Hallo allemaal,
Gisteren heb ik de punctie ondergaan en ik moet zeggen dat het een uiterst pijnlijke geschiedenis is, vandaag heb ik nog steeds last van pijn in mijn buik, zodanig dat ik niet weet hoe ik moet zitten, liggen of staan. Dit alles zou nog niet zo erg zijn als het daadwerkelijk wat had opgeleverd, er zijn gisteren 3 follikels aangeprikt en bij aankomst in het VU bleek dat er geen eicellen in zaten.
Toen mijn man belde en vertelde dat er geen eicellen gevonden waren dacht ik in de eerste instantie dat hij een grapje maakte, maar aan de tranen in zijn stem te horen was hij toch echt serieus. Toen het nieuws tot mij doordrong had ik echt het gevoel dat ik een klap in mijn gezicht kreeg. Nu was ik op een hoop voorbereid, vooral ook omdat ik al 7 miskramen achter de rug heb, maar ik moet zeggen dat ik niet voorbereid was om het gevoel van die miskramen opnieuw te beleven en ervaren, alles bij elkaar genomen waren het uiterst heftige gevoelens en emoties.
Toen dit alles echt tot mij doorgedrongen was heb ik gelijk het noodnummer gebeld van het ziekenhuis waarin we onder behandeling staan. Daar werd ik uiterst lief en vriendelijk opgevangen, ik kan niet anders zeggen dan dat ze uiterst menselijk reageerden en zelf ook aangeslagen waren van het nieuws. Op mijn vraag hoe het kan dat er geen eicellen gevonden waren zei mijn arts dat het zou kunnen dat niet alledrie de eicellen rijp waren, desondanks vond ze het raar dat er niet tenminste 1 eicel was gevonden, vooral niet omdat ze er mooi en rijp uitzagen. De enige gevoelsmatige verklaring die zij ervoor kon geven was dat die 2 follikels misschien al voor de punctie gesprongen waren. Op mijn vraag hoe dat kon, kon ze helaas geen antwoord geven, maar ze zei wel dat volgens haar gevoel die eicellen nog in het lichaam aanwezig zouden moeten zijn. Na dat aangehoord te hebben vroeg ik haar, uiteraard met het begrip dat het koffiedik kijken was, naar wat zij zou doen in mijn geval.
Mijn arts gaf aan, dat als wij het aan zouden kunnen we binnen een paar uur gemeenschap zouden moeten hebben, de kans was in haar gevoel nog steeds aanwezig dat we min of meer op de natuurlijke weg alsnog zwanger konden worden. Als we die kans zouden benutten moest ik daarna gewoon volgens de procedure Pregnyl spuiten. Uiteraard hebben we die mogelijkheid ondanks de pijn, met beide handen aangegrepen. Mijn man en ik hadden allebei zoiets van niet geschoten is altijd mis, je weet tenslotte maar nooit.
Normaal gesproken is een rustmaand tussen behandelingen gebruikelijk, maar omdat ik al het hele jaar aan het klungelen ben met follikelcystes die niet spontaan verdwijnen en die nu opgelost zijn door de punctie, heb ik onze arts de vraag gesteld of we niet gelijk door konden gaan met de volgende behandeling. Daar stond ze niet afwijzend tegenover maar dat wil ze nog wel graag bespreken in een face to face gesprek omdat het allemaal wel een zware emotionele belading heeft. Al met al kreeg ik in ieder geval wel het gevoel dat ze erg begaan met ons was en dat vond ik toch wel een fijne ervaring ondanks het slechte nieuws van eerder.
Heeft 1 van jullie ook al eens mee gemaakt dat er geen eicellen waren? Zo ja hoe was dat in jullie geval? Hoe ging de arts daar mee om? Hoe zijn jullie opgevangen? En wat was het advies naar jullie toe?
Groetjes,
Meepratertje
Wij hebben inmiddels een IVF-behandeling achter de rug en drie ICSI-behandelingen. Gelukkig heb ik nog nooit gehad dat er geen eicellen zijn gevonden. Wel hebben we een keer geen zaadcellen na de punctie gehad, dan verdwijnt de grond onder je voeten. Alles voor niks geweest…
Ik weet niet hoe oud je bent? Geen eicellen komt vaker voor als je wat “ouder” bent. Je lichaam reageert slechter op de hormonen, naar mate je ouder wordt. Ik neem aan dat je FSH-waarde van tevoren nagekeken is?
Follikels kunnen nog niet rijp genoeg zijn geweest. Dan zou je de punctie wat later kunnen plannen, zodat ze meer tijd hebben om te rijpen.
Een follikel zou in principe voor de punctie niet moeten springen, omdat de Deca/Lucrin dat tegenhoudt.
En het kan ook nog aan de hormoonmedicatie liggen. Heb je nu Puregon gespoten? Voor een betere kwaliteit eicellen kun je overstappen op Menopur. Deze switch wordt vaak gemaakt bij vrouwen die geen, maar een paar, of een slechte kwaliteit eicellen hebben.
Hoeveel follikels had je nu in totaal? Als je maar een paar follikels hebt, is de kans op geen eicellen ook iets groter. Niet elke follikel bevat een eicel. Dus dan zou je de volgende keer iets meer follikels moeten hebben, zodat je misschien ook meer eicellen overhoudt.
Het is inderdaad koffiedik kijken. Een volgende keer kun je wel heel anders op de hormonen reageren, waardoor je misschien wel eicellen hebt. Daar is van tevoren niet zoveel van te zeggen, dat zie je pas bij een volgende punctie.
Heel veel sterkte met het verwerken van deze teleurstelling. Ik hoop dat de volgende keer wel alles goed mag gaan. Als je zin hebt om mee te kletsen op het IVF/ICSI-topic, ben je van harte welkom!
wat vervelend voor je.
Ik heb 8 keer IUI en 2 keer IVF-ICSI gedaan en eerste keer hadden we ook heel weinig eitjes, vanuit 13 follikels volgens mij maar 3.
Dus als je mar 3 follikels hebt wordt de kans wel echt veel kleiner. Hebben ze je een lage dosering gegeven? Bij mij werd ook tijdens iedere fm ook direct oestrogeen gemeten, omdat dit iets zegt over de ‘rijpheid’ van de eitjes en daar bleek toen eerste poging ookal uit dat die vrij laag was. 2e keer ben ik toen hogere dosis (Gonal) gaan spuiten en was het resultaat beter.
hoop dat je snel wat meer duidelijkheid krijgt over het waarom
Corine
@Jippie wrote:
Wij hebben inmiddels een IVF-behandeling achter de rug en drie ICSI-behandelingen. Gelukkig heb ik nog nooit gehad dat er geen eicellen zijn gevonden. Wel hebben we een keer geen zaadcellen na de punctie gehad, dan verdwijnt de grond onder je voeten. Alles voor niks geweest…Je hebt vele vragen hahah. Ik zal proberen om ze allemaal te beantwoorden, ik ben op dit moment 35 jaar en al dit hele jaar aan het klungelen met cystes aan de eierstokken, zo ook deze behandeling, maar deze laatste keer hebben ze het toch doorgezet. Mijn FSH waarden waren goed.
Ik weet niet hoe oud je bent? Geen eicellen komt vaker voor als je wat “ouder” bent. Je lichaam reageert slechter op de hormonen, naar mate je ouder wordt. Ik neem aan dat je FSH-waarde van tevoren nagekeken is?
Follikels kunnen nog niet rijp genoeg zijn geweest. Dan zou je de punctie wat later kunnen plannen, zodat ze meer tijd hebben om te rijpen.
Een follikel zou in principe voor de punctie niet moeten springen, omdat de Deca/Lucrin dat tegenhoudt.
En het kan ook nog aan de hormoonmedicatie liggen. Heb je nu Puregon gespoten? Voor een betere kwaliteit eicellen kun je overstappen op Menopur. Deze switch wordt vaak gemaakt bij vrouwen die geen, maar een paar, of een slechte kwaliteit eicellen hebben.
Hoeveel follikels had je nu in totaal? Als je maar een paar follikels hebt, is de kans op geen eicellen ook iets groter. Niet elke follikel bevat een eicel. Dus dan zou je de volgende keer iets meer follikels moeten hebben, zodat je misschien ook meer eicellen overhoudt.
Het is inderdaad koffiedik kijken. Een volgende keer kun je wel heel anders op de hormonen reageren, waardoor je misschien wel eicellen hebt. Daar is van tevoren niet zoveel van te zeggen, dat zie je pas bij een volgende punctie.
Heel veel sterkte met het verwerken van deze teleurstelling. Ik hoop dat de volgende keer wel alles goed mag gaan. Als je zin hebt om mee te kletsen op het IVF/ICSI-topic, ben je van harte welkom!
Ze hebben een aantal keren geprobeerd om me klaar te maken voor IVF maar dat stagneerde steeds doordat er te weinig hormonen gespoten was of cystes zaten of dat er te weinig eicellen waren, waardoor er in 1 behandeling een uitvals IUI is geweest.
In de afgelopen periode is er gebleken dat ik allergisch ben voor Lucrin, dus gebruik ik Orgalutran als tegenmiddel. Omdat een andere gyneacoloog zei dat het resultaat beter zou zijn met Menupur heb ik deze cyclus met 300 IE per dag Menopur gespoten. Het resultaat was echter net zo goed of slecht, ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt, met 150 IE Puregon. Deze hoeveelheid van Menopur heeft 3 follikels opgeleverd.
Een ding weet ik zeker ik ga na dit gebeuren zeker weer overstappen op de Puregon, als ik met 150IE hetzelfde resultaat krijg als met 300IE Menopur denk ik dat mijn kansen met Puregon beter liggen.
Aankomende maandag hebben we een gesprek met de gyneacoloog over dit alles en gaan we waarschijnlijk in de volgende cyclus al door met de 2e behandeling voor IVF. Ik weet dat het gebruikelijk is dat er een rustmaand tussen zit maar gezien het feit dat ik continu geplaagd word door cystes en die nu zeker weten weg zijn lijkt het mij het meest verstandig om nu door te gaan.
Groetjes,
Meepratertje
@corine33 wrote:
wat vervelend voor je.Hoe is dit alles nu verder bij jou afgelopen Corine? Heeft een van de behandelingen resultaat gehad?
Ik heb 8 keer IUI en 2 keer IVF-ICSI gedaan en eerste keer hadden we ook heel weinig eitjes, vanuit 13 follikels volgens mij maar 3.
Dus als je mar 3 follikels hebt wordt de kans wel echt veel kleiner. Hebben ze je een lage dosering gegeven? Bij mij werd ook tijdens iedere fm ook direct oestrogeen gemeten, omdat dit iets zegt over de ‘rijpheid’ van de eitjes en daar bleek toen eerste poging ookal uit dat die vrij laag was. 2e keer ben ik toen hogere dosis (Gonal) gaan spuiten en was het resultaat beter.
hoop dat je snel wat meer duidelijkheid krijgt over het waarom
Corine
Ik had bij de eerste ivf 6 follikels en maar 2 eitjes. In 4 zat dus ook gewoon geen eitje :thumbdown: Nu bij onze tweede poging hadden we 7 á 8 follikels en 11 eitjes. Dat kan dus ook weer.
Ik hoop voor jullie dat het nu op deze manier toch raak mag zijn en anders alvast succes bij de tweede poging :hug:
hi meepratertje
we werden ieder keer wel zwanger (ook bij IUI) maar verder dan 8 weken kwam het nooit ondanks bloedverdunners en alle medicijnen die er zijn om je baarmoeder wand te verdikken - ondersteunen.
we zijn er inmiddels mee gestopt ook omdat we inmiddels in het bezit zijn van 2 prachtige boeven :inlove: middels adoptie.
hoop dat het bij jou snel wel het gewenste resultaat zal leveren!
Corine
@purpled82 wrote:
Ik had bij de eerste ivf 6 follikels en maar 2 eitjes. In 4 zat dus ook gewoon geen eitje :thumbdown: Nu bij onze tweede poging hadden we 7 á 8 follikels en 11 eitjes. Dat kan dus ook weer.Dat 2e klinkt goed daar gaan wij ook voor!
Ik hoop voor jullie dat het nu op deze manier toch raak mag zijn en anders alvast succes bij de tweede poging :hug:
@corine33 wrote:
hi meepratertjeJeetje wat erg dat het niet mocht blijven zitten. Maar ik vind het leuk om te lezen dat jullie geadopteerd hebben. Ik vind dat ook zeker een optie maar pas als ik zeker weet dat een eigen kind echt niet gaat lukken.
we werden ieder keer wel zwanger (ook bij IUI) maar verder dan 8 weken kwam het nooit ondanks bloedverdunners en alle medicijnen die er zijn om je baarmoeder wand te verdikken - ondersteunen.
we zijn er inmiddels mee gestopt ook omdat we inmiddels in het bezit zijn van 2 prachtige boeven :inlove: middels adoptie.
hoop dat het bij jou snel wel het gewenste resultaat zal leveren!
Corine
ik heb het juist andersom!
ik heb steeds extreem veel follikels en eicellen!!!
eerste keer 25 follikels en 24 eicellen, alle 24 bevrucht, wel icsi en mislukt, cryo’s ook mislukt,
nu 2 de keer heb ik extreem weinig puregon eenheden moesten spuiten,eerst 75 en toen 50 en nog had ik 12 follikels, 15 eitjes en 10 bevrucht!!!
hopen dat jij de volgende keer ook wat meer hebt!!!