Na 8maanden bv nog steeds vraagjes

Ik geef nu al meer dan 8 maanden borstvoeding(trots!!! :oops: )

Maar zit na die tijd nog steeds met een paar vragen,



Ik krijg steeds dorst al ik borstvoeding geef,Ookal zit ik met een glas water,Na die glas heb ik nog erger dorst,Ik drink erg veel op een dag, Vooral omdat ik gewoon voel als zij drinkt energie uit mij zuigt, Hoe komt het dat ik zo een erge dorst krijg? Ik word daarna gewoon een beetje moe.Ik snap er niks van en sta er nu wel even bij stil :think:



Verder geef ik nu op de dag iets van 4 keer borstvoeding,soms 3 keer, maar nog steeds op verzoek en geef allerlei bijvoeding, maar alsnog komt zij nog snachts 1keer en heel vroeg om 6-7uur een keer. Ik snap er niks van ik geef nu toch voldoende bijvoeding, Ik wil geen opvolgmelk of andere kunstvoeding geven om haar door te laten slapen maar er zal toch wel een keer komen dat ze door slaapt, want als ik na een jaar borstvoeding wilt blijven geven komt zij dan ook nog snachts???



Mijn volgende vraag gaat over het immuunsysteem van borstvoeding,

Als zij tandjes krijgt word haar weerstand lager maar in borstvoeding zitten toch voldoende antistoffen en vitaminen om de koorts enzo van tandjes tegen te gaan??En de verkoudheid van de kleine komt dan toch ook minder snel?



Ik geef juist borstvoeding door de vitaminen en antistoffen, Natuurlijk ook voor de klik tussen moeder en kind maar die was er al snel, Ergens hoorde ik dat pas het immuunsysteem er volledig bij de baby zou zijn als je 3 jaar borstvoeding zou geven… Maar en nu dan???



Is borstvoeding nog steeds alleen de belangrijkste vocht en het enige dat de baby van 8 maanden nodig heeft???Of zou ik toch wat sapjes en zo moeten proberen??



Nou iig bedankt dames alvast voor de antwoorden,

Groetjes Jeanette

geen tips, maar de vragen die je hebt komen me bekend voor, al is Sanne dan nog een 8 maanden.

jammer dat niemand het hier weet,

iig bedankt voor je reactie!

Echt onderbouwd advies kan ik je niet geven, maar wel kan ik vertellen hoe het bij mij gaat.



Ik geef ook 4 keer per dag meestal. 's Ochtends als ontbijt, bij de boterham, na de warme hap en om 20:00 voor hij gaat slapen, hij slaapt daar ook op door tot 7:00. Ik geef daarnaast ook soms diksap uit een tuitbeker. Ik denk dat bv nog steeds de belangrijkse vorm van vocht is, maar daarnaast kun je volgens mij ook wat anders geven.



Over het immuunsysteem, ik denk dat bv iig het beste is om te geven, en dus geldt zeker, baat het niet dan schaadt het niet. Maar verder verband tussen het tegenhouden van koorts ken ik niet. Ik ben er wel van overtuigd dat het mee kan helpen minder verkouden te zijn.



Over dorst hebben, ik denk dat dat blijft tot je geen bv meer geeft. Ik denk dat mijn kindje ongeveer 180 tot 200 cc drinkt per keer. Dus 4 keer bv is meer dan een halve liter vocht, dat moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Ik heb soms ook nog wel eens van die ‘hongeraanvallen’. En ook veel dorst.

Hoi meis,



Je mag reuze trots zijn op die 8 maanden hoor! Prima toch dat er telkens weer nieuwe vragen opborrelen? Mijn oudste heeft 13 maanden gedronken, mijn jongste is nu bijna 10 maanden en zelfs ik heb regelmatig nog een vraag.



Ik weet niet op alles antwoord maar wel een paar dingen:


  • bv levert voldoende vocht, dus je hoeft geen sap of iets dergelijks bij te geven. Ik geef bij de maaltijden wel af een toe een slokje thee (kruiden of rooibos) of water om haar te laten wennen uit het drinken uit een beker, maar voor de vochtbehoeft hoeft het niet. Sap, wat voor sap dan ook bevat altijd suiker, als je ze went aan water of thee is dat beter voor de tandjes. Ik vond het boek van Stefan Kleintjes (van Borst tot Boterham, eten voor de kleintjes) erg interessant, hij gaat echt uit van borstvoeding en het voorzichtig introduceren van (bij)voeding. Misschien een keer interessant om uit de bieb te lenen bijvoorbeeld?


  • mijn meisje slaapt ook niet door, komt meestal nog 2x per nacht. Mijn oudste sliep pas met 18 maanden door, maar toen ik stopte met de bv maakte dat geen verschil, toen wilde ze gewoon een fles opvolgmelk of pap :roll: Het verschilt gewoon erg per kind; hoe groot het maagje is, hoeveel dorst ze 's nachts hebben etc. En het zal ook vast een kwestie van gewenning zijn, maar ik ben er zelf niet goed in om kindjes te laten huilen. Dus ik accepteer het maar gewoon (wel heel vermoeiend en af en toe frustrerend hoor).


  • volgens mij komt die dorst tijdens en na de bv door de hormonen. De oxytoxine maakt je slaperig en ik herken het dorstgevoel, dat hoort bij mij bij de toeschietreflex. Voldoende drinken doe je al en zolang je plas er helder en niet te geel uitziet is er niks aan de hand. Natuurlijk kost het maken van de bv een hoop energie en vocht, dus dat mag je best aanvullen, maar je lichaam is er in principe op berekend. Vergeet niet dat slaapgebrek op de lange termijn ook een echte uitputtingsslag is :wink:


  • in de melk zitten inderdaad belangrijke afweerstoffen. Daarmee voorkom je niet helemaal dat je kindje af en toe verkouden of ziek is. Het zal wel minder zijn dan flesgevoede kinderen en sneller over (dat merk ik tenminste), maar de weerstand moet een baby toch zelf opbouwen en daar horen helaas de virusjes bij. Zit ze op een kdv? Hier zijn ze nu het herfst wordt ook weer begonnen met snotteren… gaat na een paar jaar vanzelf over.



    Heb je hier iets aan? Succes en veel plezier met je meisje!

Ben geen expert, maar dit weet ik ervan…



@Baby2008Diablow wrote:

Ik krijg steeds dorst al ik borstvoeding geef,Ookal zit ik met een glas water,Na die glas heb ik nog erger dorst,Ik drink erg veel op een dag, Vooral omdat ik gewoon voel als zij drinkt energie uit mij zuigt, Hoe komt het dat ik zo een erge dorst krijg? Ik word daarna gewoon een beetje moe.Ik snap er niks van en sta er nu wel even bij stil :think:


Ik heb ook veel dorst. Het is natuurlijk ook gewoon vocht dat aan je lijf onttrokken wordt. Je zou denk minstens zoveel éxtra moeten drinken als was Jasly bij jou drinkt. Dat kan best een halve tot een hele liter per dag zijn. Misschien zelfs nog wel meer.

Tijdens het voeden komt het hormoon oxytocine vrij. Dat zorgt ervoor dat je je loom en rustig voelt. Het zorgt ook voor het vliefde gevoel. Maar die loomheid geeft je ook het gevoel dat je erg moe bent. Alshet goed is, zakt dat weer als de oxytocine zakt. Een kwartiertje na een voeding zou je weer ‘wakker’ moeten zijn, volgens mij.


Verder geef ik nu op de dag iets van 4 keer borstvoeding,soms 3 keer, maar nog steeds op verzoek en geef allerlei bijvoeding, maar alsnog komt zij nog snachts 1keer en heel vroeg om 6-7uur een keer. Ik snap er niks van ik geef nu toch voldoende bijvoeding, Ik wil geen opvolgmelk of andere kunstvoeding geven om haar door te laten slapen maar er zal toch wel een keer komen dat ze door slaapt, want als ik na een jaar borstvoeding wilt blijven geven komt zij dan ook nog snachts???

