natuurmensen???

wij hebben hier in huis al een paar weekjes heel gezellig familie Lieveheersbeest op visite…

nu vind ik dat alles beter dan familie spin…

maar wat kan er voor reden zijn dat ze bij ons zijn ingetrokken???

Volgens mij zoeken die in het najaar altijd warme overwinterplekjes op

en komen tevoorschijn als ze denken dat het lente is geworden

(helaas heden ten dage geen eenvoudige klus voor een lieveheersbeest;

warm als het koud hoort te zijn en sneeuw als het paasfeest is :? )

Lieveheersbeestjes eten luizen dus ik zou ze cultiveren :mrgreen: :wink:

hahahaha heb ik net vorig jaar mijn rozenstuirkjes eruit gegooid wezen te veel aan luisfeesten… :think: :lol: :lol:

Waar komen ze vandaan?

Op zonnige dagen in het najaar (maand oktober) gaan volwassen dieren massaal op de vleugels, op zoek naar een plek om te overwinteren. Daarbij landen ze op door de zon beschenen oppervlakken en het lijkt er op dat ze daarbij een voorkeur hebben voor lichtgekleurde gebouwen, in buitengebieden, maar ook in de stad. Daar geland gaan ze in die periode driftig op zoek naar een beschutte plek om te overwinteren. Via naden, kieren, spleten bij der ramen, ventilatieopeningen e.d., maar ook door openstaande ramen of deuren komen ze dan in huis. Soms vind je er enkele, soms een tiental, maar waarnemingen van meerdere honderden tot zelfs duizenden komen ook voor.

Wat doen ze in de winter in huis?

In huis zoeken ze een beschutte plek om te overwinteren. Eten doen ze niet in deze periode, en ook planten ze zich niet voort. Ook aan steen, hout of planten vreten ze niet. Het grootste deel van de tijd zitten ze stil en teruggetrokken (november-januari). Dit doen ze in een hoekje van de kamer of het plafond, tussen scharnieren, plooien van gordijnen of luxaflex, in kieren en naden bij het raam of deur, achter schilderijen, eigenlijk overal waar het nauw is. Bijna altijd zijn deze clusters te vinden aan de binnenzijde van de buitenmuur, niet diep in de kamer. Ook aan de buitenzijde van de woning kunnen deze clusters op beschutte plekken voorkomen. Aan het eind van de winter (februari - maart) worden ze weer actief, en lopen of vliegen dan rond, vooral als ze in een relatief warme ruimte zitten.

Zijn ze schadelijk?

Lieveheerbeestjes zijn nuttige dieren, want belangrijke natuurlijk vijanden van verschillende soorten plaaginsecten. In het zomerseizoen leveren ze een belangrijke bijdrage aan de bestrijding van bv. bladluizen. Overwinterende lieveheersbeestjes richten op zich geen schade aan, en dus kun je niet echt van een plaag spreken. Wel kunnen ze als overlast worden ervaren, vanwege hun onaangename geur of wanneer ze door de kamer gaan vliegen of lopen, zeker als het veel exemplaren betreft. Dit is echter erg persoonlijk. Steken doen ze zeker niet, soms knabbelen ze aan de huid: er zijn enkele meldingen van mensen die door lieveheersbeestjes zijn ‘gebeten’ toen ze op de huid zaten, maar infectieziekten brengen ze niet over. Als ze worden verstoord, scheiden ze een geeloranje vloeistof af (“bloeden”), wat vlekken kan achterlaten. Recente gegevens uit de Verenigde Staten, waar deze soort al een jaar of 20 geleden verwilderd is - laten zien dat mensen op den duur met allergische reacties op de aanwezigheid in huis kunnen reageren.

Wat kunt u er tegen doen?

Voorkomen dat ze uw huis binnen komen is een zeer belangrijk begin: goed alle kieren dichtmaken, het liefst vóór dat ze binnenkomen (begin oktober dus al) kan veel overlast voorkomen.

Als ze eenmaal binnen zitten kan men verschillende dingen doen, maar vooral:

geen paniek, maar gezond verstand gebruiken. Als ze op een plek zitten waar u ze niet hinderen, kunt u ze laten zitten: eind maart / begin april vertrekken ze vanzelf weer. In principe hoeft u dus niets te doen om ze weer kwijt te raken.

Als u bezorgd bent omdat ze nou net de babyslaapkamer hebben uitgezocht, of omdat u de geur die ze verspreiden erg onaangenaam vindt, dan kunt u ze vangen, verwijderen en buitenzetten. Zijn het er veel om te vangen, zuig ze dan desnoods op met de stofzuiger en keer de zak buiten om. In dat geval is het raadzaam de mond van de slang dicht te houden anders kruipen ze er weer uit. Als u een kous / netje / zakdoek in de mond van de stofzuigerbuis aanbrengt, zodat de lucht er door heen kan, en deze vastzet met een elastiekje aan de buitenzijde van de buis, kan dit er direct vanaf worden gehaald en dichtgemaakt en kunnen ze op een diervriendelijk manier worden verwijderd resp. buiten gezet . Het lijkt erop dat ze meteen weer naar binnen komen, wat niet onmogelijk is in het najaar, maar in het voorjaar zijn het vaak andere exemplaren die uit hun schuilhoekjes tevoorschijn zijn gekomen. Werk zo weinig als mogelijk met chemische middelen: er zijn weinig of geen specifieke middelen voor de bestrijding ervan en vaak haalt u er een extra (gif)probleem bij. Bovendien doodt u dan ook de mogelijk aanwezige inheemse soorten. Voorkomen is beter dan …

Ik had vorig jaar ook een pluk van een stuk of … 50? die in de hoek van mijn woonkamer overwinterden.

