Na een jaar niet zwanger......wat nu?

Een vriendinnetje van mij probeert nu al bijna een jaar zwanger te worden (met haar man samen :wink: ) en dat is tot nu toe niet gelukt.

Zij heeft heeeeeel erg lang de pil geslikt, ruim 10 jaar. Haar cyclus is alles behalve regelmatig. Van 22 tot 73 dagen en alles er tussenin.

Nu wil ze dus naar de huisarts gaan, maar vraagt zich ook af wat die dan voor haar zou kan doen.

Dus dat is ook eigenlijk mijn vraag…wat staat haar dan te wachten??

Ik heb bijvoorbeeld wel gehoord van clomid. Maar wat kan de huisarts doen? Kan hij sowieso iets doen, of wordt ze gelijk doorgestuurd naar bijvoorbeeld een gyn???

Wie wilt zijn/haar ervaring delen, zodat ik haar een beetje kan voorbereiden op wat komen gaat?!!!

Enorm bedankt!!!

Ik denk dat ik je niet echt kan helpen, want ik had een boerenl*l als huisarts… Toen ik vertelde dat ik maar niet regelmatig ongesteld werd (in 2 jaar tijd maar 5 keer, waarvan dus 1 heel jaar niet, en daarna in 1 maand 2 keer…) Hij luisterde niet eens, en zei ‘tja, dat kan wel tot je 35e duren…’ :roll:

Een jaar nadat ik stopte met de pil lieten we ook het hoesje achterwege, en toen ben ik dus precies na een jaar zwanger geworden! Had het niet zo ‘snel’ verwacht, en denk ook dat het toch nog ze snel is gegaan omdat ik het niet meer mee bezig was! Maar als je zo graag wil en je bent er zo mee bezig, dan duurt een jaar wel lang ja… maarja, zeg dan maar tegen iemand dat ie er niet zo mee bezig moet zijn :think:

Joepie, wat lief dat je voor je vriendin gaat informeren.

Toen wij anderhalf jaar bezig waren ben ik naar de ha gegaan. Deze heeft met temperatuurcurve meegegeven zodat ik kon temperaturen om te kijken of ik een eisprong had. Na twee maanden moest ik toen terugkomen en werd ik doorgestuurd naar de gyn.

Daar hebben ze eerst verschillende keren bloed geprikt om diverse hormoonwaardes gedurende de cyclus te bekijken.

Daarna heb ik een HSG onderzoek gehad (baarmoederfoto). En nu een half jaar na het HSG onderzoek krijg ik een kijkoperatie om endometriose, cystes en/of verstoppingen uit te sluiten of weg te halen.

Daarna gaan wij over op IUI.

Dit zijn natuurlijk meteen hele drastische stappen als je het zo leest. Mijn eerste bezoek aan de gyn was op 22 september 2006 en a.s. maandag is de kijkoperatie.

Mijn ha nam mij direct serieus en heeft me dus ook vrijwel meteen doorverwezen naar de gyn.

De ha kan verder weinig betekenen en wat er bij de gyn gaat gebeuren is per persoon verschillend. Dat heeft te maken met de diagnose.

Heel veel succes voor je vriendin en ik hoop dat ze snel zwanger mag worden!

Liefs,

Hoop

ps. misschien wil je vriendin op mijn weblog lezen voor het linkje kun je me een pb-tje sturen…

Joepie, ik denk dat ik hetzelfde voel als jij doet.

je hebt pb

Hoop, bedankt voor je info. Ik zal je even een pb sturen!

SeeSeeEm, ja…je voelt hetzelfde als ik!! Je hebt een pb terug!!

Ik denk dus ook dat het van je huisarts afhangt. Dat zal ze dus zelf moeten ondervinden.

Maar als er nog meer mensen zijn die hun ervaring willen vertellen. Heel graag, dan kan ik haar de verschillende mogelijkheden vertellen!

:-* :-*

Ze is namelijk een beetje bang voor wat er komen gaat. Liever gaat ze niet, omdat ze het gedoe zat is en gewoon heel erg graag zwanger wil worden. Ze durft niet echt onder ogen te zien dat het misschien wel helemaal niet op de ‘normale’ manier gaat. Al hoeft er natuurlijk helemaal niet iets te zijn…hmmmm, beetje vaag misschien :think:

Wat ik bedoel is dat ze dus niet naar de huisarts durft, omdat het dan zo definitief wordt dat het niet lukt.

