nauwe bekken (inmiddels bevallen)

Hallo,

Mijn 1e is uiteindelijk met een ks geboren en de gyn gaat er vanuit dat mijn bekken te nauw waren voor hem. Ik wil zelf graag natuurlijk bevallen en heb met de gyn afgesproken dat we het deze keer eerst gaan proberen.

Inmiddels ben ik 40 weken en blijkt het kindje flink gegroeid de afgelopen week. Wordt dus groter dan de 1e. Ik twijfel nu heel erg wat ik moet doen. Inleiden of toch maar voor een ks gaan.

Wie heeft dit ook gehad en hoe is de 2e bevalling verlopen?

Groeten

ik heb geen ervaringen maar sta straks voor hetzelfde dilemma.

de eerste was groot en is na uren van weeen met een ks geboren. nu is het afwachten hoe groot deze word…

ik lees ff met je mee naar de antwoorden

in ieder geval wil ik je succes wensen met de bevalling en hoop ik dat je gauw een gezond kindje in je armen hebt.

Hier ook een te nauw bekken gelukkig was mijn kindje klein en fijn, hij is uiteindelijk met de vac geboren na vijf keer trekken. Het was voor hem erg spannend was weinig leven erg lage scores en moest meteen naar de kinderafdeling. Heeft even op kritiek gelegen. Al met al in de evaluatie met vk en Gyn tot de conclusie gekomen dat het beter en veiliger was geweest als het een ks was geworden, maar dat de gyn met dezelfde informatie weer voor de pomp had gekozen het was volgens hem achteraf bekeken beter, maar daar handel je niet op.

Waarop ik heel gevat zei dan wil ik er leering uit trekken voor een volgende keer. In het dossier hebben wij wat afspraken gezet met de vk.

Wij doen een zogenaamde proef bevalling en kijken het 10 uur aan. Zit er dan weer geen vordering in…kindje niet ingedaald, geen persweeen en draait niet goed met het hoofdje door het geboortekanaal. Dan stoppen we ermee en word het een ks.

Ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als mijn schatje een forse baby was geweest.

Hier konden wij ons allen in vinden. Nu alleen nog zwanger worden :mrgreen:

Ik heb geen ervaring met een te nauw bekken, maar wel met een groot kind.

Lara is met een keizersnede geboren, dus dit zou de eerste keer ‘gewoon’ zijn. Het persen wilde niet vloten en daarom werden de gyn met de vacuum erbij gehaald. Uit eindelijk is Nina geboren, na 5 extracties. Ze bleek 5050 gr te wegen, en had het erg moeilijk. Daarom is ze opgenomen geweest op de ka.

Zelf heb ik aan de bevalling ernstige bekkenproblemen over gehouden.

Al met al, bleek Nina gewoon te groot te zijn voor mij.

Als ik in jouw schoenen zou staan, wist ik het wel. Een ks had bij ons allebei een hoop ellende bespaard. Ook al is een ks ook niet alles.

Ik hoop voor je dat je eruit kunt komen en dat je je kindje, gezond en wel in je armen mag houden. Laat je ons nog iets weten?

Ik heb zelf nog geen kindjes maar…

Ik heb zoiezo het idee dat als je in nederland niet natuurlijk bevalt men je een loser vind. Waar in andere landen ruggeprikken doodnormaal is, noemen ze het hier “binden met je baby” Wat een bullsh*t. Weet je in mijn ogen is het zo: Vroeger waren de kindjes veel kleiner en lichter dan nu. Terwijl vrouwen juist breedere heupen hadden. Nu is het eigenlijk andersom veel vrouwen zijn wat smaller geworden (gemiddeld he) en de kindjes stukken groter (ook gemiddeld)

Je moet doen wat goed voelt maar ik zou me echt niet gaan blindstaren op een gewone bevalling. Vaak als je zo nauw bent gaat er meer kapot, en moet je langer herstellen dan van een KS

Succes met e beslissing

ik zat zo mee te lezen en … mijn vriendin mocht na haar eerste ks bij een veentuele volgende bevalling niet meer gewoon bevallen… de gyno zei eens een ks daarna altijd… maar begrijp dat het bij jullie dus niet zo is… ff uit nieuweschierigheid?

Ja dat dacht ik?

