een beetje naar aanleiding van het sint-topic:
onze oudste wordt in december 3 jaar.
hij is dol op voorlezen.
of van de sint of voor zijn verjaardag (of onder de kerstboom als het aan opa en oma ligt :roll: ) wil ik hem graag een mooi prentenboek geven.
wat zijn aanraders voor deze leeftijd?
monkie
over de mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft
wij gaan op berejacht
Richard Scarry heeft een heel erg leuk boek, dat heet Mijn Leuk Wereldje. Ik heb het zelf vroeger enorm verslonden en het laatst aan mijn neefje gegeven toen hij 3 werd. Het is een enorme hit daar in huis.
Ik heb een linkje van Bol maar wellicht dat je elders een betere prijs kan krijgen. Al is dit boek t zéker waard en zal hij ook op zijn 5e nog van ‘Het Skerrieboek’ genieten!
Edit beheer: link verwijderd
(ik heb geen aandelen, ben alleen een enorme sucker voor kinderboeken! ) :lol:
Hier is J op dit moment gek op ‘Op zoek naar het monster’, waarbij een aantal dieren op zoek gaan naar een monster dat onder het bed van eend zit en ‘psssst’ geluiden maakt. Pas aan het eind komen ze er achter dat het gewoon een muisje is die ligt te slapen Leuk omdat er veel herkenbare dieren in voorkomen, er veel herhaling in zit, de geluiden steeds harder en gekker worden, en uiteindelijk blijkt dat iets wat jij eng vond he-le-maal niet eng is
Richard Scarry vinden wij niet veel aan… maar ik weet dat ik het zelf vroeger wel erg leuk vond. Het is vooral een kijk-boek, niet om voor te lezen.
Als het voor sint is zijn dit leuke boekjes rondom kerst:
Het boompje - loek koopmans
De kleine kerstman- Anu Stohner
Andere boekjes die evt ook met kerst zelf gegeven kunnen worden;
- Tomte tummetot/Tomte en de vos - Astrid Lindgren
- De boeken van Beer en egel
- Kleine beer en grote beer
- de boekjes van Kikker - Max Veldhuis
- Woeste Willem - I&D Schubert
- De Gruffalo- J. Donaldson
- Wat nu Olivier
- Ik wil de maan
- Platvoetje- I&D Schubert
- Floddertje- A.mg Schmidt
- boekjes van heksje Lotje - Lieve Baeten
En ik zou nog wel een heeele poos door kunnen gaan, er zijn zoooveel mooie prentenboeken.
Van deze die ik hier genoemd heb zijn onze favorieten Tomte en de gruffalo (en de kerstboeken zijn ook erg geliefd).
klinkt leuk Eisblume :thumbup: en de andere ook.
blijf maar komen met die tips 8)
favorieten hier in huis:
- Kleine muis zoekt een huis van Petr Horaceck (mooie tekeningen!)
- Gonnie, en alle bij behorende boekjes
- het kind van de Gruffalo (vind ik zelf veel leuker dan de Gruffalo)
- Kikker vindt een schat
- Alles van de mooiste vis van de zee (met mooie glitterschubben :lol: )
- De boekjes van Elmer (die gekleurde olifant)
- Idd ‘over de mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft’, wat een lol voor een peuter, een heel boek over poep :mrgreen:
- ik zou de maan willen
- ik wil ergens anders wonen
- of de andere 2 boeken met diezelfde mol
- Max en de toverstenen (is een boek met 2 verschillende aflopen…)
- diverse gouden boekjes, helemaal leuk
- ik zou wel een kindje lusten, over een klein krokodilletje
eh eh eh … er staat hier zoveel in de kast, zou het zo niet eens allemaal weten :shifty:
Rupsjenooitgenoeg is hier een zeer groot suc6 geweest. Elke avond maar weer.
Nu wil ze hem af en toe ook weer horen…
Verder idd Kikker (en zijn vriendjes)
(die liggen trouwens als kleine boekjes voor een paar euries bij de ah!)
Woeste willem vind ik voor iets oudere kinderen.
verder zijn er zoveel mooie prentenboeken, zou bijna niet kunnen kiezen
de boeken van jonathan emmett
ik wil de maan
ik wil de diamant
ik wil je iets heel moois geven
zijn zoooo mooi en leuk om te lezen!!
Rupsje Nooitgenoeg is hier nu echt favoriet!
rupsje nooit genoeg
jip en janneke
alle boeken van marianne busser en ron schreuder
pladvoetje
de zoek en kijk boeken van de herfts winter en zomer (Rotraut Susanne Berner)
Wij hebben heel veel kinderboeken en een aantal van de hierboven genoemden heeft J ook heel graag:
- alles van Kikker
- over de mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft- ik vond die als kind al te gek dus wij hebben hem in 2 talen :oops:
- rupsje nooitgenoeg(in het Engels- is zo’n makkelijk boek dat kunnen ze best in een andere taal aan…)
- ik zou wel een kindje lusten, blijft een topper!
