morgen is DE dag..

dat jan naar de basisschool gaat.
hij heeft er zin in maar vind het ook eng.
in slaap vallen wil niet echt.
vind het zelf ook spannend!
heb deze week vrij van het werk, kan ik rustig wennen aan het brengen-halen-brengen.

Dan gaat er voor Jan een hele nieuwe maar ook leuke fase beginnen. Tja en dat halen en brengen van en naar school, je wordt ineens wel in een heel strak ritme gedwongen. Hier is het komende week herfstvakantie dus ik ga genieten van een weekje niet op de klok te hoeven leven. Heerlijk is dat.
Baukje

de herfstvakantie was bij ons dus afgelopen week :slight_smile:
ik wens je een prettige vakantie toe :smiley:

dat is echt rap eten tussen de middag :o
ook omdat ik hem toch ook wat tijd wilde geven om nog even te spelen (in zijn geval dansen op muziek :wink: )
maar verder ging het goed.
hij heeft zich prima vermaakt aan het lachende gezicht te zien waarmee hij naar buiten kwam.

Jahaa dat is opschieten he?

Fijn dat Jan het leuk heeft gehad!
Zijn moeder ook? :wink:

moeders heeft zich prima vermaakt; poetsen, wassen, opruimen :stuck_out_tongue:
maar ook kokken, lezen.
maandagmiddag was ik ff de stad in.
toen ik nog zo,n 1 tot 1,5 km van de school was had ik lekke (achter)band >:(
en bij een spartamet een achterband verwisselen…
die staat nu bij de maker en dus nu op de gewone fiets hem wegbrengen.
's middags gaat hij op zijn eigen fiets, dat scheelt mijn knieën ruim 18 kilo extra trapppen…

was wel goed dat hij vanmiddag vrij had, dat had hij ook wel nodig

Heee wat goed dat Jan het zo leuk heeft op school.
Hoe is het jou vergaan behalve dan wassen, poetsen enz enz.
Vond je het niet raar om alleen thuis te zijn?

hij was anders 2 ochtenden weg.
en ja het is wel even wennen dat hij meer weg is, maar ik moet zeggen ook wel lekker.
vooral natuurlijk omdat hij er wel aan toe was, hij het erg leuk vind om met andere kids te spelen.
maar het is wel zo dat je nu de hele dag op de klok zit te kijken van moet ik hem al brengen, moet ik hem al ophalen?

wat ik heel goed vind van de school, is dat we een overzicht per dagdeel hebben gekregen, waar globaal op staat wat ze doen.
want als ik vraag wat heb je gedaan, weet hij het niet meer.
maar door het overzicht, kan ik hem gerichte vragen stellen en hoor ik toch nog iets :slight_smile:

Hij komt dus ook tussen de middag thuis eten begrijp ik?
Hier ook hoor en dat was ook wel eventjes wennen. Je zit idd steeds op de klok te kijken. Moet ik al of kan ik nog even snel dit of dat.
Maar het went wel erg snel hoor dat ze op school zitten.

Dat vertellen dat komt wel denk ik. Brend was in het begin ook niet zo verteller. Maar nu komt dat wel meer.
Ik moet het wel vragen, maar goed.
Bij hem in de klas hangt een bord met plaatjes waarop staat wat ze die ochtend of middag gaan doen.
En 's morgens beginnen ze altijd in de kring.

Gaan ze bij jullie ook op vrijdag naar school?

die plaatjes hangen hier ook wel, maar ik ben er nog niet op gespitst om daar naar te kijken als ik hem in de klas breng :slight_smile:

het is hier een zeer grote groep groep 1.
en het is een hele constructie.
de oudste 8 kids van groep 1 zitten bij groep 2 in.
de kids die tot 1 okt in groep 1 kwamen, hebben van maandag t/m vrijdag school.
de kids die na 1 okt in groep 1 zijn gekomen (jan dus) hebben de vrijdag vrij.
de kids die er in januari bij komen hebben de maandag vrij.
en in februari start een derde groep 1, die hebben di,woe en do school.
op die groep komt een lio-stagiaire te staan (laatste jaar leraar in opleiding.

snap je het ? ;D


Hahahaha nee ik snap er niets van, maar als ik het nog een paar keer lees misschien wel.
Brend is alleen op woensdagmiddag en vrijdag de hele dag vrij. Dat is hier in groep 1 en 2 zo.
En als ik het goed heb gaan ze vanaf groep 3 wel op vrijdagochtend naar school. En dan later komt ook de vrijdagmiddag erbij.

Vorig jaar zaten ze echt alleen met kindertjes van 4 in de klas, maar dit schooljaar hebben ze toch 4 klassen gemaakt van groep 1 en 2 bij elkaar.
En ze hebben ook alle klassen helemaal door elkaar gegooid, zodat niemand meer bij zijn vriendje of vriendinnetje in de klas zat. En heel veel kinderen hadden daar moeite mee. Maar nu gaat het beter. Ze zijn er nu wel een beetje aan gewent allemaal.

Jan valt dan zeker ook net buiten de boot. Hij moet zeker ook langer kleuteren of niet?