Snappen jullie een beetje??

Joepie, ik begrijp haar gevoel helemaal. Dat had ik ook! Eerst zei ik dat ik na een jaar naar de ha zou gaan, dat is toen al uitgesteld naar anderhalf jaar, maar nu ik eenmaal de stap heb gezet ben ik er wel blij mee. Ik weet nu dat ze me gaan helpen en/of een bevestiging krijg van waarom het zolang duurt.

Ik denk dat die bevestiging ook wel fijn is.

Ik heb het een plaatsje kunnen geven, hoewel dat soms ook heel moeilijk is.

ik heb 3 jaar gewacht tot ik naar de ha ging bleek toen toevalig al wel zwanger te zijn ging naar 14 weken helaas mis maar door extra klachten wel naar de gyn geweest als ik in sept volgend jaar niet zwanger was mocht ik in okt naar de gyn.begin okt een mk gehad en eind okt naar de gyn gegaan.

daar loop ik ondertussen ook al weer 3 jaar waarvan 2,5 vechten tegen mijn chronische ziektes waardoor ik niet verder kom dan steeds wat simpele onderzoekjes(bloed/hsg en sperma van mijn man ,die gewoon goed is).

de eerste zin dat ik 3 jaar gewacht heb zal denk ik wel duidelijk maken hoe bang ik was om naar de ha te gaan en hoe steeds meer nu na 7 jaar het gevoel ga krijgen dat mijn angst waarheid wordt.

al zeggen er veel tegen mij je hebt nog 10 jaar kom op.

maar ja zij hebben geen eetprobleem,diabetes,schildklierprobleem,overgewicht en onregelmatige cyclus.

de ervaring bij de gyn’s zelf lopen heb ik wel als prettig ervaren(vooral de laatste nu door verhuizing)maar ja het wachten zelf is zenuwslopend bij tijd en wijlen zo van zou ik ooit weer verder mogen???

groetjes annie

Ook ik ben na een jaar naar de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar een gyn. Dan gaan ze eerst wat algemene testjes doen om te zien of je cyclus goed in elkaar zit.

Wij zijn na 5 jaar proberen naar de ha gegaan. Hij heeft ons meteen doorverwezen naar de gyn.

Daar kregen we eerst algemene info en werd een algemeen vruchtbaarheidsonderzoek gedaan (zaadonderzoek, hormonen in bloed onderzoeken, cyclus volgen met echo’s ed). Ik kreeg meteen te horen dat ze wel de onderzoeken zouden doen maar sowieso niet gingen behandelen ivm mijn overgewicht.

Gelukkig bleek ik aan het eind van de onderzoeken zwanger. Door al die echo’s wisten we precies wanneer de eisprong was en was het eindelijk raak !

Wens je vriendin veel sterkte want het is een ‘rocky ride’. :-*

Als ze er tegenop ziet om naar de huisarts te gaan, kan ze thuis alvast beginnen met tempen. Daar is genoeg informatie over te vinden hier en op andere plaatsen op internet (over de tijd dat je moet tempen, lijstjes die je kunt invullen, wat de temp kan beinvloeden e.d.). Als ze met een lijst van 2 cycli aan komt bij de huisarts, zal hij haar direct serieus nemen en verdere stappen ondernemen denk ik.

En, ik moet zeggen dat ik er destijds ook tegenaan zag, vooral omdat het een oudere huisarts is, maar hij was heel begripvol en bereid er serieus naar te kijken. (in mijn geval niet meer nodig, omdat ik net voordat ik terug moest komen met de templijsten, zwanger bleek te zijn).

Succes ermee. Ik denk dat ze het een hele steun vind dat je zo met haar bezig bent. Wil ze hier niet schrijven op het forum? Ze kan er heel veel informatie en steun vinden.

groetjes Nienke

Bedankt voor jullie reacties meiden, ik zal ze laten lezen!! :-* :-* :-* :-*