naar de wc

Ik kan dit natuurlijk het beste aan juf zelf vragen,

maar ik vraag me af word er van jonge kleuters verwacht dat ze zelf naar de wc kunnen gaan?

Ik moet thuis dochter meestal nog wel helpen, ze zit een beetje in het voorstadium van het zelf kunnen, maar meestal is het nog lastig om haar broek los te maken en ook haar billen afvegen lukt nog niet.



Hoe ging dat bij jullie kinderen?

Broeken worden hier open en dicht gedaan, maar billen afvegen moeten ze zelf kunnen/doen.

Goede vraag :think: dan moeten we Jasper dus ook leren z’n billen te vegen… Gelukkig hebben we nog even :mrgreen:

Broek word wel mee geholpen.

Afvegen werd hier zelf gedaan.

( tsja hoe ik daar achter kwam :wink: :mrgreen: )

Hier ook zelfstandig afvegen. Broeken willen ze nog wel bij helpen, maar verder moet ze het zelf doen.

Hier moeten ze het ook gewoon zelf doen. Met lastige kleding wordt natuurlijk wel geholpen als dat echt nodig is, maar ze worden wel echt flink gestimuleerd het eerst zelf te proberen en meestal lukt het dan ook wel.

Hier idem, in de klas willen ze nog wel helpen met de knoop,maar de rest moeten ze zelf doen.

Wat zowel Jo als Eli nog moeizaam kunnen trouwens.

Hier zit de WC recht tegenover de klas. De deur staat vast nog wel open,dus als een kind roept,dan komt er vast wel een juf,maar de verwachting is dat ze het zelf gaan doen.

Beide kids poepen kennelijk niet veel op school of psz. Heel soms komt er wel een remspoor terug in de broek



Nu komen de juffen ons wel tegemoet in de begeleiding/sturen van Jo als het gaat om naar de WC gaan,gezien zijn grote moeite met het hele zindelijkheidsproces,maar die hulp gaat niet door tot IN de WC.

Nu hoeft dat gelukkig ook niet en lijkt het al tijden goed te gaan.



Maak je maar geen zorgen. In een klas van net startende 4-jarigen kennen ze dit probleem vast wel. Uiteindelijk leren ze het allemaal.



Heb wel eens gehoord dat kleuters het lichamelijk gezien niet eens kunnen (billen afvegen). De armen zijn in verhouding met het bovenlichaam te kort,waardoor ze er zelf niet eens goed bij kunnen. Geen idee of dat waar is…

Hier ook zelf, maar met kleuters die net nieuw komen is dat wel anders. Die worden echt wel geholpen als het nodig is.

De kinderne moeten het hier ook zo veel mogelijk zelf doen.

Soms wordt er best wel eens geholpen maar meestal met een aanwijzing: doe maar dit of dat.

Kinderen leren snel hoor als het moet :wink:

@mandy_d. wrote:





Heb wel eens gehoord dat kleuters het lichamelijk gezien niet eens kunnen (billen afvegen). De armen zijn in verhouding met het bovenlichaam te kort,waardoor ze er zelf niet eens goed bij kunnen. Geen idee of dat waar is…




Klopt, kan je testen: laat je kind met rechterarm over zijn hoofd heen zijn linkeroor aanraken, lukt dit niet kunnen ze ook niet hun billen afvegen…heb ik eens ergens gelezen.

Hier moeten ze zo’n beetje vanaf groep 2 zelf de billen af kunnen vegen.

In groep 1 worden ze nog wel geholpen.

@dietske wrote:

@mandy_d. wrote:




Heb wel eens gehoord dat kleuters het lichamelijk gezien niet eens kunnen (billen afvegen). De armen zijn in verhouding met het bovenlichaam te kort,waardoor ze er zelf niet eens goed bij kunnen. Geen idee of dat waar is…




Klopt, kan je testen: laat je kind met rechterarm over zijn hoofd heen zijn linkeroor aanraken, lukt dit niet kunnen ze ook niet hun billen afvegen…heb ik eens ergens gelezen.




Hahaha, morgen eens testen.

