Ik ben een maand geleden begonnen met bijvoeden en ik weet nu even niet zo goed hoe ik dit moet uitbreiden. O.livia krijgt nog 5 flessen van 200ml maar ze drinkt in totaal iets van 900 ml per dag. Fruit en groente krijgt ze nu tussendoor en de hoeveelheid is nu ongeveer 100 gr per portie.
O.livia heeft net zoals A.idan had reflux. De melk hoor je dus soms nog naar boven komen en dan verslikt zij zich. Ik heb destijds bij A.idan (toen 7 maanden) van de kinderarts een schema gekregen dat ook moest helpen bij zijn reflux. Dit was het schema.
7.00 uur 200ml opvolgmelk met Bambix
10.30 fruit
12.00 200 ml opvolgmelk met Bambix
16.00 warm eten
18.30 200ml opvolgmelk met Bambix
Tussendoor water drinken
Ik weet nog wel dat ik dit schema een paar maanden heb aangehouden en toen veranderd heb. Ik wil voor O.livia eigenlijk het aangepaste schema hebben omdat ik een soortgelijk voor A.idan heb en ik vind dat eigenlijk een beter schema. Dit had ik in gedachten.
06.30 200ml opvolgmelk met Bambix
09.30/10.00 fruit
11.30/12.00 opvolgmelk met Bambix (over een maandje wordt dit brood met melk)
15.00 tussendoortje
17.00/17.30 warm eten
19.15 flesje
(23.00 flesje melk, dit ga ik proberen af te bouwen).
Mijn vragen zijn nu:
Is het beter dat ik langzaam overga naar dit schema (opbouwen) of kan ik meteen volledig overgaan op dit schema?
Ik weet niet wat voor tussendoortje ik haar kan geven. Ik dacht zelf aan de biologische youghurt van AH. Een koekje of soepstengel ofzo durf ik nog niet te geven (ben bang dat ze stikt ). Mag ze dit al?
wat betreft je vraag of je het moet opbouwen of niet, denk ik dat alleen jij daar een antwoord op kan geven…
Het is namelij kzo afhankelijk van hoe je kindje het nieuwe schema oppikt.
Hier was dat geen probeleem, maar weet van andere kok mama’s dat het meer moeite kostte.
Dus ik zou gewoon zeggen: probeer het uit! je rolt dan ook vanzelf in een schema als het niet blijkt te werken.
Sophie at met 7 maanden ook al yoghurt, dus wat dat betreft denk ik dat dat geen probleem is. Evt. kun je ook extra fruit als tussendoortje geven. Maar misschien heeft ze dat tussendoortje helemaal niet nodig.
Denk dat het wel slikm is om het avondeten inderdaad in de avond te geven omdat ze dan misschien verzadigt genoeg is om de laatste fles eraf te houden.
succes ein elk geval!
Wat krijgt je kindje nog veel flessen…
Ik zit hier nu een paar weken op het volgende schema:
9.00 fles Nutrilon 180+6
12.30 groot potje fruit en eventueel flesje water (als hij dorst heeft)
14.30 fles Nutrilon 180+6
17.30 groot potje groenten en eventueel flesje water
hierna wat yoghurt of wat fruit
20.00 fles Nutrilon 210+7
Van de week wil ik met yoghurt beginnen. Anoek gaf ik altijd
wat biogarde yoghurt. Das minder zuur en lekker zacht en zij
vond dat altijd heerlijk. En zo wennen ze niet aan al dat zoet
(van Danoontjes bijvoorbeeld )
Ik heb dit met het 6 maanden bezoek voorgelegd aan
het CB en zij vonden het schema :thumbup:
@Nims wrote:
Ik weet nog wel dat ik dit schema een paar maanden heb aangehouden en toen veranderd heb. Ik wil voor Olivia eigenlijk het aangepaste schema hebben omdat ik een soortgelijk voor Aidan heb en ik vind dat eigenlijk een beter schema. Dit had ik in gedachten.
06.30 200ml opvolgmelk met Bambix
09.30/10.00 fruit
11.30/12.00 opvolgmelk met Bambix (over een maandje wordt dit brood met melk)
15.00 tussendoortje
17.00/17.30 warm eten
19.15 flesje
(23.00 flesje melk, dit ga ik proberen af te bouwen).
Dit ziet er goed uit hoor.
Ikzou bijvboorbeeld het flesje van 19.15 verplaatsen
naar een later tijstip. Dit zit wat kort op het avondeten.
En als je het flesje later geeft dan kun je de fles van 23.00
gewoon later vervallen. Dat heb ik ook een hele tijd geleden al gedaan
en dat ging gewoon goed!
@Nims wrote:
Ik weet niet wat voor tussendoortje ik haar kan geven. Ik dacht zelf aan de biologische youghurt van AH. Een koekje of soepstengel ofzo durf ik nog niet te geven (ben bang dat ze stikt ). Mag ze dit al?
Je kunt haar een liga geven of een mini rijstewafeltje (speciaal
voor die kleintjes) Die liga’s smelten meteen in het mondje.
Stikken doen ze niet zo gauw hoor, ze hebben nog een goeie
reflex om dat er meteen uit te spugen
Je kunt als tussendoortje ook een halve banaan in het handje
geven.
De site van het voedingscentrum is ook interessant als je
vragen hebt. Ik kreeg van het CB laatst een hele folder mee van
het voedingscentrum over bijvoeden. Staat vele nuttige informatie
in.