Ik geef 3 keer per dag, en nog 2 keer 's nachts. Zou ook graag willen dat ze ging doorslapen, of vooral eigenlijk dat ze nog maar 1 keer zou drinken 's nachts. Bijvoeding maakt geen verschil hier. En als ik haar weleens een flesje kv geef voor het slapen gaan (Tessa weigert de borst soms), dan slaapt ze er ook geen kwartier langer door. Ik vraag me dus af of het met de bv te maken heeft eigenlijk.
Wat ik de laatste dagen doe, is haar oppakken en voeden als ik zelf naar bed ga. Daardoor drinkt ze 's nachts nog maar 1 keer. Dat vind ik wel een goede tussenoplossing. Wie weet werkt het bij Jasly ook wel?

Mijn volgende vraag gaat over het immuunsysteem van borstvoeding,

BV versterkt het immuunsysteem, maar is geen garantie tegen ziektes, koorst e.d. BV-kinderen zijn minder vaak ziek, minder ernstig ziek en sneller beter. Maar dat is een gemiddelde, hoe dat bij jouw kindje zal zijn, kun je niet voorspellen. Het heeft ook te maken met haar omgeving, haar gestel, haar genetisch aanleg etc.
Sommigen zeggen dat het immuunsysteem 'rijp' is bij 2 jaar, anderen bij 6 jaar en ik heb nog wel meer leeftijden gehoord. Volgens mij huisarts klopt daar allemaal niks van en rijpt een immuunsysteem gewoon door het te gebruiken. Met iedere verkoudheid heeft het immuunsysteem weer wat geleerd. Dat werkt bij babies niet anders dan bij tieners of volwassenen. Kinderen moeten gewoon al die besmettingen meemaken om een goed immuunsysteem op te bouwen. Ze hoeven alleen niet van iedere besmetting (even) ziek te worden.

Is borstvoeding nog steeds alleen de belangrijkste vocht en het enige dat de baby van 8 maanden nodig heeft???Of zou ik toch wat sapjes en zo moeten proberen??

BV is het belangrijkste, maar je kunt wat slokjes water of slappen thee geven als je dat wil of als je denkt dat Jasly dorst heeft. Als je overdag nog 3 keer voedt, wil ze tussendoor misschien wat vocht. Je kun top haar plasluiers letten. Heeft ze dikke plasluiers, dan krijgt ze voldoende binnen. Het zou zonde zijnn om water te geven waar bv kan zitten :wink: . Maar ik zit daar zelf ook wat mee te dubben hoor. Tessa heeft soms echt droge luiers, dus nu geef ik haar wat water bij het eten. Maar ik ben toch bang dat ze daardoor minder bv drinkt. En is dat dan erg?

Overigens zou ik proberen haar meteen te leren gewoon te drinken, dus geen antilekbeker of drinkflesje waar je aan zuigt, maar een gewone beker of tuitbeker. Maar dat is persoonlijk.

hee diablow, misschien zo je het leuk vinden om eens naar een bijeenkomst voor voedende moeders van de VBN te gaan. Daar komen allemaal moeders die hun kindjes bv geven en die allemaal dezelfde vragen of ervaringen hebben.

Hai meiden,

Bedankt voor jullie antwoorden op al mijn vragen,

Het is al een stuk duidelijker geworden!

Ik had al zo een vermoede dat ze zoveel dronk van mij en dat ik daardoor zoveel dorst kreeg,

Ik las zelfs ergens dat een kind van 8 maanden ongeveel 800-900ml moet drinken van de borstvoeding,En ik geef nu nog steeds heel wat borstvoeding per dag vind ik,Dus denk dat ze wel voldoende binnen krijgt,

Ik voel me nog steeds goed bij het voeden en de laatste dagen voedt ik haar het laatste om 00.00uur en daarna slaapt ze door tot 06.00uur soms ietsie langer,Alleen dan neemt ze in de ochtend toch wel een paar keer slaperig naast mij extra slokjes,



Ik las ook ergens dat als Jasly rond de 9 maanden is er dan een tijd komt voor een oorontsteking, Maar door borstvoeding na 3 maanden kan zij toch geen oorontsteking krijgen???Ik snap er helemaal niks van, Want ik geef bv voor die imuunsysteem voor allerlei kwaaltjes enzo, of moet ze nu gewoon een oorontsteking krijgen om zo een imuunsysteem te ontwikkelen,



MajaJasly gaat niet naar het kdv



Lena3Waar worden die bijeenkomsten van VBN gehouden, lijkt me wel interesant om een keertje te komen, Vooral omdat ik borstvoeding zo belangrijk vind,



Ik ben heel erg blij met jullie antwoorden, ookal zijn we geen officiele borstvoedingexperts we weten allemaal onze dingen over borstvoeding omdat we het geven en belangrijk vinden,



Ik denk zelf dat ik meer moet drinken want ik voel me laatste tijd niet zo goed omdat ik het drinken vergeet ofzo, Ik krijg er ook hoofdpijn van en voel me moeier,



Bedankt voor jullie info en adviezen!

Groetjes Jeanette

Jeanette, erg herkenbaar hoor, het opletten dat je moet drinken. Ik vergeet het ook heel vaak. In de eerste maanden lette ik er erg goed op, maar nu we wat verder zijn ben ik er minder mee bezig, ws ook omdat ie minder drinkt en ook ander voedsel krijgt.



Zo’n bijeenkomst lijkt me inderdaad ook leuk.

Hoi Jeanette,

Alle kinderen komen in aanraking met bacteriën en virussen. Daar kunnen ze wel of niet ziek van worden. Als er bijvoorbeeld griep heerst op het werk,dan krijgt iedereen die bacteirën in zich, maar worden sommige mensen niet ziek, andere een beetje en weer anderen heel erg. Het effect van zo’n besmetting is dus niet hetzelfde voor iedereen.

jasly krijgt antistoffen mee in de moedermelk. Dat betekent dat als er bacteriën in haar lijfje komen, zij al een soort ‘voorsprong’ heeft om die te verslaan. Haar lijdje hoeft het niet alleen te doen, jij helpt mee. Daardoor wordt de kans dat ze ziek wordt van een bacterie of virus kleiner dan als ze geen bv zou krijgen. En áls ze ziek wordt, helpt het om sneller beter te worden.

Jasly komt in aanraking met dezelfde bacterie als alle kindjes, ook die waar ze oorontsteking van kan krijgen. Het zou dus kunnen dat ze dat krijgt. De kans eorp is kleiner door de BV. En áls ze het krijgt, helpt de BV om er sneller vanaf te zijn. Maar het is dus niet beloofd dat ze het niet krijgt :wink: .



Ik wil je best dat hele verhaal over het immuunsysteem pb-en hoor, als je dat leuk vindt :wink:

O ja, de VBN.

Er zitten 2 contactpersonen van de VBN in Rofa. Zie hun webpagina: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl

Je kunt hen bellen om te vragen waar en wanneer er bijeenkomsten zijn. Je kunt ze ook bellen als je gewoon een vraag hebt, ze geven telefonisch advies.

Hoi Lena

Bedankt voor je informatie

Ow ik schaam me zo,

Al 8 maanden voedt ik mn kindje volledig en weet nog geeneens iets duidelijk over het imuunsysteem,

Soms denk ik dat borstvoeding een toverdrankje is,

Ik krijg Jasly er tevreden mee ook als ze huilt, pijn heeft of ziek is,

Nu is ze gelukkig maar 1 keer echt verkouden geweest door haar laatste prik en 1 keer koorst gehad door haar 2e tandje, En wat je zegt, ze is niet zomaar ziek en het is snel over,(Gelukkig!!)

Door de borstvoeding vind ik dat ik meer gehecht ben met mn kindje dan iemand die kv geeft,

Misschien omdat ik ook niet kolf want zij accepteerd dat niet en ik kan niet kolven en vind het een drama,Ik lees overal en ook toen ik zwanger was dat borstvoeding heel goed is vooral door de vitaminen maar hoelanger hoe beter,Daarom wil ik zo lang mogelijk geven,

Ik ben er zo trots op maar voel me ook weer dom omdat ik maar iets vlak weet over iets wat ik mijn eigen kindje geef al 8 maanden,

