nee fase

ethan is nu 4jr maar heeft het verstandelijk nivo van 18mnd a 2jr.

meneer zit nu heel erg in de nee fase. alles is nee en blijft ook nee, heel soms kan ik hem om praten :slight_smile: .

maar nu eet hij al 3 dagen geen warm eten, ik besteed er weinig aandacht aan maar hij doet het ook met zijn middag eten. hij krijgt geen snoep tussen door hooguit een krentebol of evergreen.

als ik alleen al met zijn eten aan kom of hij ziet zijn boordje zegt hij al NEE.

maar nu is mijn vraag hoe lang kan zon fase duren??<br /> iemand nog tips die ik misschien zou kunnen gebruiken??<br /> hij was altijdt zon eter zou bijna zeggen vreter maar nu dus echt niet meer… :?

wat hier het beste werkt…

niet aandringen, geen aandacht voor het eten…

desnoods… eierwekkertje… 15 minuten… bij het belletje haal ik het bordje weg… klaaaaaaaaaar…

Geen straf… wel toetje (hoort normaal bij de maaltijd)…

Eten aanbieden heb JIJ in de hand… Eten opeten niet!!!

En natuurlijk baal ik er ook wel eens van… maar na 3 dagen niet warm eten, is het opeens weer een feest en eet hij weer bij!

dankje preggie dat is een goeie van het kook wekkertje, toetje krijgt hij ook, maar zelfs die wil hij niet opeten :roll:

dat dwingen heeft zo wie zo geen zin bij hem dat is al gauw verspillde energie :mrgreen:

voor heen kon ik nog wel eens tijdens het zingen van liedjes hapjes geven maar daar trapt hij nu ook niet meer in :twisted:

ik zou ook niet aandringen.

blijft hij er bij zitten als jullie nog aan het eten zijn?

dan zou ik zijn bordje gewoon voor hem laten staan

misschien pakt ie wat?

zo niet, dan maar niet.

als ie niet aan tafel blijft,

dan zou ik hem meteen van zijn stoel zetten als ie zijn bord wegduwd.

en zelf lekker verder eten.

hopelijk gaat het snel weer over, deze fase.

ziet je hebt een punt waar ik ook mee zit.

inpressiepe moet hij aan tafel blijven zitten, hij zit ook in een kinderstoel.

maar hij begint met zijn boord op de grond gooien soms ben ik hem voor en soms ook niet (hij is vliegens vlug) maar het probleem is dus door het gedrag van ethan eet levi ook slecht die reageert weer op ethan en gaat ook gooien met zijn boord of wegschuiven of vervelend doen. nu hebben we dit probleem maar 3x in de week want ethan zit 4 hele dag op mkd. maar hij moet leren dat hij aan tafel moet blijven zitten tot iedereen klaar is dit gebeurt ook op het mkd. meestal schuif ik zijn stoel een eindje van tafel en dat werkt nog wel eens. maar de aandacht blijft hij trekken van levi en dat is het jammere er van.

dus aan de ene kant denk ik ga maar van tafel dan is er rust maar aan de andere kant mag hij niet zijn zin krijgen omdat hij echt moet leren wachten. het woord wachten kent hij namelijk helemaal niet. :roll:

in dat geval zou de kookwekker een heel goed middel zijn, die zou je eerst zelfs op 5 minuten kunnen zetten en dan steeds wat langer als het goed gaat.

(ik weet niet of ie visueel is ingesteld,

je hebt namelijk ook visuele wekkers; dan zie je een rood gedeelte langzaam verdwijnen en dan gaat de piep)

het bord zou ik op jullie tafel zetten als je ziet dat hij hem weg wil doen.

zonder woorden.

gewoon een stukje verder bij hem vandaan, maar dat hij hem nog wel ziet.

mocht ie toch willen proeven, dan zie je dat snel zat en dan kun je het bord wat dichterbij zetten.

ik zeg zonder woorden, omdat je dan op een gegeven moment de minste reactie krijgt op zijn gedrag door wie dan ook.

en het kopiëergedrag van je andere kleine, zou ik op dezelfde manier doen; gewoon bord wat verder weg zetten, zonder woorden.

Mika heeft dit de laatste week ook en wat hier heel erg helpt is samendoen. Mika wil alles samendoen en met eten helpt dit ook.

In principe ben ik ervan dat Mika gewoon moet leren eten op zijn eigen plek en uit zijn eigen bordje, maar na bijna een week heb ik de regeltjes even aangepast :mrgreen: .

Ik schep nu alleen voor mezelf op en vraag of Mika samen wil eten. Hij komt dan op schoot zitten en eet zo mijn bordje leeg 8).

Misschien is dat een idee?

bedankt ziet :thumbup:

ga er wat mee doen!

:-*

ik ga het eerst proberen met de kookwekker want die heb ik al speciaal voor hem gekocht :wink:

maar het is wel en idee zo`n visuelle wekker ga er eens naar op zoek op het net.

ik zat ook al te zoeken,

maar kan hem zo snel niet vinden

(zal wel weer een aparte naam hebben, dat ding)

ik kijk woensdag even op mijn werk, of ik het bestelboek nog kan vinden.

wij werken er veel mee (omdat we gék werden van 6 verschillende piepers en wekkers :mrgreen:, maar ook omdat sommige kinderen nu eenmaal visueler zijn ingesteld dan andere.)

ethan is ook visueel in gesteld we werken ook met soortpicito`s.

als ik al met het plaatje van eten of naar bed gaan komt zegt hij al NEE,NEE,klaar :mrgreen:

zou het zeker fijn vinden als je weet hoe die wekker heet, zou nog wel eens heel goed kunnen werken bij hem.

kon hem ook niet vinden op het net nog.

ik ga erachteraan :thumbup:

ik heb alleen deze gevonden maar daar zit geen geluidje op oid

http://www.kleurenklok.nl//images/stories/modela1_185x255.jpg

ja die is er ook,

maar die telt niet af.

die ik bedoel,

daar kun je zeg maar zo’n hoekje uitschuiven, die is rood, de rest is wit

en dan schuift ie langzaam weer in (en dan gaat er een zacht piepje)

Ik zou hem zeker aan tafel laten zitten als ik jou was…

wel met kookwekker… en wat we bij Wessel wel in het begin deden, was iets van (klein) speelgoed meenemen.

Na 10 minuten mocht hij dan met de auto spelen. Maar WEL aan tafel.

Hoe doen ze het op het dagverblijf. Want ook daar moet hij denk ik wel blijven zitten toch?

trouwens… voordat wessel naar dit dagverblijf ging, mocht hij, als hij klaar was met eten, van tafel en gaan spelen.

maar toen zeiden ze van het kdv dat Wessel daar aan tafel moet blijven tot alle kindjes klaar zijn (en logisch ook hoor) dus hebben we direct dat met die wekker ingevoerd.

Overigens…

op het moment dat Wessel wat “Nee-erig” is en ik geen discussies wil over… “we gaan boodschappen doen nu”, “we stoppen nu met douchen”, “we beginnen nu met douchen”…Dan komt die wekker tevoorschijn hoor!!! En het geeft eigenlijk nooit strijd… (wel van te voren natuurlijk laten zien… “als het belletje gaat, gaan we…”)

Hier moet ze met eten het bord op de tafel zetten als ze niet meer wil.

En dat doet ze vaak meteen :? .

Maar zo beland het niet op de grond want ze kan zo goed aangeven wat ze wil. (ze schuift dan vaak demonstratief het bord zo ver mogelijk weg :mrgreen: ).

Wat nog wel eens werkt hier is om wat vlees en kaas(feta) achter te houden (dat is wat ze lekker vind). En als ze dan in een bui is dat ze dat wel wil zeggen we dat ze eerst een hapje moet eten en dan een stukje kaas krijgt.

Maar soms is alles nee en dan krijgt ze in bed een wat zwaardere papfles; die weigert ze nooit(maar daar wil ik eigenlijk ook vanaf).

Niet echt opbeurend, maar Stan at van anderhalf tot twee en half jaar, een jaar lang dus, geen groente, alleen worteltjes. Nu ‘onderhandelen’ we, maar nu kan dat ook, omdat hij vooruit kan denken. Dus als je hapje dit neemt, krijg je stukje vlees. Maar bij iets dat hij écht niet lust, werkt dat ook niet.

Maar zo’n fase kan dus lang duren…

grrr vergeten te kijken voor die wekker!

:wall: ik schrijf het meteen op mijn hand!

@Ziet wrote:

grrr vergeten te kijken voor die wekker!

:wall: ik schrijf het meteen op mijn hand!

geeft niet meis

ik vergeet zelf ook zo veel dus reken je het niet aan :wink: :lol:

ik heb gekeken

maar ik kan het bestelboek niet vinden.

de logopediste die de klok voor ons heeft besteld heeft vakantie (kindervakantie) dus het wordt volgende week

:thumbup:

lief dat je er achteraan bent gegaan :-*