Ben benieuwd.

hier worden ze niet geholpen, ja misschien met een broek, maar dat kan hij zelf (want waarom zou je je knoop losmaken…)



zou wel fjin geweest zijn als ze wel hielpen, maar goed met een klas van 33 kids is dat ook niet echt te doen he.



Oh en nee hij kan niet bij zijn oor als hij zijn arm over zijn hoofd legt…

@dietske wrote:

@mandy_d. wrote:




Heb wel eens gehoord dat kleuters het lichamelijk gezien niet eens kunnen (billen afvegen). De armen zijn in verhouding met het bovenlichaam te kort,waardoor ze er zelf niet eens goed bij kunnen. Geen idee of dat waar is…




Klopt, kan je testen: laat je kind met rechterarm over zijn hoofd heen zijn linkeroor aanraken, lukt dit niet kunnen ze ook niet hun billen afvegen…heb ik eens ergens gelezen.




En dat is dan dus ook weer een testje dat gebruikt wordt/werd om te zien of een kind klaar is voor de 1e klas/groep 3! :think:



De wc zit gelukkig “in” het klaslokaal (wel achter een deur natuurlijk haha), dus juf kan er snel heen.

Maar het is, en dat is uitzonderlijk voor een Vrije School, een klasje met alleen maar 4 jarigen, denk niet dat juffie alle 15 billen wil afvegen maar ik zie mijn (letterlijk) kleine meisje dat echt nog niet zelf doen! :shock:

Hier moeten ze het ook zelf doen…

De jongste dochter kon dat ook nog niet goed, maar ze red zich blijkbaar wel.

Thuis vraagt ze het nog aan ons…maar we hebben al gezegd dat als ze 5 jaar is papa en mama geen billen meer vegen omdat het bij haar ook luiheid is.



Volgens mij vinden kleuters het ook echt niet leuk om de juf te vragen hun billen af te vegen…



(maar bij deze school is de wc op de gang, niet in het zicht van de groep)

Even een vraagje… bedoelen jullie met billen afvegen ook met poepen?

Want veron doet alles zelf maar met poepen doe ik het echt nog zelf. Brr het idee dat er overal poep zit :mrgreen:

Ja, na het poepen…

Maar hier oefenen we dat vlak voordat ze naar school gaan.

Eerder kunnen ze dat niet, hier dan.

En het billen vegen niet groter maken dan het is denk ik. Jasmijn kan het ook nog niet heel goed, thuis doen wij het nog, maar op school moet ze het zelf doen. Soms met een wat vieze onderbroek tot gevolg, maar ja…maak er maar niet zo’n punt van.

Inderdaad :slight_smile:



Hier moest ik vooral duidelijk maken dat 1 keertje vegen niet voldoende is… maar tien keer ook niet nodig :wink: En ja, soms wel vieze onderbroekjes, maar ja, dat hoort er ook een beetje bij. Komt vanzelf.

Overigens kon mijn dochter het met 2,5/3 jr al heel keurig zelf, terwijl ze toen ook echt nog niet lang was, ze is heel gemiddeld wel.

Kinderen moeten hier op school hun billen zelf afvegen. Kian vergeet dan vaak om papier mee te nemen naar de wc met als gevolg vieze onderbroeken en s avonds kunnen we nog aan de slag met natte wc doekjes om zijn gaatje schoon te krijgen.



Maar zelfs met papier in de buurt lukt het hem niet om alles weg te vegen.

@alex wrote:



Volgens mij vinden kleuters het ook echt niet leuk om de juf te vragen hun billen af te vegen…




Haha mijn dochter zegt daar geen enkel probleem mee te hebben.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat. Zal wel reserve kleding inleveren op school 8) . (Het wordt allemaal wel ineens spannend nu!).



Mijn zoon houdt t altijd op, die moet meestal gelijk als ik hem ophaal poepen. Niet slim, want hij heeft er al zo’n moeite mee (buikpijn)… dus hij zit wel eens een kwartier of langer op de wc als ik m ophaal :roll: . Haha en daarna snel naar huis: “Th just left the building!”. :lol: