Naaitips voor beginners

Hellow,

Sinds kort staat er 'n simpel naaimachine in de keuken te pronken, maar heb 'm nog steeds niet uitgeprobeerd. Heb 'm gekregen van de vrouw van hub’s collega, ze had 'm “over” en ging kleiner wonen.

Nu wil ik es beginnen met wat simpele dingetjes:

de hoes van m’n kussen op de bank is echt versleten, lijkt mij 'n makkelijk beginnersprojectje!

En ook zou ik graag 'n soort speelgoedzak willen maken die ik aan de box kan hangen.

Wie helpt me beginnen?

Waar haal je je stofjes (ik ben nogal van 't budgetshoppen :wink: )

Mijn schoonmoeder weet wel het een en ander van naaien, dus ik kan haar inschakelen als ik er zo niet meer uit kom!!

Alvast bedankt!

Liefs,

Kaat

Ik lees mee.

Ik heb een machine gekregen voor mijn verjaardag.

Kan er nog amper iets mee.

Heb alleen de spijkerbroeken korter gemaakt.

Maar zou er wel meer mee willen doen.

Ik kan het zelf niet, maar ik zie altijd op de markt stoffen. Weet niet of het daar goedkoop is, maar is altijd even de moeite waard om te kijken wat er zoal te koop is. Misschien zijn er wel aanbiedingen.

Ik haal mijn stoffen altijd op de markt.

In de winkel is het nog vaak hartstikke duur.

Ik raad je aan dit boekje aan te schaffen. Hier staan de basistechnieken in.

Stofjes koop je goedkoop op de markt of via internet bij bijvoorbeeld de stoffenkraam (google maar eens op stoffen).

Er is ook een showforum hier met veel naaisters die je om tips kunt vragen: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=87244

Succes!

Of stoffenkraam (op internet), hebben ze ook 1,2,3 euro stoffen.

Verder, kan je zoeken op internet naar patronen. die evt. gratis zijn.

Ik heb de naaimachine van mijn moeder ge-erfd (uit 1992!) en werk er graag mee (helaas is onze tafel niet fijn om te naaien).

Maar ik ben gewoon begonnen met alles uitproberen op een stukje stof. Gewoon kijken wat het machine kan.

Kussenhoezen zijn inderdaad heel makkelijk te maken. Zo wel meer simpele dingen moet ik zeggen. Voor mij is het lastigste, het knippen (moet op de grond, poezen die erop gaan spelen…).

Stoffen haal ik ook het liefste op de martk, dit deed mijn moeder jaren geleden al. Hier zijn ze gewoon het goedkoopste…

hier staat iig een supersimpel patroon voor een speelgoedzak voro aan de box, ik heb hem voor mn nichtje gemaakt toen die net geboren was en gevuld met leuke kadootjes gegeven :smiley:

http://www.kiind.nl/articles/70/Speelgoedzak.html

Ik koop stoffen altijd op de stoffenbeurs of het stoffenspektakel. Twee keer per jaar worden die gehouden in verschillende steden en daar is het vaak nog goedkoper als de markt. En dan met name letten opd e stofjes van vorig jaar, ik viel altijd voor de groots utigestalde modestoffen a 10e per meter, maar als je goed zoekt vind je zulke stofjes voor veel minder van een jaartje terug.

Thanx allemaal!

Hier kan ik écht wat mee :thumbup:

Als je echt nog nooit achter een naaimachine hebt gezeten dan zou ik eerst een oude theedoek ofzo pakken en gewoon eens rechttoe rechtaan wat steken en snelheden uitproberen. Sommige machines zijn moeilijk in snelheid te temperen met voetpedaal en dan is het wel fijn als je weet hoe je moet sturen en stoppen enzo.

Verder haal ik stofjes overal weg. Van de markt, van online winkels en ook van marktplaats waar vintage stofjes en restjes worden aangeboden.

Verder zeker de moeite waard om eens te googlen op stoffenspektakel… dat is in het hele land een aantal keer per jaar wisselend en dan kun je echt je knip leeg kopen aan alle soorten lappies en stoffies.

Een kussenhoes van een bank vervangen vergt overigens wel wat kennis, vaak zijn het speciale naden (versterkt) en moet je dikkere stof hebben die niet elke huis, tuin en keuken machine erdoor trekt.

Die box zak is echter goed te doen.

Net als lakentjes, simpele rechttoe rechtaan rokjes met elastiek in de taille en kussensloopjes voor bv sierkussens.

Ik heb dit boek ooit es gekregen van mijn moeder en gebruik het nog steeds:

Wat je ook kunt doen is even opletten bij de blokker/kruidvat etc die hebben soms zo’n naaiboxassecoires set in de aanbieding. Dan heb je voor een paar euro een berg garen, spelden, meetlint etc etc. Ik koop er regelmatig eentje. De kwaliteit is niet super, maar goed mee te werken.

Thanx!

cell, ik bedoelde ook zo’n sierkussentje. :oops:

Zou wel willen dat ik de bekelding van m’n bank kon maken!! :wink: