na eerste echo een tweede echo ???

Ik heb gisteren mijn eerste echo gehad. Ik dacht dat ik 9w en 3d was, maar ik was gisteren pas 8w en 1d. Het hartje klopte verder goed. Dat kon je zien en ook mijn vk zei dat het goed klopt. Ze zei dat het gewoon normaal was. Dus daar maak ik me ook geen zorgen over, maar ze wil nog een echo met 11w maken. Natuurlijk erg leuk dat we nog een echo krijgen, maar is dat normaal? Ze vond het wel erg moeilijk om het termijn te bepalen a.d.h.v. die schijf die ze gebruiken. Aangezien ik 11 mei positief getest heb en het kindje 8w en 1d aangaf.

Ik was eigenlijk best overrompeld doordat ze dat zei. Daarom vroeg ik nogmaals of het hartje goed klopt en ze bevestigde weer dat dat goed zat. Dus ik denk dat ze nog een echo wil om het echt goed te kunnen bepalen. Ik heb gewoon een uitwendige echo gehad en ze moest best hard op mijn bm duwen wilde ze wat kunnen zien. Gisteravond had ik echt een beurs gevoel in mijn buik ervan.



Is dit vreemd dat mijn VK een tweede echo wil of zou het echt alleen zijn om het termijn beter te kunnen bepalen?



Liefs, Linda

Hallo!



Ja hoor dat kan wel als de echoscopiste de termijn nog niet goed kan bepalen. Ik heb een echo gehad, we dachten dat ik ong 12 weken was maar ivm onregelmatige cyclus door de borstvoeding was ik nog maar 7 weken en 4 dagen. Ik mocht dus ook nog een echo met 10 weken, gewoon om de termijn nog een keer goed te bepalen, en ik vond het super omdat het al zo’n verschil is!



Gewoon van genieten! :mrgreen:

@Fryskefaam

Dat is wel een verschil hoor 12w of 7w. Ik heb ook een onregelmatige cyclus. VK is van 28 dagen uitgegaan, maar waarschijnlijk heb ik er één van 37 dagen gehad.



Liefs, Linda

met 12 weken kun je echt goed zien hoe “oud” de vrucht is…



vergeet niet dat het nu mm werk is, en 1 mm kan zo een week schelen op de echo…

niet ongerust maken, gewoon lekker nog een echo met 12 weken :stuck_out_tongue:

Er zijn heel veel vk’s die tegenwoordig als je een vroege echo hebt gehad er nog een met 11 wkn doen. Dan kunnen ze het beter meten.



Ik heb ook een echo gehad met 8 wkn (ik wist niet precies hoever ik was) en van de week ook één met 11 wkn!

En daar is het standaard!

Hier nog zo één. Ik dacht 9 weken en 1 dag te zijn, volgens de verloskundige precies 1 week eerder. Dus dan heb ik 4 dagen voor mijn NOD eigenlijk al positief getest. Dus best heel vroeg.

Ik heb met 11 weken ook een tweede echo, om te kijken of het klopt, de weken die ze nu zei. Als dat dan weer aangegeven wordt, draaien we de uitgerekende datum naar 21 ipv 14 januari. En ook bij ons klopte het hartje prima. Ik had wel een inwendige echo(na de uitwendige waarop het kindje zich steeds vertopte). Dus het was heel goed te meten, maar gewoon omdat ik het anders dacht, maken ze nog een echo.

(en volgens mij sowieso omdat met 11 weken veel meer te zien is dan met 8 weken, 8 weken is nog best heel pril).

Ik had de eerste echo op 8w3d, niet om de termijn te bepalen maar ivm twee miskramen tussen 10 en 11 w.

Toen zei ze ook dat het met 8 weken eigenlijk nog net te klein is om te termijn goed te kunnen bepalen (hoewel de meting precies klopte met mijn eigen berekening) dus ik mocht ook tussen 11 en 12 weken nog een keer terug komen. Daar was ik wel blij mee, zeker omdat ze op de tweede echo ineens zag dat ik een (een-eiige) tweeling in mijn buik heb! :inlove:



Dus nee, het is niet vreemd! Succes, en probeer je er niet te druk om te maken!

