We hebben een nestje in onze blauwe regen. De vogeltjes zijn uitgekomen, piepklein :inlove:
Zouden ze nu ieder jaar op hetzelfde nest terugkomen?
Want dan let ik daarop met het snoeien.
Leuk zeg, gefeliciteerd! :inlove:
Wij hebben elk jaar een nestje in de klimop, zo leuk!
Gebruiken ze hetzelfde nestje dan of maken ze elke keer een nieuwe?
Als ze het nog steeds een lekker plekje vinden kan het zijn dat ze er volgend jaar weer gaan zitten. Maar kan ook zijn dat ze toch iets beters hebben gevonden en daar gaan zitten. Is niet te voorspellen.
Het is zeker niet uitgesloten dat ze erop terug komen :mrgreen:
Bij een vriendin van mij zitten ze nu voor het derde jaar in dezelfde heg. Of ze een nieuw nest maken weet ik niet, maar de kans is er dus dat ze terugkomen. Kan zelfs zijn dat ze dit jaar nog meerdere nesten maken. Het schijnt dat ze van mei tot ergens in augustus actief zijn met eieren en jongen. Het stel wat bij mijn vriendin zit, is nu al met de tweede leg bezig van dit jaar :mrgreen:.
Enneh…de jongen worden overigens zo het nest uitgesodemieterd als ze iets groter zijn. Ze vliegen dus niet uit, want dat kunnen ze dan nog niet :(. Hihi, en de ouders kunnen je dan ook gaan aanvliegen als je te dichtbij komt . Houd daar dus vast rekening mee :mrgreen:.
Even van inet geplukt, want ik was ineens wel benieuwd hoe het echt zit . In dit stukje hebben ze het wel over uitvliegen:
De plaats voor het nest wordt door het merelpaartje zorgvuldig gekozen. Nadat het vrouwtje vier tot zes eiëren gelegd heeft, wordt ze tijdens het broeden af en toe afgelost door haar partner. Wanneer de eiëren uitgekomen zijn, begint het voeren. Beide partners vliegen af en aan met een bek vol voer. Onder meer fruit, regenwormen en kleine insecten. De snavel van de jongen is aan de binnenkant fel gekleurd, voor de ouders een stimulerende prikkel om te voeren. Wanneer een ouder op het nest landt, sperren de jongen hun snavel wijd open.
Tot het moment van uitvliegen, nemen zowel het mannetje als het vrouwtje deel aan het voeren van de jongen. Nadat de jongen uitgevlogen zijn, begint het vrouwtje vaak alweer met de bouw van het volgende nest. Of met restaureren van het bestaande nest, wanneer dat zijn diensten bewezen heeft. Merels hebben twee of drie nesten per jaar. Het mannetje gaat nog tot zo’n twee weken na het uitvliegen door met voeren van de steeds zelfstandiger wordende jongen.
ja dat is zo, ze zijn nu uitgekomen en ik zie het mannetje en vrouwtje de hele dag afwisselen om voer te halen.