naar bed gaan ritueel

Ik ben vandaag gestart met voor het slapen gaan voorlezen.

dat wilde ik bij mij op bed doen omdat er bij Lianne op de kamer geen ruimte is om ff samen te zitten.



Haar ritueel was:

  • voor het raam dag zeggen en gordijnen dicht doen.
  • uitkleden
  • wassen/badje
  • insmeren
  • pyama/slaapzak aan
  • naar de douche tanden borstel halen
  • op de commode tanden poetsen
  • liedje zingen
  • in bed/ slaap lekker
  • lamp uit, deur dicht



    Ik heb nu dus na tanden poetsen haar mee genomen naar mijn kamer en samen liedje gezongen van woezel en pip en boek van woezel en pip gelezen. Toen ik het boek dicht deed raakte begon ze te huilen.

    Toen ik zei morgen weer was het goed.



    Maar vond het een rare reactie die ik niet had verwacht, was dit nou eenmalig of kwam dit omdat het een onbekend iets was bij het naar bed gaan.



    Vond het erg leuk dus ik ga dit volhouden :dance:



    Maar hoe doen jullie dat bij een dreumes van 14 maand?

Wij lazen bij Lotte al voor toen ze 6 maanden was. Zij in bed en wij naast het bed zitten en verhaaltje voorlezen. Dit was al snel onderdeel van het naar bed gaan. Toen Nikki werd geboren ging zij dus ook al snel in dit ritueel mee. We doen het dus nog steeds elke dag :inlove: Heerlijk!



Sinds een week ofzo hebben we aan het bedritueel toegevoegd dat we kort de dag doornemen. Even apart bij elk kind aan het bed zitten en vertellen wat er die dag allemaal gebeurd is en hoe leuk of niet leuk dat was. Afsluiten met iets leuks en je ziet gewoon (zelfs bij Nikki), dat ze met een glimlach op het gezicht gaan slapen. Het was een tip uit een boekje dat ik nu aan het lezen ben en ben erg blij met de tip. Zeker nu ze net van gastouder naar KDV zijn gegaan en hun leventje dus even op zn kop staat. Het werkt super! Zo leuk om te zien hoe die twee genieten van dit momentje voor het slapen gaan!

Ik lees ook al voor vanaf dat mijn dochter 3 maanden is, maar dat was omdat ik een ritueel wilde maken zodat zij snapte dat het tijd was om te gaan slapen.

Ik leg mijn dochter in bed, ga naast het bed zitten op de grond en ga voorlezen, zij gaat dan staan enzo in bed, maar dat mag :wink: Als ik bezig ben met opstaan en opruimen van het boek bespreek ik het verhaaltje nog even een keertje.



Misschien vond jouw dochter het voorlezen zo leuk dat ze niet wilde dat het stopte?

Dat denk ik ook.

Wij lazen al vanaf 6 mnd voor ook, wel altijd lekker op schoot, met zo’n bedje ertussen vond ik nooit zo gezellig



Ik zag laatst hier een leuk artikel over bedritueeltjes;



http://www.kiind.nl/articles/112/Slaapritueeltjes.html

Echt gezellig is dat bed er tussen niet, maar anders kan ik niet voorlezen omdat mevrouw de bladzijdes steeds om wil slaan voor ik uitgelezen ben :roll: :lol:

Om diverse redenen heb ik het voorlezen nog niet eerder kunnen invoeren.



Inderdaad misschien vond ze het wel veel te gezellig!

daar zat ik ook aan te denken.



Het is tegenwoordig een echte dreumes… :mrgreen: