Ruben heeft op dit moment last van nachtmerries en is erg bang om naar bed te gaan. Samen verjagen we de enge dingen, maar dan nog wil hij niet slapen. Eigenlijk wil hij de lamp aan hebben en dat we naast zijn bed gaan zitten. Of anders wil hij bij ons in bed slapen. Dit alles zijn we echt niet van plan, want als je het 1 keer toelaat…
Maar nu zitten we met een hevig overstuur zijnde jongen. 's Avonds wil hij niet naar bed. We houden strak aan zijn vaste bedritueel en gaan weg. We hebben dan al duidelijk gemaakt dat het ding uit zijn nachtmerrie niet terug kan komen en hem een plantenspuit gegeven om enge dingen weg te jagen. Toch huilt hij een aantal minuten hartverscheurend voordat hij in slaap valt. Maar nu begint hij ook 's nachts te huilen. Afgelopen nacht van 1.30 uur tot 4.00 uur. Wat we ook doen (ik weiger op zijn kamer te blijven of hem bij ons in bed toe te laten en een lamp aan laten lijkt me ook geen goed idee), we krijgen hem niet stil tot hij totaal uitgeput en overstuur in slaap valt. En een nachtlampje heeft hij al.
Wie weet nog iets wat zou kunnen helpen? Ik ga morgen denk ik maar de wijkverpleegkundige bellen, want weten het echt even niet meer. ook is dit gewoon niet vol te houden (sliep pas tegen 5 uur en om 6 uur was Quinten al weer wakker).
Wij hebben dan geen hefig huilend kindje, maar wij hebben wel een nachtlampje en Tycho mag van ons altijd nog naar een luistercd luisteren met dikkie dik, of sprookjesboom verhalen. Daar wordt hij heel rustig van en valt lekker snel in slaap.
Misschien dat een leuke luistercd iets is voor Ruben is. Dan vergeet hij misschien zijn nachtmerries en valt hij bij het luisteren van een leuk verhaaltje rustig in slaap.
Eh… tja :shifty:
Hier begon Aniek ook rond die leeftijd geloof ik… even denken… nee iets eerder, we zaten in Ermelo nog en toen was ze 2 jaar en zegge 8 of 9 maanden.
Ze begon veel bewuster te dromen en ja daar zitten ook nachtmerries tussen.
Aan enge dingen verjagen doen we niet, daarmee bevestigen we voor mijn idee dat er ook echt enge dingen zijn…
wel kalmeren we haar, vragen wat ze dan precies heeft gedroomd en zeggen dan dat iedereen droomt en dat je over enge dingen droomt als je spannende dingen hebt meegemaakt.
Verder maken we altijd heel duidelijk dat wij echt maar 1 kamer verder slapen.
en… bij ons IN bed mag absoluut niet!, maaaaaarrrr, ze vertrouwd op ons voor haar veiligheid en we hebben op een gegeven moment een extra ledikantmatrasje gekocht bij ikea, een dekbedje en kussen en dit staat bij ons achter de kast… in geval van enorme paniek mag ze wel bij ons op de kamer op het “trasje” op de grond.
Dit omdat we soms wel van 1 tot 5 bezig waren haar “steeds” te troosten en dat hielden we na 3 nachten niet meer vol…
Het afgelopen jaar is zo heel goed, maar wel heel wisselend verlopen.
Basis is altijd… je begint in je eigen bed… als er iets is komen mama en papa bij je en als het troosten echt niet lukt… dan mag ze dus op t “trasje” met de mededeling… is goed meisje, maar morgen ga je gewoon weer in je eigen bed…
Zo gingen we van 3 nachten in de week, naar 2, naar 1, naar 1x per 2 weken, naar 1x per maand en sinds een maand of 3 komt ze helemaal niet meer…
Nu begint Peter idd… bij hem doen we dus hetzelfde, ook bij hem is het nu gemiddeld 3x per week… maar dan slapen we tenminste wel :thumbup:
Cell, zal je oplossing van het matrasje in mijn achterhoofd houden!