Het verhaal komt wel overeen met mijn verhaal. die zorgen die je hebt met zo’n kleintje op de ka dat hoop ik echt nooit meer mee te hoeven maken.

Mijn bekken staan scheef en de oudste kwam er met heel veel moeite uit (en was erg groot). De tweede was nog groter en ik heb gekozen voor een geplande ks. Het viel me 100% mee. Ik was er gerust op dat mijn kind er zo veilig en ongeschonden uit kwam en ik heb uiteindelijk ook veel minder last gehad van de ks dan van mijn eerste bevalling (zonder ks).

@jane wrote:

Ja dat dacht ik?

Het verhaal komt wel overeen met mijn verhaal. die zorgen die je hebt met zo’n kleintje op de ka dat hoop ik echt nooit meer mee te hoeven maken.

Idd, dan kun je beter zelf wat hebben. Als zo’n kleintje wat heeft, voel je je zo verschrikkelijk weerloos.

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels ben ik bevallen. Het begon woensdag avond om 19.00 uur met wat krampen en ik dacht dat het voorweeen waren, Ben lekker in bad gegaan. Mijn man wilde onze oudste op laten halen, zodat wij naar het zkh konden. Ik vond dat onzin, dacht echt dat het voorweeen waren. Om 19.45 heeft mijn man toch maar zijn ouders gebeld en om 20.00 uur werd onze zoon opgehaald. 20.05 braken mijn vliezen in bad en probeerde ik er uit te gaan, terwijl mijn man het zkh belde. Inmiddels had ik door dat het begonnen was, want de weeen kwamen achter elkaar. Met veel moeite uit bad geholpen en toen ben ik naar de wc gerend, moest poepen. Flink mee zitten persen en had toen nog niet door dat ik persweeen had. Riep dat ik dit geen 10 uur vol zou houden en dat ik alsnog die ks wilde. Met veel moeite aangekleed en in de auto gestapt. Ondertussen alle weeen weg zitten persen. Om 20.46 waren we op de verloskamers en bleek dus dat ik vo had. Om 21.16 uur is een prachtige zoon geboren. geen knip gehad en maar 2 inwendige hechtingen, terwijl deze zoon wel zwaarder en groter is. Wat nou smalle bekken??? Ben blij dat ik heb gewacht met een ks te plannen.

We zijn nu heerlijk aan het genieten.

Van harte gefeliciteerd! :inlove:

En fijn dat alles zo spoedig is verlopen.

Geniet ervan!

@miranda433 wrote:

ik zat zo mee te lezen en … mijn vriendin mocht na haar eerste ks bij een veentuele volgende bevalling niet meer gewoon bevallen… de gyno zei eens een ks daarna altijd… maar begrijp dat het bij jullie dus niet zo is… ff uit nieuweschierigheid?

Ik heb bij mijn eerste ook een sectio gehad en als het aan mijn gyn had gelegen, was onze zoon ook met een geplande sectio geboren (gyn heeft ook standpunt: eens een sectio altijd een sectio :eh: ). Aangezien ik dat dus pertinent niet bij voorbaat al wilde (ik ging uit van het standpunt: ik moet toch in het ziekenhuis bevallen ivm sectio bij eerste en als het nodig blijkt, dan lig ik snel genoeg op de OK en ik heb een behoorlijk traumatische ervaring gehad van de eerste bevalling, wat ik dus niet weer wil als het niet nodig is), heb ik voet bij stuk gehouden. Uiteindelijk is onze zoon, na inleiding bij 39w1d, binnen 4 uur nadat het infuus was open gezet geboren (met alleen een knip).

Net als jij Miriam, ben ik dus blij dat ik niet naar de gyn heb geluisterd :mrgreen: .

Gefeliciteerd!!! Klinkt wel als een mooie bevalling dan zo, zonder al te veel zorgen :wink:

Gefeliciteerd met jullie zoon. Klinkt als een goede bevalling. :thumbup:

gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon. fijn dat het zo vlot gegaan is allemaal.

ik vind het wel vreemd dat de verschillende gyneacologen er anders over denken.

de eerste was ook een ks en nu moet ik dus in het ziekenhuis bevallen maar ik mag het wel gewoon proberen. wel is er gezegt dat het vlot moet gaan anders word het toch een ks. nou daar kan ik me prima in vinden…

Van harte Gefeliciteerd!