Ik heb inderdaad een lichte buitenmuur op het zuiden.

Ik heb ze gewoon laten zitten. Vond het wel een beetje … mmm … niet echt fris.

In het voorjaar vond ik er steeds meer dood op de grond. Ik heb er eigenlijk geen een zien rondvliegen. Misschien zijn de levenden ook weer onzichtbaar naar buiten gekropen (blijkbaar kunnen die door hele kleine kieren). In elk geval was het kluitje helemaal verdwenen.

Dit jaar geen ‘last’ van!

Colle zitten ze bij jou ook onbeweeglijk in een hoek op een kluitje? Of vliegen ze rond?

Nog even en dan zijn ze weer weg dit jaar.

Ik heb een keer een oorwurmenkolonie in huis gehad (boven het bad kwamen ze uit het rooster in het plafond) en dat vond ik echt :sick:

ze zitten soms hier soms daar…niet echt en vaste plek zeg maar…

mutti oorwurmen :sick: die had ik denk ik wel zeg maar verwijdert…

die LHB ach kan geen kwaad…moet alleen oppassen dat zoonlief ze niet plet…

bedankt voor de info :thumbup:

Wij hebben er op het moment ook veel in huis, ik kom ze regelmatig tegen. Helaas voor hun gaan ze wel de deur uit. :wink:

Ik heb nog niet eerder gehoord dat mensen er zoveel in een huis had.

Maar als ze verder niets doen… (maja insecten brrr)

Wij hadden vorig jaar allemaal half dode bijen in huis :think:

Zagen we zo wat op tafel vallen. Als ik even boven het huis deed en 20 min later weer beneden kwam kon ik er zo 20 oprapen.

Uiteindelijk kwamen ze uit de lamp, bleek ons hele plafond vol dode bijen liggen. Ze zaten bij ons in de schoorsteen maar kennelijk had de vorige bewoner niet goed de schoorsteen dichtgemaakt.

Gemeente gebeld, verdelger gekomen en tot nu toe nog geen last meer gehad. Misschien straks als ze weer ontwaken.

Veel succes met de lady bugs :wink:

lhb brengen toch geluk???

nou als dat het geval is dan ga ik ze niet ‘verwijderen’

hahaha die is gek :mrgreen:

Die oorwurmen hebben we ook laten verwijderen hoor. We konden niet zien waar ze vandaan kwamen (ik heb zelf ook niet gezocht hoor …haha…). Lieveheersbeestjes mogen van mij wel overwinteren hier, maar andere insecten … wegwezen.

We hebben ook een keer een wespennest op zolder gehad (waar we sliepen). Toen ik er tien tegelijk halfdood vond (waarvan er één in mijn bed) geloofde ik toch niet meer in “toevallig naar binnen gevlogen”. Die hebben we ook laten verwijderen. Ik heb nog een paar dagen in de logeerkamer geslapen.

wij hebben ook lieveheersbeestjes in huis…heeeeeel veel helaas. Toen we hier kwamen wonen hadden we last van pissebedden, die komen nu niet meer sinds we het huis hebben geschilderd aan de buitenkant (en dus de gaatjes hebben gedicht).

hoewel ik lhb best leuk vind, vind ik dat we er nu echt teveel hebben. Vooral boven op de slaapkamers van de kinderen, je gaat zowat elke dag wel op zo’n beestje staan. Dus hier gaan ze er ook uit…en daar heb je best een dagtaak aan 8) :mrgreen:

dat met de stogzuiger en buiten de zak leegmaken werk niet :mrgreen:

dat heb ik ook geprobeerd en ze waren allemaal dood of verminkt :?

hier komen ze ook elk jaar in oktober binnen in onze slaapkamer

en dan ook echt honderden

ze zitten op een dot,verschillende dotten eigenlijk en in de gordijnen

last heb je er niet echt van alleen ze poepen alles onder

als ze weg gaan zitten er gele vlekken op de plek waar ze gezeten hebben

ik vraag me af of je niet ergens een nestkast of zo kan halen zodat ze daar misschien in kruipen?

Dit is echt voor het eerst in mijn leven dat ik lees dat lieverheersbeestjes in grote getalen overwinteren in huizen. Ik zit vol verwondering te lezen, haha! Lijkt me wel gezellig lieveheersbeestjes in huis (okee, een plaag is ook niets, maar een paar lijkt me wel geinig!)

ik vindt het ook niet erg en ontwijk ze ook als ze aan het rondlopen zijn

maar honderden is echt niet leuk meer :shock:

nu hebben we er niet veel meer

misschien dat het alleen bij oudere huizen voor komt?

Yo! Gezellie! :?

:sick:

zo erg hebben we het niet hoor…

we hebben er misschien een stuk of 10 door het hele huis verspreid…

daarom kan ik ze ook gerust laten zitten tot ze ons verlaten…