neeeehee mama geen melk!!

mischa lust geen melk, maar drinkt wel optimel.

Ik houd ze voor de gek. Ik meng melk met yogi :mrgreen: Ze trappen erin :lol:

Gewoon niet…



Al die moeite van ouders om het al oude verhaal van melk is goed voor elk en joris driepinter in stand te houden.



Melk drinken na je 2e levensjaar is gewoon zelfs slecht.

de calcium die erin zit kan je helemaal niet of nauwelijks opnemen en eet je 1 flinke schep groente krijg je al meer binnen.

De eiwitten en melksuikers kristalliseren deels in je spieren en voor mensen met reumatische klachten en chronische vermoeidheid is het zelfs echt mega slecht.



Wij drinken geen melk, 2 van de 4 kinderen gaan ervan aan de diarree of krijgen buikpijn en Niek word er ernstig futloos/moe van.

Ik word er ook duf van en voel me 30 x fitter sinds ik geen melk meer drink.



Zure zuivelproducten zijn veel gezonder en met boter/kaas/zuivelspread op brood en af en toe eens wat yoghurt of karnemelk krijg je zat gezond binnen.



Sorry voor mijn toonzetting, maar ik ben zwaar anti melk :shifty:

@Cell: wat bied je dan qua drinken aan??



Ik vind het zooo niet “goed” klinken alleen maar sap.



Lianne wil echt geen zuivel, yogho gaat er ook niet lekker in.



Dus ik stop ermee heb ik besloten.

@pooh wrote:

@Cell: wat bied je dan qua drinken aan??



Ik vind het zooo niet “goed” klinken alleen maar sap.



Lianne wil echt geen zuivel, yogho gaat er ook niet lekker in.



Dus ik stop ermee heb ik besloten.




Je hebt ook taksi of djoezzz das eigen merk van de appie…

Dat is sap met zuivel erin verwerkt :slight_smile:

om heel eerlijk te zijn, ik ben het HELEMAAL met Cell eens

en wbt drinken,…hier voornamelijk water…gewoon water

een heel enkele keer een beetje diksap.

het zijn enorme dikmakers en ze zijn enorm slecht voor de tandjes al die ranja s en sapjes

melk trouwens ook…en melk is niet goed voor onze darmen en slijmvliezen



weet je alletwee mn oudste kids hebben periodes van "slecht drinken"gehad…en allebei zijn ze nooit uitgedroogd

als ze diarree hebben ofzo dan kun je wel extra aanbieden wat ze heeeel lekker vinden om ze maar aan t drinken te houden maar normaal gesproken wordt hier veel water gedronken, de oudsten zijn het gewend en de jongste weet nog niet beter

Goed, dus ze missen echt niks als ik alleen water geef??



beetje domme vraag misschien hoor… mn moeder roept namelijk altijd dat je suikers nodig bent :silenced:

Hier geen diksap :hand:

Bevat meer suikers dan roosvicee…

En idd veel water hier ook

Ze drinken hier bij het ontbijt een kopje thee met honing en een glaasje jus d’orange.

Verder drinken ze goede aanmaaklimonade, we hebben of carvan cevitam en dan niet te zoet aangemaakt of zelf gezette ijsthee.



Tussen de middag drinken ook gewoon thee en soms (ik denk 1 a 2 x in de week) biogarde drink met een smaakje. In elk geval geen optimel want dat zit weer bomvol zoetstoffen en daar ben ik nog meer tegen dan tegen melk.



En verder idd water, ze pakken dat hier gewoon zelf, dat mag altijd.

Suikers die ze nodig hebben voor verbranding halen ze voldoende uit volkoren brood en fruit hoor.



In het weekend en mee naar school in hun beker krijgen ze meestal appelsap. Van die onbwerkte, Flevosap heet het hier en zit in flessen.



Genoeg alternatieven lijkt me.

@pooh wrote:

@Cell: wat bied je dan qua drinken aan??



Ik vind het zooo niet “goed” klinken alleen maar sap.



Lianne wil echt geen zuivel, yogho gaat er ook niet lekker in.



Dus ik stop ermee heb ik besloten.




Alleen maar sap is ook niet goed, vanwege alle suikers die ze dan binnenkrijgen. Ik ben dus ook geen voorstanders van al die trucs hierboven die inhouden dat je kinderen suiker geeft om ze melk te laten drinken. Dikspa is net zo zoet als gewoon sap.

Eiwitten en calcium krijg je ook op andere manieren binnen. En melk heb je echt niet per se nodig. De meeste mensen krijgen zelfs teveel zuivel binnen.



En al had je het wel nodig, dan nog doe je er niks aan als een kind echt niet wil. Die van mij groeien al 5 jaar uitstekend en gezond zonder ooit een hap groenten te eten. Dwingen kan toch niet, dus het lijkt me een wijs besluit om ermee te stoppen :slight_smile: .

@pooh wrote:

Goed, dus ze missen echt niks als ik alleen water geef??



beetje domme vraag misschien hoor… mn moeder roept namelijk altijd dat je suikers nodig bent :silenced:




nee hoor, ga maar n dat de mens vroeger helemaal niks anders ter beschikkng had dan water, we moeten onze voedingsstoffen vooral uit ons voedsel halen, dus dat moet je gevarieerd aanbieden

suikers zitten overal in ook in brood…dus daar zou ik me echt geen zorgen over maken, we hebben wel suikers nodig maar niet in grote hoeveelheden hoor

@kristalkindje wrote:

@pooh wrote:
Goed, dus ze missen echt niks als ik alleen water geef??



beetje domme vraag misschien hoor… mn moeder roept namelijk altijd dat je suikers nodig bent :silenced:




nee hoor, ga maar n dat de mens vroeger helemaal niks anders ter beschikkng had dan water, we moeten onze voedingsstoffen vooral uit ons voedsel halen, dus dat moet je gevarieerd aanbieden

suikers zitten overal in ook in brood…dus daar zou ik me echt geen zorgen over maken, we hebben wel suikers nodig maar niet in grote hoeveelheden hoor




wat dacht je van fruit? :wink:

ja in fruit zitten ook suikers heel veel zelfs, maar er zitten in ons voedsel verder ook heel veel verborgen suikers, ik noemde brood juist omdat men t zich vaak niet realiseert dat daar ook gewoon suikers in zitten

Lars weigert al een paar maanden alle melk. Yoghi, chocomelk, melk met smaakje , karnemelk, sojamelk… niks gaat erin! Ik heb de hoop opgegeven en contact gehad met een dietiste die aan het CB verbonden is. Ze hebben helemaal niet zoveel calcium nodig. Dit gaf zij als advies:



Hebben ze ook produkten op basis van soja of dergelijke geprobeerd? Of tegenwoordig heb je ook dranken met calcium op basis van tarwe of rijst. Andere produkten waar calcium aan toegevoegd is bijvoorbeeld Adez (mix van fruit en sojadrank), verkrijgbaar in het koelvak. Of je hebt Appelsientje met calcium (er aan toegevoegd) of liga Milkbreak. Kaas bevat uiteraard ook calcium en daar is ongeveer 2 -2,5 plakje per dag van nodig om voldoende calcium binnen te krijgen. Lukt het allemaal niet of is het minder, dan kan het zinvol zijn om het eventueel aan te vullen.



Op mijn vraag hoeveel calcium kinderen nodig hebben:



Kinderen op deze leeftijd hebben per dag circa 500 mg calcium nodig. Een klein deel halen ze ook uit andere voedingsmiddelen (oa groente ed). Wbt appelsientje en Adez is circa 300 cc ( 2 kleine glaasjes) en 1 plakje kaas voldoende. Als die dranken niet lukt, niet voldoende zijn dan kom je op meer kaas (voorgesneden plakken, dus circa 50 gram). Nadeel van extra kaas is de hoeveelheid verzadigd vet die het bevat, dus dan is een optie minder vette kaas (30+) te gebruiken, die bevat ook iets meer calcium.




Dus als Lianne wel kaas wil dan zit ze dus zo aan het calcium wat ze nodig heeft. Een bakje yoghurt wil Lars ook nog wel dus Lars komt er wel aardig aan gedurende de dag. Succes ermee :thumbup: !!