Ik lees even mee en hoop op nog meer adviezen: Sinds een week is onze zoon ook elke nacht wakker, vannacht van kwart voor 2 tot half 6 Helemaal overstuur en grote bange ogen in de nacht. Ik weet wel waar hij bang voor is: De geluiden van de buurvrouw die echt 100 x per nacht naar het toilet op zoek is :wall: Ik krijg hem alleen niet duidelijk gemaakt dat zij niet in zijn kamer kan komen, dat zij moet plassen en weer terug haar eigen bed in gaat. Vannacht heb ik em steeds teruggelegd, tot dat hij zwaar overstuur op de gang stond. Toen heeft hij kwartier liggen beppen bij ons in bed en toen weer afgesproken dat hij terug moest. Hij mag niet in ons bed slapen, idd met de gedachten: Als ik er 1 keer aan begin…
Maar wat kan ik nou wel doen om em in slaap te krijgen :wall: Uiteindelijk heeft mn man zn kamerlicht aangelaten (zijn ‘grote’ licht zit een heel zwak peertje in) en is hij met zijn autotjes gaan spelen, om half 6 sliep hij en om 8 uur stond hij al weer naast zn bed…
Ik vroeg me ook, misschien dat hij 's middags teveel slaapt ofzo dat hij nu ook niet meer moe genoeg was? :think:
Waarom mag er geen lampje aan in z’n kamer? Er zijn zoveel kinderen die en klein nachtlampje hebben!
Rhodé begon ook rond die leeftijd echte nachtmerries te krijgen, en wij hebben een klein lampje voor het stopcontact gekocht. Het helpt (nu nog!) heel goed.
Wat Cell schrijft doen wij nu ook. Rhodé is vaak ziek en als ze ziek is blijf je 10x per nacht naar haar toe lopen, dus nu hebben we een matras in onze kamer liggen waar ze dan op mag slapen (ik kan absoluut niet slapen met een kind van 3 in bed…). Afgelopen week was het 2 keer, maar nu al 5 nachten niet meer…
Ik zou gewoon eerste en nachtlampje proberen!
Hier haal ik haar naar beneden en praten we over haar droom/nachtmerrie. Krijgt ze wat slokjes drinken (water), kijken we even naar de maan/sterren e.d. als afleiding. Dat rustig beneden zijn in vertrouwde omgeving kalmeert haar goed (gelukkig) en daarna is ze zo weer terug in bed te krijgen tot nu toe.
Alleen ben ik dan altijd klaarwakker :mrgreen:
Als je mij bedoelt mama van Rhodé: hij heeft al 2 nachtlampjes… Een poes in het stopcontact en een iets feller lampje op zijn kledingkast aan de andere kant van de kamer.
Vannacht was het hier weer helemaal mis. Hij had over een enge beer gedroomd. Gelukkig kon ik hem deze keer wel tot rust krijgen na een half uurtje.
Mijn zoon heeft ook al een nachtlampje, helpt geen klap. Hij ligt nu net in bed, maar al die tijd al te huilen. Zielig hoor dit, hij is zo bang…
sjucht… ik ken het. En aan alle reactie en leeftijden van de kindjes te zien is het weer zo,n fijne fase :?
Alles heeft hier de revue al gepasseerd, van muggen tot spoken en tijgers tot rare “enge"geluiden buiten.
Hij is wel aardig te kalmeren gelukkig. Ook heb ik een busje deo voor de spoken ( aka spokenspray want die houden niet van lekkere geur…hihi) Dat helpt aardig. Alleen moet papa dan niet mer haarlak aankomen want dat wordt door knulletje opgemerkt…“nee gekke papa dat is haarluk” :mrgreen:
Het is hier alminder geworden btw. Ik heb het probleem altijd wel “erkend” in de zin van; ga weg spook ga maar lekker op de speel zolder spelen” en dan wijs ik de spook de deur.
Spokenspray :lol: geweldig bedacht!!
Ik heb vannacht met mn zoon afgesproken dat ik het gordijn een stukje open zou laten, zodat hij lekker naar de sterren (zn zusje) kon kijken. Dat hielp, hij heeft geslapen als een roosje :eh: :inlove:
Wat goed Sooki! Haha, Samara. Die van jou is ook niet te foppen.
Na het weghalen van de gordijnen heeft Ruben hier vannacht ook goed geslapen!!! Tot nu toe mochten de gordijnen niet vervangen worden, maar mij leken ze eng. Het zijn allemaal auto’s en tractors met hele grote wielen (ogen? :think:).
