Neeeeeeeeeeeeeeh, niet de duim

Mijn zoon heeft ontdekt, dat het toch lekkerder is om op zijn duim te sabbelen, dan op een speen…



Hoe leer ik hem dat nou weer af?? :wall: :wall:

Ik denk dat je een duim niet kunt afleren.

Heb zelf geduimd tot mijn 14de :oops:





Mijn dochtertje heeft ook 2 weken geduimd zo nu en dan eens, maar tussendoor ook gewoon de speen. En na die 2 weken heeft ze eigenlijk nooit meer geduimd :think:

mijn dochter duimt ook, ben zooooooooo blij dat ze geen speen nodig heeft



mijn zusje is 27 en duimt nog, en heeft een heel goed gebit

En daarom vind ik een duim dus niks :shifty: :shifty: En je kan ´m z´n duim moeilijk afpakken heh :roll: :mrgreen:

Ik was dolblij dat mijn zoon ging duimen. Die kan ie niet uit bed gooien, heeft hij altijd bij zich. Ik vind een speen echt niks.

Ik denk dat men er niet zo’n probleem van moet maken. Scheve tanden krijgen veel kinderen toch wel, en een beugel dus ook, en zolang de halve klas die heeft is er helemaal geen probleem.

Een duim is gewoon zo ontzettend moeielijk af te leren, een speen ga je afbouwen. Met een duim kan dat gewoon niet, want die heeft ie altijd overal bij zich. Nu is dat misschien wel handig, maar als ze met ouder zijn kunnen ze die heel goed zelf vinden in bed. Hebben wij hier misschien 2 weken gehad dat we er in de nacht uitmoest om speentje te geven.

Maar aan een tutteldoek helpt ook, hebben ze meteen een knuf :slight_smile:



Misschien toch gewoon het speentje geven als hij al duimt of wil duimen.



Ow en ik heb tot mijn 14de geduimd en geen beugel nodig gehad, mijn broertje heeft tot zijn 6 ofzo een speen gehad, en zijn kaak had een groeiachterstand, en heel erg veel speling hij kon zo zijn tong tussen zijn tanden krijgen met zijn tanden op elkaar.

Klopt, een duim kunnen ze niet uit bed gooien… maar ik vind het dus echt geeeeeeen gezicht en het is moeilijker af te leren dan een speen. En als je de kans op scheve tanden enigszins kan verkleinen… (en dus een kleinere kans op hoge rekeningen voor de orthodontist later :roll: )

Ik probeer idd steeds om 'm z’n speen te geven, als hij z’n duimpje in z’n mond heeft/wil stoppen… maar hij spuugt de speen vaak weer uit en dan gaat dat handje dus weer naar z’n mond … :roll:

Keano heeft ook een speen , maar sinds dat ie bij de chiropractor is geweest en vrijer kan bewegen, zoekt ie zijn vingers/duim ook op! :frowning:

Als ik het zie, dan geef ik hem ook snel zijn speentje…maar in bed heb je er weinig controle over .



Ja ik heb nu ook zo’n tutteldoekje aan zijn speen gedaan, en het word er idd beter op… :thumbup:



Succes…

Hier ook wel behoefte aan de duim, maar een speen wil ze niet. Ik haal de duim er steeds uit, tot nog toe werkt dat redelijk (niet altijd, maar meestal wel). Als niets meer helpt, ga ik me er maar niet al te druk om maken, denk ik… En misschien verandert het ook nog: hier wilde ze in het begin absoluut geen speen, spuugde ze direct weer uit, nu houdt ze hem soms toch wel even in haar mond en sabbelt er wat op.

grappig dit, ik zou willen dat zoonlief ging duimen :mrgreen:

die is er altijd, geen stress omdat de speen kwijt is. Niet 20 keer op een nacht die speen terug geven…lijkt me heeerlijk een duimenkind. En het staat juist ontzettend schattig :inlove:



Mijn oudste is speenverslaafd en kan nog steeds niet zonder. Zodra hij uit school komt en op de bank ligt bij te komen is dat het eerste dat hij zoekt boven. En dat vind ik dus juist geen gezicht :wink:



Dus ja…ieder zijn ding en volgens mij kiest het kind zelf wat hij wil.

