Na krap 3 maanden op school, al naar groep 2?

Robin zit als de zomervakantie begint in juli, net 3 maanden op school.



Het systeem werkt daar als volgt:



Er zijn combi-klassen van groep 1 en 2.

Alle kindjes die dit jaar (2008 ) nog in de klas zijn gekomen, vallen onder groep 0.

Dat zijn er inclusief Robin 3 in totaal.

De rest van de in totaal 25 leerlingen is onderverdeeld in groep 1 of 2.



Nu zou hij dus na de grote vakantie, worden ingedeeld in groep 1.

De kindjes uit 1 schuiven door naar 2, die van 2 naar groep 3, enz.

Spreekt voor de meesten voorzich denk ik.

En dan komen er nog nieuwe kindjes bij in groep 1, en de kindjes die vanaf 2009 op school komen, komen dan in de groep 0 waar Robin nu zit.



Nu hebben wij dus gisteren een briefje meegekregen met zijn nieuwe leerkracht voor het komende schooljaar, en de klas.

En nu zag ik dus, dat hij in groep 2 komt.

Hij is afgelopen april 4 jaar geworden?!



Vandaag is er een invaller op school, dus ik heb onderweg de buurvrouw al aangesproken, haar zoon is 5 en zit op dezelfde school.

Zij vertelde dus dat dit bepaald is door de regering, en dat de kindjes een CITO toets hebben gehad. (Robin niet).

Zo willen ze de doorstroom versnellen.

Zij attendeerde me er wel op goed op te letten, want zij was ook niet helemaal kapot van het hele plan, en zo zijn er kindjes die té snel door moeten stromen.



De school heeft dit schooljaar ook voor het eerst een groep 2/3 gehad, omdat bleek dat veel kindjes nog niet klaar waren voor groep 3, als ze uit een groep 1/2 kwamen.

Komend schooljaar starten ze met 3 groepen 2/3, omdat het succesvol bleek te zijn.

Alle kindjes worden ook enorm gehusseld onderling, en niemand blijft echt bij elkaar.





Is dit op meer scholen zo?

Ik ga hier morgen zeker Robin’s vaste leerkracht naar vragen, want nu al naar groep 2 vind ik erg snel!

Ik vind dit erg vreemd, zeker zonder gesprekken vooraf! Als zoiets gebeurt dan moet bekeken worden of het kind eraan toe is en of ouders t ermee eens zijn. Dat betekent ook heeeel vroeg naar groep 3 en dan moeten ze och echt aan bepaalde voorwaarden voldoen. Wij werken met groep 1/2 en daarin een jongste /middelste/ oudste programma. In april 4, dan zou ik zeggen dit jaar jongste programma groep 1, volgend jaar middelste programma groep 1 en dan het jaar erop oudste programma groep 2. Op de manier die nu geschetst wordt doorloopt hij slechts 1 jaar en 2 maanden de kleuters, lijkt me wat weinig als je niet weet hoe of wat. Maar misschien werken ze op jullie school anders omdat ze een groep 2/3 hanteren?

Zou zeker in gesprek gaan met de vaste leerkracht!



Succes!

Ik vind het ook erg vreemd!

Kan het geen foutje zijn, en dat het verkeerd vermeld staat?



Ik ben van mening dat het als het om plaatsing van een kind in een groep gaat er vooral moet worden gekeken naar het niveau van het kind. Een kind moet zowel cognitief als sociaal-emotioneel en motorisch het niveau van zijn groep aan kunnen.

Ik vind het op zijn zachtst gezegd vreemd dat jullie zoontje binnen 3 maanden al beoordeeld is op dat niveau te zijn en dat er zonder overleg met jullie als ouders een beslissing genomen wordt.

Tegenwoordig ligt de grens op 1 januari en de meeste kinderen die tussen augustus en januari geboren worden gaan gewoon naar groep 1, laat staan een kind van februari/maart.

Op de school waar mijn dochter zit staan de eerste drie maanden volledig in het teken van wennen, en gaan 9 van de 10 kinderen na september 2003 geboren met volle overtuiging van juf en ouders naar groep 1 omdat zij simpelweg nog niet ‘rijp’ genoeg zijn om over een jaar naar groep 3 te gaan, misschien is jullie zoontje dat wel, maar dat hebben ze dan snel gezien! Ik ben benieuwd wat ze op school gaan zeggen, hopelijk weegt het belang van jullie kind zwaarder dan het belang van het schoolsysteem en groepsindeling.

Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe eigenlijk ook vanuit ga, dat het om een foutje gaat.



Hij zit nu echt nog in de wen fase, en bij mijn weten is er ook nog helemaal geen beoordeling geweest wat betreft niveau.

Tenminste, lijkt mij dat wij daar dan ook van op de hoogte worden gesteld.



En áls blijkt dat een kind juist heel goed, of matig presteerd en er is kans dat een kindje een groep kan overslaan, sneller kan doorstromen, of juist een klas over moet doen, dan lijkt het mij dat dat in overleg gaat.



Morgen kan ik het vragen, ben heel benieuwd.

ben benieuwd !!!

vind eerlijk gezegd 3 maanden ook wat kort om te beoordelen of een kind groep kan overslaan

Nou, gelukkig!



Ophef om niks dus…



Het was idd een foutje.



Enige nadeel is dat ze de klassen behoorlijk husselen en dat veel van zijn klasgenootjes ergens anders komen te zitten.

Anderzijds zit hij er nog maar net, dus hij zal zich vast aan nieuwe kinderen kunnen aanpassen.

Gelukkig dus opgelost! :thumbup: