot hij losliet. Me vriend en ik hebben er volop van genoten.
Bij Marith lag ze binnen 10 min al aan de borst, ik wou haar gelijk bij me hebben en heb haar gelijk aangelegd.Dit was heel lang, en beide borsten. Ze kwamen op den duur bij me of ze haar aan mochten kleden( hebben me wel 1,5 uur met rust laten)
gewoon baby huid op huid en aanleggen . Niet eerst gaan douchen. Dat kwam bij mij ook niet op hoor…
hier ga ik weer bv proberen, het is me nog niet gelukt. ( het aanleggen lukte niet goed en er was echt niemand die me dat fatsoenlijk kon uitleggen :? )
Ik kijk er dus nu zowel naar uit als heel erg tegenop omdat het zooooooo pijn deed !
Ik beval als het goed is in het zh en ik neem aan dat daar wel een lactatiekundige is zou het niet…?
Ik beval als het goed is in het zh en ik neem aan dat daar wel een lactatiekundige is zou het niet....?
volgens mij zijn die niet standaard aanwezig in een zh, en al helemaal niet als je buiten kantoortijden bevalt.Is het volgen van een bv-cursus niks voor je? Zodat je zelf eea aan kennis hebt en niet helemaal afhankelijk bent van de kennis van het personeel? (dan nog is het uiteraard fijn om iemand nast je bed te hebben die je goed kan helpen)
Bij Marith lag ze binnen 10 min al aan de borst, ik wou haar gelijk bij me hebben en heb haar gelijk aangelegd.Dit was heel lang, en beide borsten. Ze kwamen op den duur bij me of ze haar aan mochten kleden( hebben me wel 1,5 uur met rust laten)
dat klinkt fijn en mooi!
leer je echt iets op zo’n cursus ? :oops: Ik ben altijd bang dat die cursussen meer gezellig met andere zwangeren zitten is en daar heb ik niet veel zin in :oops:
als iemand tips heeft qua cursussen ? pb me gerust om dit topic niet te vervuilen
@Mam van 2 wrote:
leer je echt iets op zo’n cursus ? :oops: Ik ben altijd bang dat die cursussen meer gezellig met andere zwangeren zitten is en daar heb ik niet veel zin in :oops:
bv cursussen zijn meer lezingen volgens mij.
ik denk dat je er heel veel aan kunt hebben. bv klinkt zo makkelijk en normaal, maar er zijn toch echt heel wat dingen die handig zijn om te weten voordat je eraan begint zodat je een grotere kans van slagen hebt.
Ik had bijvoorbeeld best van te voren willen weten dat het 'normaal' als de melk niet meteen begint te lopen, maar dat het een paar dagen duurt voordat het op gang kan komen.
Als ik hier lees hoeveel vrouwen de eerste dagen stoppen, dan denk ik dat een grote groep van deze vrouwen had kunnen blijven doorvoeden als ze genoeg kennis hadden gehad. Jammer genoeg zijn mensen waar je van denkt dat ze je goed advies geven (mensen in zh, kraamhulpen ed) ook niet altijd op de hoogte van hoe het allemaal precies in elkaar zit. Ik weet ongeveer zeker dat als ik me niet enorm had ingelezen (geen cursus gevolgd, maar hier heel veel gelezen, en op bv.com en zo), en puur was afgegaan op de kennis van de kraamhulp, ik z niet langer dan een week had gevoed. terwijl de teller nu op >12mnd staat...
er zijn ziekenhuizen die info avonden geven over bv, maar in dit schema kun je zien welke lactatiekundigen info-avonden geven http://www.borstvoeding.com/lk/nl/
Hier weet ik ook niets meer van het hechten omdat meneer toen al lag te drinken. :inlove: En liggen vond ik idd prettig want zo kon ik ontspannen.
Douchen heb ik ook pas gedaan nadat hij klaar was met drinken (geen flauw idee hoe lang dat duurde :oops: ) en het hechten etc klaar was. Aankleden had ik al besproken vond ik jammer idem met wassen (van kind dan) en hij was behoorlijk schoon na de bevalling en de VK heeft hem alleen even droog gewreven met een hydrofiel. Daarna een hydrofiel als luier aan en een mutsje op tegen het warmteverlies.
Een cursus had ik al eens gedaan toen ik zwanger van dochter was en ja het was heus ook gezellig maar zeker ook heel leerzaam. Ook een (goed) boek aangeschaft over BV geven. Kun je later nog eens een en ander nalezen want je onthoud best veel maar niet alles op een cursus. Het grootste voordeel van een cursus vond ik de kennismaking met de lactatiekundige. Je hebt een gezicht bij een naam en bij ons was het zo dat wanneer je een cursus had gedaan het eerste consult na de bevalling als dat nodig was zonder rekening ging want dat hoorde dan nog zogenaamd bij de cursus.
@Mam van 2 wrote:
leer je echt iets op zo’n cursus ? :oops: Ik ben altijd bang dat die cursussen meer gezellig met andere zwangeren zitten is en daar heb ik niet veel zin in :oops:Tijdens de informatiebijeenkomsten die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL (beide vrijwilligersorganisaties) worden georganiseerd, wordt wetenschappelijke informatie over borstvoeding gegeven. Anders dan bij een cursus die door een zorgverlener wordt verzorgd, staat bij de VBN en bij LLL het moeder-tot-moedercontact centraal. Dat houdt in, dat ervaringen (hetzij positief, hetzij negatief) kunnen worden gedeeld en dat daar ook aandacht aan wordt besteed. Er is dus inderdaad meer interactie, wat een waardevolle aanvulling is op de basisinformatie. Contactpersonen en leidsters zorgen ervoor, dat die combinatie in evenwicht blijft en dat de basisinformatie optimaal aan bod komt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je bij een theeclubje terecht komt
Vanuit de VBN en LLL wordt in veruit de meeste gevallen bewust gekozen voor een serie van in ieder geval twee en vaak drie avonden, zodat alle informatie ook echt aan bod kan komen. Denk hierbij aan de werking van de borst, het aanleggen van de baby (het is van essentieel belang dat daar gedetailleerde informatie over wordt gegeven, daarmee staat of valt het geven van borstvoeding), borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk (waarbij meestal meerdere soorten kolven worden gedemonstreerd). Daarnaast biedt een serie van meerdere avonden je de mogelijkheid om eventuele vragen naar aanleiding van een eerdere bijeenkomst voor te leggen.
Eén avond biedt simpelweg te weinig ruimte om de verscheidene aspecten van borstvoeding de aandacht te geven die het verdient.
Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op de site van de VBN en de site van LLL.