Weet je wat ook heel vaak gebeurd… Dan zijn ze van de speen af en dan gaan ze over op de duim… Ik zou het ideaal vinden omdat ik zo niet meer snachts mijn bed uit hoe voor die speen :mrgreen:

Duimen is supermakkelijk :mrgreen:



Denk ook niet dat je het een baby kan afleren…

Ik vind een duim in ieder geval veel mooier staan dan een kind van 4 met een speen in de mond :oops:



Olivia duimt, maar doet dit nu echt niet meer overal. Zelfs thuis is het meestal beperkt tot de momenten dat ze moe is en als ze gaat slapen (dat lijkt hetzelfde, maar is het niet helemaal haha). En idd, nooit paniekerig zoeken naar een speen met een huilend kind naast je…

Wij hebben hetzelfde probleem… :roll: Het ging een tijdje goed met speen, en was gestopt met duimen. Maar sinds hij een week in het ziekenhuis gelegen heeft is het veel duimen, of zijn wijsvinger in zijn mond stoppen in combinatie met zijn tutteldoek. :inlove: Ach, ik hoop op het beste. Dat zijn gebid er niks aan overhoud, voorderest kan je er denk ik weinig aan doen… :mrgreen:

@Kroes wrote:



Ik vind een duim in ieder geval veel mooier staan dan een kind van 4 met een speen in de mond :oops:




Ik vind een kind van 4 met een speen ook niks hoor :wink: . N.y.nke was iig RUIM voor haar 4e verjaardag helemaal van de speen af. Geloof dat ze 2 a 2,5 was... weet het niet meer precies :think:

Denk dat een kind zoiets niet echt aan te leren is.



Ik sabbelde vroeger op 2 vingers en zie nu dat mijn zoon dat soms ook doet. De ene keer wil hij de speen en de andere keer liever zijn vingers, ach het maakt mij niet zo uit, als hij zich er maar prettig bij voelt (wie weet denk ik er over een paar jaar wel anders over hoor)

@Kroes wrote:

Duimen is supermakkelijk :mrgreen:



Denk ook niet dat je het een baby kan afleren…

Ik vind een duim in ieder geval veel mooier staan dan een kind van 4 met een speen in de mond :oops:



Olivia duimt, maar doet dit nu echt niet meer overal. Zelfs thuis is het meestal beperkt tot de momenten dat ze moe is en als ze gaat slapen (dat lijkt hetzelfde, maar is het niet helemaal haha). En idd, nooit paniekerig zoeken naar een speen met een huilend kind naast je…






OH HELEMAAL MEE EENS…



ik word gek van dat speen zoeken telkens en overal dat ding mee naartoe nemen… ben ze altijd kwijt en zijn ook nog duur die rotdingen :mrgreen:

ik zou willen dat hij overging op zn duim… echt… wat zou dat fijn zijn… mijn oudste duimt en doet dat dus alleen als ze moe is of als ze gaat slapen…

hier heeft ook de oudste de duim en de jongste de speen



mennnnn je wilt niet weten hoe vaak ik er 's nachts uit moest om de speen te zoeken en er weer in te stoppen, wel 10 - 15 keer!

gek werd ik er van.



de oudste? sliep aaaaltijd door!

super makkelijk hoor zo’n duim!



alleen misschien moeilijker om af te leren…



maar als ik nu naar Yara kijk, zou niet weten hoe ik haar ooit van de speen af moet krijgen, ze is verslaaafd aan dat ding!

mijn dochter van 1,5 duimt ook en ik was zooooo blij dat ze haar duimpje had ontdekt… we hadden de speen al weggedaan met 5 mnd en sindsdien duimt ze als ze moe is of in bed ligt… overdag eigenlijk nooit… is ze veel te druk voor haha…



ik heb zelf tot mijn 13e geduimd en heb geen scheef gebit hoor… staat allemaal kaarsrecht :lol: denk dat het wel zal meevallen…

Hier een jongetje thuis die alleen maar een speen heeft. Hij heeft in het begin wel eens de duim gepakt en dar was ik absoluut niet blij mee. Vind het heel schattig staan maar dan houdt het ook wel op.



Ik heb zelf jaren geduimd. Kon er niet vanaf komen. HEb tot aan mijn kaakoperatie geduimd…Want dat was de prijs die ik kreeg voor het duimen, jarenlang beugels gehad en 2 kaakoperaties.





Dus dames weet wat je je op de hals haalt met de wens dat je kind gaat duimen.