na de zomervakantie naar groep 3

Gisteren hebben mijn dochters hun rapporten mee naar huis gekregen. Beide zijn ze door naar de volgende groep. (gr 2 en gr3)

Helemaal blij!

Maar ook spannend. Hoor namelijk zulke verschillende verhalen over groep 3. En vraag me echt af wat ik kan verwachten? Wanneer “moeten” ze wat kunnen?

Hoe ging dat bij jullie kinderen?



groetjes Geertje

Geen ervaring als ouder, maar wel als leerkracht (aantal jaar groep 3 gehad en heel wat jaren kleuters).



Nog niet druk maken, en nu lekker genieten van de vakantie!!

Jouw kind beheerst de belangrijkste voorwaarden om naar groep 3 te kunnen, anders was ze niet over :wink:

En na de vakantie hoor je via de lkr wel wat ze moeten kennen/kunnen.

Wat in de vakantie goed is om te doen, zijn allerlei auditieve spelletjes, zoals het “plakken” (jij zegt b - oo - m en je kind plakt de letters aan elkaar : boom).

Of: ik zie ik zie wat jij niet ziet en het begint met de letter t.

Of: om de beurt een woord bedenken dat begint met de letter s

Etc.

Maar ook spelenderwijs rekenen: tel eens hoeveel autos daar staan? Wie vindt de meeste schelpjes aan het strand etc.

Fijne vakantie! :slight_smile:

Komt allemaal goed. Ze ‘moeten’ echt niet meteen van alles en nogwat en dan nog mogen ze binnen 1 klas echt nog wel flink verschillen in wat ze wel/niet kunnen. Laat je niet gek maken.

School gaat niet altijd om wat ze moeten kunnen, maar om wat je ze kunt leren.

MAAR, er is zeker een verschil. De stap van 2 naar 3 is best flink. Dat hoor je zeker wel terug van vrijwel alle ouders. Het speelse is er gewoon, zeker in het begin, echt even uit. Veel kinderen missen het spelen, de speelhoeken en soms de extra pauzes en buiten spelen bijvoorbeeld. Kleuters gingen nog wel eens extra naar buiten, terwijl de rest vast zit aan een programma, maar gaandeweg wordt het ook in groep 3 wat losser.



Hier heeft de oudste groep 3 al even achter zich. Die gaat nu naar groep 5. Jongste gaat nu ook naar groep 3 toe,na de vakantie. Spannend. Hij kan al best aardig lezen en kan goed rekenen, maar er valt nog genoeg te leren. Erg spannend dus hoe hij het allemaal op gaat pikken en juist of het afscheid nemen van het speelse een beetje soepel gaat…



Geniet nog even van de vakantie…het gaat straks allemaal zo snel.

Dank jullie wel voor de reacties!! Ze kan gelukkig al lezen (M3/E3) maar rekensommetjes zoals bijv 3+5 vind ze wel nog heel moeilijk. Maar zoals ik nou begrijp is dat dus niet erg. Ze vind oefeningen als groter dan, kleiner dan en is gelijk aan bijv weer wel heel leuk en makkelijk of kindersudoku’s. Ach ja gaat vast goedkomen dan :wink: dank jullie wel!!



Groetjes geertje

hier in het zelfde schuitje. Ik vind het erg spannend, dochterlief is versneld doorgegaan…



manlief heeft dyslexie en nu blijkt dat ze toch opeens niet zo heel sterk uit de test van het dyslexieprotocol komt, vooral de kleurentoets was dramatisch… de anderen waren trouwens wel helemaal goed.



volgens de ib er is ze helemaal klaar voor groep 3. Nu hopen dat de twee zittenblijvers (jongens) niet de onrust die er altijd al is onder de jongens versterken. De klas (de jongens) zijn enorm heftig… en ze is daar niet altijd tegen opgewassen. Tja, nadeel van de eerste herfstklas zijn. Ze heeft straks leerlingen in de klas die in mei 8 worden en zij wordt in januari 6. dus bijna twee jaar leeftijdsverschil.

De orthopedagoge waar ik bij loop heeft mij gerustgesteld door aan te geven dat onze dochter ondanks haar jonge leeftijd (tav de klas) gewoon een prima groep 3 kind is! dus… ik moet er neit onzeker van worden.



Ze heeft zelf reuze zin! ze leest ook al, rekenen is ook niet een echt probleem, we wachten af! :slight_smile:

Gelukkig hebben de kids er zin in en gaat het vast ook goed komen!!

Bij N hebben we een heel intensief jaar gehad met 2 oogoperaties.(ze zag heel slecht door een beschadigde oogzenuwen.) Ik heb jaren gedacht dat ze autistisch was en dit het laatste schooljaar op regulier onderwijs zou zijn. Tot bleek dat ze slecht zag! In mij de 2e operatie gehad en ze maakt zulke sprongen! Haar juf heeft alle vertrouwen in gr 3 en N heel veel zin in. Dus we gaan ervoor!



Onze jongste Y hebben we een gesprek over gehad omdat school erover dacht om haar ook vervroegd naar gr 3 te laten gaan. Ivm allemaal A+ cito scores. Maar er toch voor gekozen om haar nog een jaartje te laten kleuteren met doorleren op eigen lijn.



Maar nu maar eerst lekker vd vakantie gaan genieten :slight_smile:



Gr Geertje

ik zou me vooral geen zorgen gaan maken, natuurlijk is groep 3 spannend, al helemaal voor de kinderen zelf.

maar ben ervan overtuigd dat als ze er niet klaar voor waren dat de juf ze niet door laat gaan.

en zowiezo het is de bedoeling dat ze juist iets leren.



als ik lees dat jullie al over hebben dat ze op m3/e3 leest, dat is gewoon al midden/eind groep 3.

en rekenen…



onze dochter (die ook naar groep 3 gaat) moet nog beginnen met lezen en rekenen, zij is ook een jonge leerling (wordt half sept 6 jaar) in haar klas komen ook kinderen die een jaar extra hebben gekleuterd, die worden in nov 8