Lucas gaat na de vakantie voor het eerst naar school.
Ik heb begrepen dat hij dan zelf naar de wc moet.
Nou is dat voor plassen geen probleem.
Maar als hij moet poepen is dat meestal niet erg stevig en dus wordt de boel aardig vies. Ik zie hem nog niet zelf zijn billen vegen zonder dan zijn hele handen en wat al niet meer onder de poep zitten. :sick:
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Doen jullie 4jarigen het helemaal zelf?
Niemand?
Allemaal natuurtalentjes in billenvegen?
hier deed jan het idd al zelf
al vanaf dat hij ca. 3,5 was eigenlijk
op elke school zal het anders zijn denk ik
ik dnek wel dat het verstandig is, om hem te leren het zelf te doen
eventueel kun je hem dan van die natte billendoekjes laten gebruiken
eerst wc papier en dan bijvoorbeeld nog 2 van die doekjes
Ruben veegt ook zelf zijn billen…
Op zijn school moest hij voor hij er begon zelfst naar de wc kunnen en zichzelf aan en uit kunnen kleden…
Die zomervakantie dus nog even geoefend… :mrgreen:
het is idd de bedoeling dat kleuters zelf naar de w…c kunnen als ze naar school gaan.
Natuurlijk si de juf heus wel bereid even te helpen lijkt me…
zeker als je het van te voren even overlegd.
(bij ons op school in ieder geval wel)
Hier deden de kinderen het met 4 jaar altijd zelf.Maar ik weet dat hier op school de kleuterjuf soms wel helpt bij kinderen die er moeite mee hebben hoor.
Bedankt voor jullie reacties!
Ik moet deze week nog maar even flink oefenen.
Gelukkig poept hij bijna altijd thuis.
Ik vind het ook maar een onhygienisch idee dat kindjes van 4 hun eigen billen af vegen.
Ik zou als juf best willen helpen hoor (moet hij het wel vragen, dat dus wel even aanleren ), maar je kunt als leerkracht niet met alle leerlingen mee naar de wc. Gelukkig poepen ze niet allemaal tegelijk :mrgreen: , maar zelf leren lijkt me toch het handigst. Tot die tijd, even de leerkracht inseinen dat die even controleert. En natte doekjes meegeven lijkt me ook handig!
Ik vind het ook maar een onhygienisch idee dat kindjes van 4 hun eigen billen af vegen.
waarom is dat onhygienisch?
lijkt me onhygienischer als iemand anders het moet doen voor hun!
goed aanleren, dat is wel belangrijk, en daarna natuurlijk netjes doortrekken en handjes wassen!
die van mij (4 en 6 jaar) poepen niet zo vaak op school en anders proberen ze zelf hun kont af te vegen, ik vind dan nog wel eens wat remsporen
thuis doe ik het liever zelf nog, want ondanks dat ze op school het zelf doen, doen ze het nog steeds niet netjes en handen wassen als daar poep aan zit, doen ze ook niet altijd even goed!
@maantje wrote:
waarom is dat onhygienisch?
lijkt me onhygienischer als iemand anders het moet doen voor hun!
goed aanleren, dat is wel belangrijk, en daarna natuurlijk netjes doortrekken en handjes wassen!
Goed aanleren is makkelijk gezegd. De motoriek is ook per kind verschillend. Als ik zijn billen veeg zitten mijn handen niet onder de poep. Als hij het doet wel. En als hij zijn handjes niet goed wast zit er nog wel meer onder de poep (andere kindjes, speelgoed) Vandaar dat ik het onhygienisch vind. :wink:
ik denk dat als je het emt de juf bespreekt ze heus wle even een helpend handje wil bieden
Eeehm…het is echt helemaal niet vanzelfsprekend dat een kind van 4 dit al zelf kan. Integendeel! Kids die het zelf echt netjes kunnen zijn op die leeftijd een uitzondering. Ze kunnen het wel, maar zeker met dunnere ontlasting niet echt netjes.
Wanneer je het prettig vindt dat je kind een beetje schoon uit school komt, zou ik het aan de juf uitleggen!
Bij Noah op school worden de kindjes die het nog niet zo heel goed zelf kunnen gewoon geholpen. Hier dus ook nooit bruine strepen in de onderbroek enzo. Noah kan het op zich wel zelf, maar soms is het wat dun en krijgt hij het niet goed schoon. Dan helpt juf gewoon.
ik kan begrijpen dat et prettig is voor et kind schone billen, oo voor de hygiene(of hoe ik et ook moet schrijven) van et kind…
ik veeg de eerste keer de billen van het kind af als een kind dat niet kan… dan bel ik de ouders met de mededeling dat ik echt niet elke keer de billen kan vegen als ik ook nog een klas met 30 kids heb…
tis erg vervelend… maar een kind moet et dan echt zelf doen!!
en luiers verschonen doen wij oo niet op school. Het komt voor dat er kinderen met een luier komen, zonder medische indicatie… dan worden de ouders gebeld om ze te verschonen!!
hoe is het gegaan?
Ha ha, ik zie dit onderwerp nu pas!!!
Ik snap je probleem Tirsa!! Hier hebben we het Myrthe wel geleerd voor ze naar school ging. Gelukkig gaat ze zelf liever niet op school, maar ze doet het meestal wel goed. Moet ook zeggen dat haar billen nooit echt vies worden (lekker compact hè ). En ja, je moet je er ook even overheen zetten, ze moeten het zelf leren.
En ik snap ook dat juffen er geen tijd voor hebben, maar het idee dat er kinderen rond lopen die het dus NIET goed kunnen én dan ook nog eens de handjes niet goed wassen en dan wel met alles spelen enzo… :sick: :sick: :sick:
Laat ik daar maar niet over na denken!! Lekker hoor, doet je eigen kind het goed… nou ja, laat ik maar stoppen
Maar Robin wordt ook nog een heel ander verhaal, zijn billetjes zijn ook altijd erg vies en het hem zelf laten doen??? Dat kan echt nog niet!! Maar ja, hij poept overal wel… helaas :roll: :?
Dus wij moeten het ook nog maar eens aanzien, kijken hoe we dat gaan oplossen.
Hoe doet hij het nu? Zelf of met hulp van de juf?
Sorry, tijdje niet wezen kijken hier.
Bedankt voor al jullie reacties.
Tot nu toe heeft hij nog niet op school gepoept.
Dus of hij het kan weet ik niet.
Thuis doe ik het dus maar gewoon. Wel zo fris!
Goh, goed dat ik even lees. Ik veeg De billen van onze dochter ook nog zelf omdat ik dan zeker weet dat ze geen vieze handen krijgt en ook de bril niet vies maakt.
Maar over een half jaar gaat ze naar school. Ik begin maar vast met oefenen 8)
Ik oefen hier niet consequent, gaat met 4 weken naar school… hij heeft er niet altijd even zin in, en ik niet in een vieze bril…
Even de discipline weer aantrekken dus!