Na prematuur; bij de 2e zwangerschap VK of gyn?

Onze zoon is geboren bij 31 weken.

Ze hebben me destijds verteld dat ik, aangezien er geen oorzaak is gevonden voor de vroeggeboorte, bij een eventuele 2e mag kiezen;

Gewone VK, VK in het ziekenhuis of Gynaecoloog.



Wie heeft dit ook meegemaakt, mocht je ook kiezen, waar heb je voor gekozen en is de controle anders gegaan dan normaal? (meer controles/echo’s ed?)



En hoe gaat het als je kiest voor een Gyn?

Moet je dan zelf bellen voor een afspraak of moet je een verwijzing hebben van je huisarts?

hai , ik zou kiezen voor de gyno dan want elke zwangerschap brengt veel vragen en onzekerheden met zich mee zeker als je al eerder problemen hebt gehad ,



maar das mijn mening dan ik heb goed contact met mijn gyno :slight_smile:



succes gr natas

Hoi,



Kun je niet gewoon eerst naar de verloskundige gaan en dan vanaf 25 a 30 weken doorverwezen worden naar de gynaecoloog?



Vanwege mijn tweelingzwangerschap ben ik na de termijnecho overgedragen aan de gynaecoloog, omdat ik nu in het ziekenhuis moet gaan bevallen. Toch mag ik om de 5 a 6 weken bij de verloskundige langskomen, omdat ze me graag willen blijven zien en ik straks ook nacontroles van ze zal krijgen.

Persoonlijk vind ik de controles van de verloskundige gezelliger en op het moment ook nuttiger.

Bij de gynaecoloog wordt mijn bloeddruk gecontroleerd en krijg ik een snelle echo, maar verder niks bijzonders.

Bij de verloskundige naast mijn bloeddruk, ook mijn gewicht en baarmoederhoogte en af en toe suiker/ijzergehalte gecontroleerd. Ook luisteren ze elke keer naar de hartjes.

Ik kan me voorstellen dat je keuze wellicht ook afhankelijk is van je voorkeur voor de plaats van de bevalling? Als je daar nog niet uit bent of je zou in eerste instantie graag thuis zou willen bevallen, dan is de eerstelijns vk denk ik de meest voor de hand liggende keuze. Ik weet niet in hoeverre een vk die verbonden is aan het ziekenhuis ook thuisbevallingen doet? Ga je voor begeleiding door een gyn, dan zal de plaats van bevalling automatisch het ziekenhuis zijn.

Sassie; dat is ook een idee misschien, eerst vk en dan gyn.



Yvonne; ik weet eigenlijk niet waar ik wil bevallen.

Thuis is denk ik wat intiemer, en rustiger.

Ik had bij mijn zoontje graag thuis willen bevallen maar toen het uiteindelijk in het ziekenhuis gebeurde vond ik dat niet vervelend.

Het is voor mij ook wel een geruststellend gevoel dat áls er wat is, je meteen op de goede plaats bent (we wonen ook in een dorp, het ziekenhuis is 10 km. hier vandaan)



Dus eigenlijk maakt het mij niet zo heel veel uit.



Weten jullie of je gewoon zelf contact op kunt nemen met een gyn?

Hoi Sarah!



In 2004 ben ik met 34 weken bevallen van mijn oudste dochter. Zoals je begrijpt ook een prematuurtje! :inlove:

Ook bij mij werd er geen oorzaak gevonden voor het te vroeg geboren worden, dus mocht inderdaad de volgende keer gewoon weer bij de vk terecht.



En dat is ook wat ik heb gedaan.

Mijn tweede dochter is geboren met 39w4d en lekker thuis.

Ik heb dat als heel prettig ervaren.

Ik vond het ziekenhuis zo verschrikkelijk klinisch. De gezellilgheid bij de vk sprak mij veel meer aan.

Bovendien was er geen oorzaak gevonden, dus waarom zou ik dan naar het ziekenhuis gaan, als ik mij prettiger voelde bij de vk?



Ik moet wel zeggen dat ik erg blij was toen we de 37 weken grens hadden bereikt. Blijft toch een “mijlpaal.”



Ik heb geen extra controles gehad. Het is allemaal erg gemoedelijk gegaan. Dus gewoon een termijnecho, 20weken echo en de standaard controles.

Het enige waar ze rekening mee hielden was het feit dat ik snel was bevallen. Ik mocht dus niet verticaal bevallen (op de baarkruk oid.)



Succes met je keuze.

Het gaat erom dat jij je er prettig bij voelt… :-*

mijn kindje is bij 35weken geboren hij is wel gehaald omdat ik al 2weken gebroken vliezen had



ook ik mag bij een volgende zwangerschap zelf kiezen omdat ze ook geen oorzaak hebben gevonden waarom me vliezen zo vroeg braken



ik moet wel zo wie zo de eerste afspraak bij de gynacoloog maken



ik weet nu al dat ik kies voor de gynacoloog ook omdat er nog wat andere dinge ngebeurd zijn tijdens me zwangerschap het geeft me toch een veiliger gevoel om onder controle te staan bij een gynacoloog en wat extra zorg te krijgen



en je kan dan gewoon een afspraak maken bij de gynacoloog hoef je gen verwijzen van je huisarts voor te hebben althans ik hoef dat niet