-de zoek en kijk boeken van de herfts winter en zomer (Rotraut Susanne Berner), zijn echt super mooi en er valt zo veel te zien en te vertellen, maar voor 's avonds vind ik ze niet zo geschikt omdat er nooit een einde aan komt :roll: , tenminste niet met zo’n kletseriger peuter als die van ons
- de boekjes van Elmer de Olifant zijn allemaal al zoooo vaak gelezen(helemaal leuk omdat papa zo heet natuurlijk
)
Minstens zo belangrijk vind ik om te weten wat géén succes is
- boekjes met meerdere verhalen: J is het gewend dat een boek van voren tot achteren gelezen wordt, dus als er dan meerdere verhalen in een boekje staan wil hij ze ook allemaal horen :roll: dus ik heb alle sprookjes, jip& janneke’s, etc. opgeborgen tot ie wat groter is en snapt dat het om 1 verhaal gaat niet om 1 boek 8)
-nijntje boekjes, die vind ik zelf helemaal niet leuk om voor te lezen, het ritme ligt mij gewoon niet, en J vind er zelf ook weinig aan. ik geef toe dat de tekeningen mooi zijn, maar dan is ook alles gezegd, in mijn ogen dan he
ben ik het helemaal eens, suffe Nijntje :lol:
Ik vind rupsje nooitgenoeg trouwens niet meer een kadootje voor een driejarige… Dat zou ik kado doen met een 2e verjaardag en dat jaar dan lezen, daarna is het wel klaar. Iig hier wel. Eric Carle heeft overigens nog veel meer hele leuke boeken
Wij hebben Rupsje nooitgenoeg vorig jaar gegeven toen Jasper 2,5 was, maar ja het is in het Engels, dus hij vind het nog steeds wel leuk om af en toe te lezen
Een boek dat Jasper ook heel mooi vond van de zomer is van Leo Lionni ‘Een kleur van zichzelf’, prachtig boekje over een chameleon die erachter komt dat elk dier zo z’n kleur heeft behalve dus een chameleon. Aan het eind komt ie een ander chameleon tegen en besluiten ze samen verder te gaan. En hoewel ze nog steeds van kleur veranderen, veranderen ze nu wel altijd samen.
Een van mijn favoriete kinderboeken van altijd is ook van hem; Frederick. Zie net dat de tekst ook onlinestaat, maar zonder de illustraties is’t maar half zo mooi :inlove:
Weet niet of het klopt bij de leeftijd, aar dit vind ik hele mooie boeken:
De Boomhut van Marije Tolman: alleen plaatjes, moet je zelf een verhaal bij verzinnen. Winnaar gouden penseel.
Boeken van Charlotte Dematons, zoals de Gele ballon of Sinterklaas. Prachtige zoekplaatjes.
@Lune wrote:
- De Gruffalo- J. Donaldson
-
is super :thumbup: , heeft een vervolg ook: Het kind van de Gruffalo
yep, en die valt hier dus meer in de smaak dan de Gruffalo zelf :thumbup:
Leo Lionni ‘Frederik’ is al genoemd zag ik, echt mooi.
niet zulke grote mooie tekeningen maar wel gewoon leuk is ‘de straat van Muis’ van Lucy Cousins. het is een uitklapboek van 2 meter met dus de straat van Muis je ‘loopt’ van het huis van muis langs allemaal winkels en een postkantoor en een brandweerkazerne etc. naar het verjaardagsfeestje van Oskar de olifant. een hoop te zien op iedere pagina en er zitten ook flapjes in. de plaatjes zijn erg herkenbaar voor een peuter. nadeel is dat het boek op de vouwen niet heel erg stevig is, hier wordt ie lekkerlijk stuk gelezen
Hier is eigenlijk 1 soort boek erg favoriet: Dikkie Dik!
Over die mol die ook wel, maar in de dikkie Dik boeken staan meer verschillende verhaaltjes. Dan kun je dus zelf beslissen of je 1 of meer verhaaltjes voor leest.
heel veel van wat hierboven genoemd wordt, hebben wij ook, maar Xander zijn favo’s zijn hier veruit;
Rupsje Nooitegenoeg en de 2 Gruffalo boeken.
de schrijfster van de (het kind van de) Gruffalo heeft nog twee boeken: de Rommelige Reus (the smart giant) en Stap maar op mijn bezemsteel (met in het engels de geweldige titel Room on the Broom)