Wij willen een nieuwe tuintafel en stoelen aanschaffen. Nu zag ik ergens een hele mooie hardstenen/leistenen/natuurstenen tafel op internet. Heeft iemand tips waar ze goede/mooie verkopen?
En wat nou het gebruikvriendelijkste is van de drie? Wij willen hem namelijk het hele jaar buiten laten staan.
Wij hebben buiten een goedkope rvs tafel staan met stenen blad. Die was toen met korting te koop bij de leenbakker geloof ik. Voor de prijs is het een prima tafel, maar binnen hebben we wat beters (en ook duurders) staan.
RVS met zwart graniet. Let erg goed op de steen, bv belgisch hardsteen is zo zacht dat je elk krasje erop ziet, zelfs als je bv houten onderzetters gebruikt. ook vlekken krijg je er moeilijk uit.
Voor binnen hebben wij nu dus een zwart graniet met gepolijste zijkanten en gebrand oppervlak. 1 Keer per jaar impregneren en het kan er weer even tegenaan.
O ja, het rvs onderstel hebben we op maat bij een metaalbewerker laten maken en de stenen zijn gekocht bij een natuursteenverkoper hier in de buurt.
Dat Belgisch hardsteen vond ik inderdaad heel mooi maar ik las al op internet dat dat zeer onpraktisch is ivm krassen etc. Niet echt geschikt voor ons als jong gezin dus.
Ik wil echt iets onderhoudsvrij hebben.
Leisteen wilden wij eerst in de tuin als tegel, maar werd afgeraden omdat dat makkelijk kapot kan vriezen. Of het als tafel kan weet ik niet. We hebben nu granietten tegels, worden wel wat groen in de winter overigens, maar zijn nog wel heel. In de zomer is het groen weg.
Wij hebben een tafel van oud teak hout. Enorm zwaar ding, maar mooi.
We moeten hem wel elk jaar schoonmaken want er zit nu veel groene aanslag op. We hebben hem ook niet behandeld om dat te voorkomen tot nu toe moet ik bekennen :oops:
@Jolanda24 wrote:
Dat Belgisch hardsteen vond ik inderdaad heel mooi maar ik las al op internet dat dat zeer onpraktisch is ivm krassen etc. Niet echt geschikt voor ons als jong gezin dus.
Ik wil echt iets onderhoudsvrij hebben.
Dan zal je voor graniet moeten gaan, dat is het hardst, ik heb ook begrepen hoe donkerder hoe harder. Natuurlijk zal je wel wat verkleuringen krijgen waarschijnlijk, maar het is dan ook steen.
Belgisch en chinees hardsteen is echt muk :silenced:
Moet er wel bij zeggen dat onze bladen, dus de salon en de eetkamertafel, 900 euro kosten (met korting)(alleen de bladen en niet de frames)
En geeft dat graniet geen krassen? ik wil eigenlijk een egale donkergrijzige kleur en vooral geen glans erop.
Ik zie dat jij bij mij in de buurt woont, mamavananne, waar hebben jullie het gekocht?
hardsteen krast idd heel erg. Leisteen is over het algemeen niet vorstbestendig en graniet ook lang niet altijd.
maar ik zou eens naar een natuursteen leverancier in de buurt gaan, misschien hebben zij wel hele mooie leistenen die wel vorstbestendig zijn.
@Jolanda24 wrote:
En geeft dat graniet geen krassen? ik wil eigenlijk een egale donkergrijzige kleur en vooral geen glans erop.
Ik zie dat jij bij mij in de buurt woont, mamavananne, waar hebben jullie het gekocht?
Wij hebben gebrand graniet en daar zit dus geen glans op, je hebt ook gezoet, dat glimt ook niet zo, maar vonden wij minder mooi. Gebrand houdt in dat ze het oppervlak dus gebrand hebben en daardoor is dat wat ‘ruwer’. Ik zal je via pb de winkel doorsturen waar wij de steen hebben gekocht. Die man geeft er ook garantie op en als er vlekken in komen die je er echt zelf niet uitkrijgt dan komt hij bij je thuis om het eruit te halen. Bij ons staan de tafels binnen, maar ipc zijn het tafels die over het algemeen buiten worden gebruikt. Het gedrande zoals wij hebben geeft amper tot geen krassen. Toen wij bij die man waren haalde hij een monster van de muur en onder die steen zaten ijzeren profielen. Wij zijn met hem aan het praten en in 1 keer schuift hij dat monster aan de kant. Mijn partner en ik keken hem verontwaardigd aan en gingen de plek onderzoeken waar hij gekrast had. Je zag er helemaal niks van en dat was toch een dikke 7 kilo schat ik die hij erover kraste (zwaarder kan best, het eetkamerblad van ons weegt 150kg). ook mochten we met stiften op de tafel tekenen en dat wreef je er zo weer af.
Cranenbroek (of schrijf je het met een K?) heeft wel eens tafels in de aanbieding, kennis van ons heeft marmeren tafels. Misschien die folders eens in de gaten houden? Is vaak ook leuk geprijsd.