Hier ook 2 keer een echo gehad om de termijn te bepalen! Kun je nog een keer extra genieten van je frummel :inlove:

ik had dat bij charity ook dat ik een week minder ver bleek en heb dus ook een extra echo gehad !!! omdat 8 weken eigenlijk te vroeg is voor een eerste eccho

Ik heb vorig jaar hetzelfde mee gemaakt.

Onze Merlijn die liep een week achter terwijl we eigenlijk precies de datum wisten wanneer hij verwekt moest zijn. Ook had ik al 4 dagen voor mijn NOD een positieve test in mijn handen. Dus die echo afmetingen konden niet kloppen en ik was ook erg onzeker, ik mocht 2 weken later terug komen en toen liep onze uk zelfs voor op de groei.

het opmeten gaat idd over een paar MM en ze moeten meten van kop tot stuit en dat is erg moeilijk bij zo’n klein kindje.

Ik loop nu tegen hetzelfde aan. Ik zou volgens de berekeningen 10 weken zwanger moeten zijn, maar ben het maar 8. Ik vind 2 weken wel een erg groot verschil. De vk. (niet mijn eigen) vond het een prachtig kindje met een goed kloppend hartje. Ik heb er echter een onzeker gevoel bij… Ik heb daarna weer contact opgenomen met mijn vk en ik mag ook een 2e echo als er over 3 weken geen hartje te horen is.



Bij mijn dochtertje was er een afwijking van 6 dagen destijds en toen hebben we de termijn laten staan. Ze is uiteindelijk 2 weken te vroeg geboren en als we de termijn hadden aangepast bijna 3. Wel moet ik zeggen dat ik bij deze tweede zws veel onzekerder ben geworden, met name ook omdat ik sinds de zwangerschap en geboorte van mijn dochter veel meer rondsneup op sites over kinderen en dus veel meer informatie heb, dan bij de eerste.

@charity wrote:

ik had dat bij charity ook dat ik een week minder ver bleek en heb dus ook een extra echo gehad !!! omdat 8 weken eigenlijk te vroeg is voor een eerste eccho




bij mij is de datum toen aangepast en moest ik volgens hun een week langer maar mijn dochter was er wel een week eerder dus op de eerste datum die ik zelf had berekent. ze was 50 cm en 3260 gram.



Ik heb op een ander forum gelezen dat een verschil van 2 tot 3 weken mag bij het meten. en dat het iderdaad gaat om MM en dat 1 MM al een paar dagen ksn schelen en er ook vaker wat MM verschil zit omdat het nooit precies kan worden gemeten

Hier een echo gehad met 7 weken en 5 dagen en nog een met 10 weken en paar dagen. maak ej niet ongerust!! Als je ietsje verder bent, kunnen ze het net ietsje beter opmeten.

hoi hoi , waarom meten ze de kleine eigen niet met de beentjes erbij?? ik liep eerst bij de gynacoloog die deed dat wel,en me verloskundige niet,dus verschillen de datums wel.??? xx

Ik heb met 9 weken een echo gehad en daar zeiden ze over dat ik twee dagen minder ver zou zijn maar over 3 weken krijg ik nog een echo de VK vond dat leuk omdat je nu zo weining kon zien

meten ze bij jou de beentjes ook niet mee? want mijn gyna deed dat wel me verlos alleen van hoofd tot romp,en dan is de uitgerekende datum weer heel anders .

Bij mij hebben ze altijd van hoofd tot kontje gemeten ook in het ziekenhuis en nu bij de VK ook.

Ik heb met 8 weken een eerste echo gehad ivm een mk verleden en met 12 weken weer opnieuw om de termijn te bepalen.



Niet teveel zorgen maken dus.

Ik heb ook een echo met 7 weken gehad bij de gyn omdat ik daar nog in het orienterend onderzoek zat, maar dus eigenlijk zonder medische indicatie. Daarna met 12 weken bij de VK, om de termijn te bepalen.