Ik doe haar borstvoeding geven omdat ik kindjes zie die flesvoeding krijgen en dan naar het kdv gaan zo snel en vaak ziek zie worden net als mn nichtje, En nu krijgt mijn schoonzus nog een kind en die gaat ze ook flesvoeden omdat ze niet afhankelijk met haar borsten wilt zijn voor haar kind :? :eh: :think: :wall:

Het is ook nog eens gratis en geneer me nooit ergens als ik mn kindje de borst moet geven,

Ik zou heel graag naar zo een meeting van VBN willen om vragen te stellen of mezelf als voorbeeld te stellen voor zoveel moeders die hun kindje om geeen redenen kv wilt geven,

Misschien overdrijf ik nu een beetje maar die reclame van die kv van Nutricia volgens mij brengt ook moeders op het verkeerde spoor,

Maar is het zo dat na 3 jaar borstvoeden de imuunsysteem er volledig in zit???





Femke Ik deed ook in het begin heel erg flesjes water kopen en veel drinken, daarna had ik een Spa watercoache en deed het ook goed en ineens dronk ik zoveel dat ik in een keer bijna tot en met vandaag heel erg weinig nog drink,

Raar maar ga vanaf nu weer goed drinken!

Nou zeg, jij bent helemaal niet dom! Jij bent hartstikke slim, jij hebt geen ingewikkelde verhalen over immuunsystemen en darmrijping nodig om te weten dat wat moeder natuur voor jullie gemaakt heeft gewoon het beste is. Het is eigenlijk idioot dat je dat soort argumenten nodig zou hebben om moeders ervan te overtuigen om gewoon te doen wat hun lijf hoort te doen. Je mag supertrots zijn :clap: :clap: :clap: .



Hoe langer je Jasly BV geeft, hoe langer ze profiteert van jouw antistoffen. Haar immuunsysteem rijpt steeds verder. Het is nooit ‘af’ of ‘onaf’, het werkt gewoon door. Wel is het zo dat je kindje de eerste tijd meer in aanraking komt met onbekend bacteriën en hoe ouder het is, hoe meer bacteriën door het immuunsysteem herkend worden. Ze heeft jouw bescherming dus steeds minder hard nodig, maar daar kun je eigenlijk geen leeftijd op plakken. Ik merkte bij Lara (die heeft maar 9 maanden BV gehad) dat ze na haar tweede winter opeens veel minder ziek was. Blijkbaar had ze toen toch al heel wat weerstand opgebouwd. Maar dat verschilt per kind en heeft ook veel te maken met de omgeving. Lara ging naar een KDV, dus dan krijg je te maken met veel ziektes. Andere kinderen krijgen dat pas als ze naar de psz gaan, of als ze naar school gaan.

Lena Heel erg bedankt voor je antwoorden,

Je hebt het allemaal wat helderder gemaakt,

Ik ben ook supertrots omdat ik uberhoubt borstvoeding geef,

Ik was eigenlijk al van plan om na 3 maanden te stoppen en toen na 6 maanden en nu streef ik weer naar een jaar,

Maar denk dat ik langer door ga, Omdat het zo goed gaat met het voeden,

Soms is het een troostmiddel of valt ze uiteindelijk wel van in slaap, Het is wel snel verteerbaar maar het voedt wel goed haar maag en ze groeit goed ervan en heeft goeie plasluiers,

Ze heeft volle plasluiers maar hoeveel moeten het er ongeveer zijn?

Ze poept ook goed en heeft geen last meer van krampjes,

Ik geef haar elke dag sávonds een beetje thee uit mijn beker en dat is dan rooibosthee zonder suiker en dat vind ze erg lekker,

Meid je hebt me alles goed uitgelegd

Ik weet nou meer over iets wat ik al 8maanden geef!

Bedankt!!

Groetjes jeanette

En :oops: omdat je trots op jezelf bent omdat je al 8 maanden voed?

Ben jij mal, van mij krijg je applaus :clap: :clap: :clap: :clap:

Super joh al zo lang.



En vragen? niks mis mee toch!

Vragen zijn er om gesteld te worden :mrgreen:

Doe maar lekker wat je gevoel je ingeeft Jeanette, dan komt het helemaal goed :thumbup: .