Montessori

Wij zijn op zoek naar een goede basisschool voor ons meisje. Ze heeft begeleiding nodig, maar zeker ook uitdagingen. Ik krijg het idee dat ze op de montessori wordt vrij gelaten in haar doen en laten, maar dat ze haar wel voldoende uitdaging bieden omdat de kinderen daar bijv. niet blijven zitten.

Op een katholieke basisschool krijgt ze haar begeleiding, maar misschien niet genoeg uitdagingen omdat de kinderen daar kunnen blijven zitten.

Wie kan me helpen en heeft ervaring met het Montessori onderwijs?

Ik heb motessori gedaan

Ik vond het lekker, je krijgt week taken waar je zelf verantwoordelijk voor bent dat ze af zijn op de afegsroken dag.

Idd erg vrij en erg zelfstandig. Ook moeten de hogere klassen de lagere helpen in de vrij werk uren

Maar ook op dit onderwijs blijven kinderen zitten hoor.

Om te beginnen: elke Montessorischool is anders.

Over het algemeen is Montessori erg gericht op zelfstandigheid, dus dat moet je als ouder ook wel willen thuis. In principe kan elk kind het goed doen op het Montessorionderwijs, maar het staat of valt ook een beetje met hoe je zelf bent thuis.

Er wordt in ieder geval op nivo gewerkt, je kind krijgt zeker veel uitdaging, en op veel Montessorischolen heerst veel discipline en structuur, dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken! Je kind mag er niet zo maar doen wat ie zelf wil :wink:

Ik zou gewoon eens een kijkje nemen op een M.school in de buurt, om zo te ontdekken of het wat is voor jou en je kind.

Succes!

Wessel gaat ook naar Montessori. Vooral vanwege de structuur in relatie tot eigen ontwikkeling en belangstellingsgebied.

De structuur zit 'm echter niet in het programma of de stoeltjes en tafeltjes… maar in de afspraken en de verantwoordelijkheden die kinderen zelf krijgen en leren te nemen.

lijkt me top voor Wessel.

waarom niet een afspraak maken ? heb ik ook gedaan… Ben gewoon individueel rondgeleid.

Succes!

Heb drie kinderen op de Montessori en bevalt prima. Vooral het werken op iegen tempo/niveau is heel goed geweest voor die van ons. Die zouden zich anders zijn gaan vervelen met bijv. rekenen terwijl ze voor andere vakken misschien iets meer tijd nodig hebben. Vind het een misvatting dat de kinderen daar zelf mogen weten wat ze doen. Hier op school hebben ze gewoon taakjes, alleen de volgorde kunnen ze zelf bepalen en wordt steeds losser naarmate ze ouder worden. Maar ze hoeven niet te wachten op andere kinderen die iets misschien niet snappen en kunnen lekker door met hun eigen werkjes. Ook de zelfstandigheid die ze de kinderen leren past goed bij ons. Succes met kiezen!!

Onze oudste heeft 2 jaar montessori gedaan…dus nog te vroeg om er echt iets van te zeggen…toen wij gingen verhuizen is ze naar een gewone lagere school gegaan…

Zij vond het montessori onderwijs echt leuk…vrij,ze mocht in de gang haar ding doen of op de grond…

Nu ze op een andere lagere school zit en haar beste vriendin nog op montessori ga ik verschil merken…haar vriendin heeft heel veel dingen nog niet eens gehad die mijn dochter allang onder de knie heeft…ook zijn de groepen daar verscrhikkelijk groot…daar kan het ook aan liggen…