We dwalen eigelijk af. Het ging erom hoe leuk Jan het heeft op school :wink:

lekker toch dat afdwalen hahah
jan heeft dus woe middag en vrijdag vrij.
een andere groep 1 heeft alleen de woe middag vrij.
een komende groep heeft alleen de maandag vrij
en er komt een groep die maandag en vrij dag vrij hebben. zo duidelijker ? hahah

groep 5 t/m 8 moeten vrijdagmiddag ook naar school
(weet je dat maar weer hahah)

en in principe moet hij een jaar langer kleuteren ja omdat hij na 1 oktober jarig is.
maarrrrrrrrr als hij goed met de groep kan meekomen mag hij met deze groep mee gaan :slight_smile:
ze kijken dan dus gewoon naar zijn kunnen. het scheelt maar 3 weken

Ik heb m door hoor nu.
Maar ik vind het wel vreemd dat de ene groep 1 alleen de woensdagmiddag heeft en de andere ook de vrijdag.
Of begrijp ik het nou nog niet goed ::).

Brend kleuter dus ook zo lang. Ik geloof dat de grens bij 14 oktober ligt. Dat heb ik mij laten wijsmaken hoor.
En Brend is vd 17e. Op zich vind ik het nu niet zo erg. We zijn natuurlijk vorig jaar verhuisd en op zich was het zo wel fijn. Kan hij gewoon 2 jaar hier lekker wennen.

Ooo dus in groep 3 en 4 moeten ze alleen de vrijdagochtend naar school en vanaf groep 5 pas ook de vrijdagmiddag. Nou dan weet ik dat dus ook weer. Thanx!

Het verschilt wel per gebied hoor. In Almere gaan ze vanaf groep 1 bijna de hele week al naar school. Dan zijn ze op woensdag de hele dag vrij, maar de vrijdag moeten ze dan wel de hele dag. Ik vind dat best wel lang als je 4 jaar bent hoor.

Heeft ie het weer leuk gehad vandaag?

hij heeft zich weer prima vermaakt !!
wat wil je als je achter de computer mag op school…

een 4 jarige is iet leerplichtig en ze zitten hier met het aantal leerkrachten.
er zijn meer kids dan leerkrachten dus lossen ze het eerst zo op.

daarnaast mogen scholen zelf de dagen indelen als ze maar minimaal een bep. aantal uren maken.
(weet het precieze aantal zo niet)
het is ook wat raar hoor, jan heeft dus vrijdagochtend vrij terwijl zijn grote vriend en neefje op vrijdagochtend wel naar school gaan…
nou heeft hij dat nog niet door, maar goed dat komt nog wel.

officieel ligt de datum bij 1 okt.

de ene school houdt zich daar strak aan, de andere kijkt meer naar het kind.

Nu snap ik het helemaal. Het is nu heel luid en duidelijk overgekomen.

Ooo de grens ligt bij 1 oktober. Goh Hed wat kan ik toch veel van jou leren hier.
Brend is nu 6 en die moet dus nu nog steeds kleuteren tot de zomervakantie. Maar ik hoor hem niet klagen dus hij zal het nog wel goed vinden zo.
En ik heb pas 1 gesprek gehad over hoe hij het doet op school en dat was allemaal meer dan prima.

beetje sneu grapje.
ach wijten we het weer aan je zwschapshormonen hahah
is net zo flauw ;D

er is net een boel uitgekomen over groep1-2, groep 3, etc.
en ik heb dus vorige week het boek groep1-2 uit de bieb meegenomen
dus het lijkt alsof ik wat weet maar ik lees het gewoon hahah

het was ook een heel dom stom sneu grapje…

Die 1 oktober grens mogen scholen officieel niet meer hanteren.
Scholen moeten per kind kijken of hij/zij toe is aan groep twee of niet…

in dat boek over groep1-2, staat die grens wel maar dan beschreven als vroege en late leerling.
en idd ook wel dat scholen kijken naar of je kind er ana toe is of niet.
maar vind wel; je moet ergens een grens leggen.
schept ook wat duidelijkheid naar ouders toe

Ja klopt, amar scholen gebruik(t)en die datum ook als een soort teldatum. Kunnen ze kijken hoeveel leerlingen ze bijvoorbeeld nog toe kunnen laten of zo. en dat mag dus niet meer.
Bovendien heb je septemberkids die al prima naar groep twee kunnen en kinderen van november die bij een jaartje extra goep 1 gebaat zijn.
Over het algemeen hebben wij overigens het gebruik om kleuters pas in groep twee extra te laten kleuteren omdat ze op die leeftijd nog zo’n inhaalslag kunnen maken.
Maar ik ben erg blij dat Jelle van januari is en dus zomaar een half jar kado krijgt in groep 1. Het is voor hem heel goed geweest.
Al boden ze wel de mogelijkheid om hem naar groep 2 te laten gaan overigens, hebben we maar niet gedaan.
Bij Minke ben ik erg benieuwd hoe het zal gaan, zij is van oktober.

ik ben trouwens ook een september kind en dus een vroege leerling. Uiteindelijk heb ik op de HAVO toch een jaar extra gedaan omdat ik emotioneel nog zo jong was zeg maar…