Na keizersnede, bij de volgende bevalling geen pijnstilling?

Ik hoorde gisteren van iemand die een keizersnede heeft gehad, dat haar gyn had gezegt dat ze bij een eventuele volgende bevalling geen pijnbestrijding mag, omdat het litteken in de baarmoeder kan scheuren en dat ze dat moet kunnen voelen (tijdens een volgende bevalling) omdat het anders fataal is voor het kindje.

Mijn gyn heeft mij dat destijds nooit verteld. Ik heb ook een keizersnede gehad bij mijn 2e kindje omdat hij in een stuit lag. Mijn 1e kindje is op de “normale” manier geboren, maar deze bevalling duurde 44 uur en was eigenlijk traumatisch. Ik wil heel graag een derde kindje, maar had altijd in mijn achterhoofd dat ik dan tijdens de bevalling om een ruggeprik kan vragen. Maar na dat verhaal van gisteren twijfel ik dus of dat wel kan.

Weet iemand hier dat? Mocht dat inderdaad niet kunnen, kan je dan om een keizersnede vragen? Ik heb zo’n angst ontwikkeld voor bevallingen, dat ik het echt niet zie zitten om zonder pijnstilling op de normale manier te bevallen! Dan maar geen derde kindje… :frowning:

Edit beheer: zwangerschaps/bevallingsgerelateerd—>zwanger zijn

Vind je het erg als ik even mee lees? Want dit is idd iets waar ik ook nog niet bij stil had gestaan :shock:

ik heb 2 keer een keizersnede gehad.

over die pijnbestrijding heb ik nog nooit gehoord.

ik mocht van de 2e gewoon bevallen met pijnstilling,het is uiteindelijk een ks geworden.

ik weet wel dat je maar een beperkt aantal keer gel mag als je ingeleid zou worden na een 1e ks.

pijnbestrijding zou gewoon moeten kunnen

maandag met de gyn even de as bevalling gehad. Inleiden met infuus doen ze wel,

maar absoluut geen gel want dit heeft een te sterke werking op de baarmoeder en

dan kan het litteken scheuren.

Over pijnstilling heeft ze het niet gehad, maar volgens mij mag dat echt wel hoor.

Met 35 weken gaan we de bevalling geheel doorspreken, dus de vraag neem ik dan wel mee.

Ik lees dus mee :angel:

Ik heb bij de eerste een poedkeizersnede gehad, ze hebben me bij de tweede wel verteld dat ze liever niet wilden inleiden, want dat zou de baarmoeder verweken, en dat zou gevaarlijk zijn voor t litteken in de baarmoeder.

Wat pijnstilling betreft weet ik t niet :think:

Als ik deze keer vaginaal beval, na de eerste keer een ks, moet het spontaan beginnen, mag ik niet ingeleid worden. Voor dezelfde reden als boven beschreven.

Als ik overtijd ga, heb ik sowieso een ks…

Van pijnbestrijding hebben ze niks gezegd :think:

Heb hier nog nooit eerder iets over gehoord…

Hier bij de eerste een keizersnede gehad en bij de tweede lachgas in combinatie met pethine en bij de derde alleen lachgas (dit omdat Merlijn dipte met zijn hartje anders had ik ook pethidine gekregen.

O en bij de 3e ben ik ook ingeleid niet met gel maar wel met een infuus.

Een ruggeprik kan bij mij niet gezet worden omdat ik een eerste graads open rug heb.

Bij de eerste heb ik een ks gehad en bij de tweede ben ik ingeleid.

Aangezien ik nog helemaal dicht zat en ze het inderdaad niet met een gel doen, heb ik een ballonkatheter gehad. Je krijgt dan geen hormonen, maar ze wekken mechanisch (ballonnetje) de bevalling op. Dit duurt wel lang, maar je hebt dan geen kans op een weeenstorm.

Over 1 cm ontsluiting heb ik 16 uur gepuft, toen konden ze de vliezen breken en kon ik aan het infuus. Vervolgens duurde het nog lang en was het heel pijnlijk. Ik heb toen een ruggenprik gekregen. Ze drongen hierop aan omdat anders de kans bestond dat het toch weer een ks zou worden omdat ik totaal uitgeput zou raken. Nou die ruggenprik was een verademing. Uiteindelijk met vacuumpomp is mijn zoontje geboren.

Bij eerste een ks gehad. Bij de 2e mocht/moest ik weer proberen normaal te bevallen. Ik wilde geen ruggeprik dus ik weet niet of dat gemogen had ,maar ik kreeg wel het pijnpompje met remifentanil ofzoiets, een soort morfine-achtige pijnstiller, erg fijn! :thumbup: (al helpt dat op het laatst ook niet echt meer hoor…Uiteindelijk werd het toch weer een ks…)

Je mag wel pijnbestrijding hoor :thumbup: Maak je daar maar niet druk om. Enkel inleiding is een groot struikelblok omdat de medicijnen die daarvoor gegeven worden een heel andere werking hebben dan wanneer de bevalling op natuurlijke wijze begint en daardoor meer risico geven op een evt scheuring van het litteken.

ik heb toch echt gel gehad om ingeleid te worden bij de 2e.

het mocht maar 3 keer,meer niet.

het werkte niet dus daarom een ks.

wel vreemd dat ze overal wat anders zeggen dan

Volgens mij mag het wel…

Mijn eerste is per spoedKS na een rotbevalling geboren.

De VK heeft nu beloofd dat de ruggeprik bij wijze van spreke al op me staat te wachten 8)

Na een keizersnede is het niet de bedoeling dat je ingeleid word met gel of zo’n vetertje, dat heeft een te sterke werking op je baarmoeder en dat is gevaarlijk voor het litteken.

Als pijnstilling mag je vaak wel een prik met pijnstillend middel maar een ruggenprik verschilt per arts. Sommige zijn er heel terughoudend mee omdat ze bang zijn dat je het niet voelt als er iets met het litteken is maar er zijn veel meer andere symptomen die eerst optreden voordat je buikpijn krijgt van een gescheurd litteken.

Het is dus lastig en afhankelijk van degene die je bevalling begeleid! :?

misschien dat je dan weer een ks kan vragen :think:

Mijn schoonzus heeft bij haar laatste bevalling een ruggenprik gehad.

De eerste was een keizersnede.