Nagels peuteren...

Mijn oudste zoon van 4,5 pulkt z’n nagels af tot het randje (niet bijten dus maar pulken en afscheuren zeg maar). Ik maak me hier eigenlijk best zorgen om. :shifty: Zijn er meer nagelbijtertjes/pulkertjes van deze leeftijd?

Ik denk dat het een soort afreageren is van (december)stress… :think:

Is dit normaal gedrag? En wat kan ik hieraan doen? (waarschijnlijk niks maar goed, ik vraag het toch maar even…)

Mijn dochter doet het ook :thumbdown:

Herhaal dat ze het niet moet doen, dat het ook pijn kan gaan doen.

Wat het beste hielp was zeggen dat ze het niet moest doen want daar zou ze geen mooie nagels van krijgen. Zeker voor als ze later nagellak op wil.

Dat laatste vond ze toch erg belangrijk en het is echt minder geworden :wink: :wink:

Maar dat gaat voor jongens natuurlijk niet echt op :slight_smile:

Ik lees wel mee voor meer tips.

Hier nog net geen echte peuter, maar ik kwam er vandaag achter dat hij het ook doet. En ik weet helaas wel hoe het komt: zijn moeder doet het heel erg. Ik bijt randjes af tot bloedens toe. En heb mezelf al helemaal ‘onderzocht’ maar het is hier toch echt gewoonte, verveling ofzo. Helemaal niet bij stress, want hoe drukker en stressiger ik word, hoe mooier mijn vingers zijn. Ook kan ik prima stoppen, want toen we trouwden had ik prachtige vingers en nagels. Maar nu gaat het weer automatisch. En ik denk dat mijn zoon het gewoon overneemt. Hij ziet het mij elke dag doen, dus…

Is er iemand bij jullie die het doet? Dan kan het ook overnemen zijn?

Hier ook een nagelbijtertje tot bloedens toe.

En bij gebrek aan vingernagels neemt hij zijn teennagels :sick:

Hij doet dit trouwens al heel lang. Geen idee wat ik hieraan kan doen, dus geen tips voor jou helaas.

Bedankt voor de reacties. Er zijn dus meer kleuters die dit doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook weleens aan m’n nagels pulk maar ik dacht altijd dat ik dit deed waar de kids niet bij waren, maar ik kan me vergissen natuurlijk… :think: (ze zien natuurlijk alles wat je doet, ook al denk je van niet…:wink: )

Nou ja, ik maak me al een stuk minder zorgen en de afgelopen dagen heeft hij het bijna niet gedaan. Het zal ook wel samenhangen met verveling denk ik.

Ik doe het zelf niet, maar het helpt wel om haar nagels bij te houden met een schaartje, ze kan absoluut niet tegen een haakje oid en dat moet er dan gelijk af.

Sara peutert ze ook. Zowel tenen als vingers :roll: Niet tot bloedens toe overigens. Meestal doet ze het als ze lekker tv zit te kijken of als ik aan het voorlezen ben oid. Zo zoog ik vroeger altijd op mijn duim zeg maar.