Naailes/naaicursus

Zit er aan te denken om een naaicursus te gaan volgen. Met mijn naaimachine kan ik al redelijk goed overweg, maar het gaat me meer om de technieken die je moet gebruiken (o.a. rits inzetten, coupenaden etc.) heb ik niet veel ervaring mee.

Graag zou ik weten wat jullie ervaringen zijn wat betreft een naaicursus. Heb je er echt wat aan gehad? Hoeveel lessen had je en hoeveel moest je daarvoor betalen? Heb je een cursus in groepsverband of op afstand gevolgd? Hoeveel uur ben je kwijt per week als je met de cursus bezig bent?

Ik heb een aantal lessen gevolgd. We waren met zn 4-en in een groepje en ik betaalde ongeveer 8 euro per les geloof ik.

Je kunt gewoon aangeven wat je wilt leren, meestal doe je dat in een project (bijv een broek met rits).

Ik ben toen gestopt vanwege Pfeiffer, dus het ging echt niet meer. Ik vond

het wel de moeite waard, ookal ben ik iemand die graag autodidactisch leert.

Ik had dacht ik via Ensaid naailes… (denk denk denk… :think: )

Ik volg momenteel een opleiding tot costumière, vervolgens wil ik doorgaan voor coupeuse en tot slot het leraressen diploma halen.

Maar hiervoor heb ik ook ‘gewoon’ naailes gehad.

Wij zaten met max. 6 in een groep, en je kon gewoon zelf aangeven wat je wilde maken. Dus niet alleen maar de verschillende technieken, maar gewoon bijv. een broek met gulp maken, of een blouse met blinde sluiting of wat je dan ook maar wilde.

De technieken kwamen dan vanzelf aan bod.

Hiervoor lagen de kosten ook rond de 8 euro per les.

Edit: ik vond zelf dat ik er veel van leerde, en ik vind het ook erg leuk.

Vriendin van mij volgt naailes bij iemand thuis, ook een groepje van 6 en dat gaat ook zoals boven beschreven.

je zegt zelf wat je wilt gaat doen en dat ga je doen. Dus zo is er een bezig met een colbert, de ander maakt een plooirok etc

Kosten weet ik niet.

Ik heb eens gegoogled. Hier in het dorp wordt wel les gegeven, maar dat is een stuk duurder dan bijk jullie: ruim 15 euro per les voor een korte cursus van 8 lessen.

Is er geen buurtcentrum waar ze naailes geven?

Ik heb jaren les gehad op een buurtcentrum…koste nog geen 3 euro per les van 2 uur. Wat je wilde maken bepaalde je zelf en zo kon je zelf ook bepalen welke moeilijk dingen je wilde leren.

Ook ik heb naailes :smiley: Maar ik kon nog helemaal niks voor ik begon.

Ik zit in een groepje met nog 4 anderen, bij iemand thuis. 3 zijn er al heel ver, maar leren toch nog steeds nieuwe dingen.

Ik betaal 22 euro per 4 lessen.

Ik zit ook al tijden te twijfelen weer naailes te nemen, maar dan moet ik eerst weer een nieuwe machine kopen en les zoeken :mrgreen:

Weet iemand nog een goede machine, die niet al te moeilijk te begrijpen is en niet te duur? :think:

Bij de kruidvat of trekpleister hadden ze de afgelopen weken een Singer naaimachine voor 89 euro te koop, maar ik weet niet of ze hem nu nog hebben.

Zelf heb ik al een aantal jaren een Husqvarna en ik ben er erg tevreden over. Hij is niet echt ingewikkeld en er zit een heel duidelijke beschrijving bij :thumbup: . Daarvoor heb ik op een Singer genaaid die nog ouder was dan mij (mijn moeders oude machine en echt een heel fijn aparaat).