Dag,
Misschien een handige tip in het zoeken naar de juiste KDV of PSZ voor je kleine.
Doe het meeste voorwerk in je zoektocht al op de PC.
Via http://www.ggd.nl in je regio kan je vaak al via een “sitemap” onder het kopje “hygienezorg” of “technische hygienezorg” informatie vinden over je KDV e.d.
Daar worden alle inspectierapporten van alle KDV’s e.d. op gepubliceert.
Daaruit haal je echt al veel informatie over het KDV m.b.t. hygiene, veiligheid, sociale veiligheid, pedagogisch beleid, bezetting, vakbekwaamheid, enz.enz.
Ook het verweer van het KDV staat omschreven bij de “overtredingen”. Zo kan je beoordelen in tot hoeverre een overtreding een interpretatieverschil is tussen het KDV en inspecteur. Soms is dit namelijk wel het geval. Anders kan je altijd het bewuste KDV aanspreken op deze “overtredingen” en maak je uit hun uitleg je mening op.
Ons KDV (waar Joas sinds en maand 1 dag per week zit) had een supergoed rapport in vergelijking met andere in de buurt. De paar punten waar ze minder op scoorde waren overduidelijk verschillen in zienswijze tussen KDV en GGD. Ik was tevreden dus…niets waar wij en de kinderen in de praktijk iets van kunnen merken.
Niet in elke gemeente werkt deze site hetzelfde,maar je kan natuurlijk ook altijd even bellen naar je plaatselijke GGD.
Even een voorbeeld hoe de site op onze regio eruit ziet…
http://www.hdk.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=498&pagetitle=Sitemap
Daarnaast heeft bijna elk KDV een oudercommissie. Hier kan je ook contact mee opnemen om navraag te doen. Dit met name als het om praktijkvoorbeelden gaan…bezetting,vervanging,communicatie,vergaderpunten tussen de commissie en KDV…
Buiten bovenstaand blijft je gevoel de beste raadgever,maar d.m.v. een goed GGD rapport kan je je gevoel wel zelf laten bevestigen…
Misschien is het handig om wat nuttige tips en adviezen te verzamelen voor de zoekende ouders???
handig!
Ik woon in dezelfde regio en had dit dus een paar maanden gelden doorgelezen.Schrok nogal van de uitkomsten. Er waren er maar weinig die een voldoende scorden op veiligheid :shock: Mede daardoor heb ik besloten om toch nog even niet te gaan werken.
Kan je best voorstellen Jorien!
Wij wilde eerste voor een KDV bij ons in de wijk gaan (2 straten verderop). Maar na het rapport te hebben gezien was ik eigenlijk al klaar…we zijn het toch gaan bekijken omdat zij wel aan dagdelen opvang deden…
Mijn man was mee en binnen 5 minuten stonden we buiten!
Er lag 1 jongen op een vage stretcher midden in de zaal te slapen terwijl wij daar rond mochten kijken…verder was er geen enkel kind!
Het was “rustig” zoals ze dat noemde…niet echt koosjer dus…met die ellenlange wachtenlijsten van KDV’s kan het niet zo zijn dat er maar 1 jongen op die dag zat en het verder elke week verschilde in aantal kids.
Verder waren ze failliet geweest en doorstart gemaakt…geen beleid verder…gewoon pappen en nathouden…
Ik kreeg zware medelijden met die jongen…ik snap wel dat hij sliep…er was verder geen moer te doen!
Andere KDV scoorde ofwel twijfelachtig of waren gewoon te kleinschalig om een beleid te kunnen hebben…
Joas is het eerste 1,5 jaar thuisgebleven en brusje blijft ook zo lang mogelijk thuis! Hoe we dat gaan doen zien we wel.
Nu heeft Joas het wel erg naar zijn zin op het KDV…het is maar 1 dag en hij is oud genoeg om een beetje zelfredzaam te zijn…dat scheelt enorm!
Ik was blij met deze rapporten,dat scheelde me zeker 5 onnodige bezoekjes van centra’s in de buurt…