Hallo (aanstaande) moeders,
Over zo’n twee weken ben ik uitgeteld van ons eerste kindje. Het heeft een kleine omphalocele (open buikje) en nu mag ik zelf kiezen of ik natuurlijk wil bevallen of een geplande keizersnede wil maar ik kan niet beslissen… Hebben jullie advies voor mij??? Alvast dank!
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou kiezen voor een ks.
Omdat voor mij de veiligheid van de baby zonder twijfel heel ver boven het hebben van een natuurlijke bevalling gaat.
Maar ik denk dat ze je over die veiligheid wel meer kunnen vertellen in het zkh.
Veel succes en sterkte.
Ik zou een gesprek aanvragen met een gynaecoloog en vragen waarom je de keuze krijgt. Als een natuurlijke bevalling risico’s met zich mee zou brengen zou je die keuze niet hebben maar je krijgt niet voor niks de mogelijkheid om de baby met een ks ter wereld te laten komen. Ik zou eerst willen weten wat de risico’s van een natuurlijke bevalling zijn en voor een bevalling in het ziekenhuis gaan. Probleem met een natuurlijke bevalling is dat je niet kunt kiezen wanneer die begint en als de bevalling in het weekend of 'savonds/'snachts gebeurt en er complicaties zijn het vaak nog een tijdje duurt voordat er ingegrepen kan worden (artsen en OK-team moeten worden opgeroepen, OK moet vrij zijn enz.). Met een geplande ks hoef je daarvoor niet bang te zijn. Het nadeel van een ks is wel dat het een operatie is en (ik spreek uit ervaring, dochter is er met een ks gekomen en zoon natuurlijk) het herstel van een ks veel langer duurt dan het herstel van een natuurlijke bevalling.