Wij gebruiken een plantenspuit als verjaagspray :lol: en ik zal maar niet zeggen dat het tekenbord op zolder moet gaan spelen, want dan zit hij bij ons op de slaapkamer .
als het gordijn open niet meer helpt, ga ik ook aan de spokenspray. Vind em echt geniaal bedacht (net als de plantenspuit!) nu maar hopen dat mn zoon het net zo geniaal vindt als mama hier :lol:
Ruben ook goed geslapen
Hier ook al maanden…dat JILL wakker wordt dat ze naar gedroomd heeft…
ze is nu bang voor Grote Vogels :roll: :roll: ( hoe ze er bij komt…geen idee)
ze heeft nachtlamje…, beer met lampje er in die ze zelf kan aan doen
nactllampje op haar nachtkastje die ze zelf kan an doen…
Doen de rolluik niet meer helemaal dicht.
Ook hebben we een grote knufelvoor haar deur gezet…is een aap…
Met het idee van dat Vogels bang voor apen zijn…
we hebben ook vaak wel eens dat we haar matrasje naast ons leggen op de grond…, maar soms is ze zo bang dat ze ook mijn hand wil vasthouden tijdens het slapen…
echt zielig voor haar ( en voor ons gaaap)
Hier is Tim bang voor het donker.
Ik ben dus 's avonds eens in zijn bed gaan liggen en heb es om me heen gekeken. Heb toen alles weggehaald of verplaatst wat rare schaduwen gaf. Hij heeft effen gordijnen zonder prints en 2 nachtlampjes gekregen.
Voordat hij gaat slapen kijken we samen door het raam naar buiten. Dan zeggen we samen dat alle vogeltjes slapen en dat Tim ook gaat slapen.
Hij gaat dan in zijn bed liggen en dan ga ik op de rand van zijn bed zitten en nemen we nog 5 minuutjes even de dag door. Zo van, vandaag hebben we dat en dat gedaan en wat vond jij leuk vandaag.
Hier is gebleken dat de overgang van het drukke spelen naar zijn donkere kamer het huilen veroorzaakte. Vooral het rustig afsluiten van de dag en eventueel vertellen wat we morgen gaan doen geeft veel rust hier.
groetjes Judith
Hier ook een bang meisje maar dan alleen nog maar met inslapen. We hebben al een nachtlampje van prinsessen die ze geweldig vind maar na 1 maand moet nu ook de lamp van de overloop erbij aan en de deur open, anders gild ze de hele boel bij elkaar. Ze heeft het vaak over spoken hoe ze daar bij komt :think: ik heb het daar nooit over maar jah. Hier is het nog niet zo erg, en de tips ga ik onthouden want die tijd maken wij nog mee.
Judith, wij lezen inmiddels meestal een vrij lang verhaal voor en praten dan nog vaak een tijdje met Ruben (ook een beetje dag doornemen). Ruben lijkt hier ook rustiger van te worden .
Hier gaat het gelukkig de laatste tijd redelijk goed! Zo heel nu en dan heeft hij nog nachtmerries, maar vaak is het dan terug te voeren naar drukte van overdag en dingen die hij heeft meegemaakt.
@belle wrote:
Ruben heeft op dit moment last van nachtmerries en is erg bang om naar bed te gaan. Samen verjagen we de enge dingen, maar dan nog wil hij niet slapen. Eigenlijk wil hij de lamp aan hebben en dat we naast zijn bed gaan zitten. Of anders wil hij bij ons in bed slapen. Dit alles zijn we echt niet van plan, want als je het 1 keer toelaat…
Maar nu zitten we met een hevig overstuur zijnde jongen. 's Avonds wil hij niet naar bed. We houden strak aan zijn vaste bedritueel en gaan weg. We hebben dan al duidelijk gemaakt dat het ding uit zijn nachtmerrie niet terug kan komen en hem een plantenspuit gegeven om enge dingen weg te jagen. Toch huilt hij een aantal minuten hartverscheurend voordat hij in slaap valt. Maar nu begint hij ook 's nachts te huilen. Afgelopen nacht van 1.30 uur tot 4.00 uur. Wat we ook doen (ik weiger op zijn kamer te blijven of hem bij ons in bed toe te laten en een lamp aan laten lijkt me ook geen goed idee), we krijgen hem niet stil tot hij totaal uitgeput en overstuur in slaap valt. En een nachtlampje heeft hij al.
Wie weet nog iets wat zou kunnen helpen? Ik ga morgen denk ik maar de wijkverpleegkundige bellen, want weten het echt even niet meer. ook is dit gewoon niet vol te houden (sliep pas tegen 5 uur en om 6 uur was Quinten al weer wakker).
Vannacht het zelfde gehad… om een stomme mug!! grrrrr ooh wat ben ik sjago :mrgreen: :evil: