Ik zit me een beetje te verdiepen in het Montessori-systeem…heeft iemand ervaring hiermee?
Alle tips zijn welkom!
zelf op gezeten vond het geweldig. moet wel bij het kind passen maar dat geldt voor elk systeem.
De kinderen van mijn zusje zitten er op. Zij vinden het een heel fijn systeem. Wanneer de school goed is is het eigenlijk voor ieder kind geschikt.
Tegen hen werd gezegd: je moet je niet afvragen of je kind een montessorikind is, maar of jij een montessoriouder bent. Dus: vind je het fijn om je kind zoveel mogelijk zelfstandigheid aan te leren bijvoorbeeld.
Niet elke Montessorischool is hetzelfde. Er zijn bv scholen die de computer zoveel mogelijk weren, omdat dat niet bij de montessorigedachte zou passen. Sommige scholen doen ook nauwelijks aan vrije expressie bv. Andere scholen zijn hier juist weer heel anders in. Je moet dus ook elke Montessorischool apart bekijken denk ik zelf…
In onze familie is het toch wel een beetje traditie, veel joodse mensen gaan voor Montessori…
Bedankt voor jullie antwoord!
Maar in hoeverre verschilt de Montessori met een ‘normale’ school?
Waar uit zich dat precies in?
Ik lees van alles op internet, maar vind het zo onduidelijk… :think:
En sluit het tegenwoordig wel goed aan op het vervolgonderwijs? Dit was namelijk niet zo…tenminste, men had toch bepaalde punten war een kind tegenaan zou kunnen lopen. bijv. het niet werken met cijfers e.d.
Even een up-date:
Ik kom net van de Montessori-school af en er hangt een enorm leuke sfeer! Ik kreeg een erg goed gevoel toen ik wat mensen sprak die daar werkten. A.s. dinsdag heb ik een afspraak voor inschrijving e.d. Maar er is wel een wachtlijst van ong. 7 a 8 kinderen voor volgend jaar…Balen!
Ik heb ook geen idee hoe het verloop is natuurlijk… :?
Ik ben Montessori juf. Barst maar los… :mrgreen:
Maar moet nu ff naar Mika :think: komt dus later
Jewel, woon jij nou in Almere???
Als dat zo is: daar gaan ze een nieuwe montessorischool starten. Aan de rand van Almere, in een nieuwbouwgebied. Vooralsnog met 1 leerling!!! :lol: :lol:
Mickey, wat leuk!
Ik keek hier al niet meer omdat het zo stilletjes was.
Ik heb Ml inmiddels ingeschreven bij de Montessorischool. De wachtlijst is voor Ml niet van toepassing omdat zij geboren is op 20 mei en het beter voor haar is om het nieuwe schooljaar 2009 te starten. Anders komt ze net aan het einde van het schooljaar erbij, vol schoolreisjes en drukte e.d.
Ehm…vraagje…jaaa! Hoe ervaar jij het dat er meerdere leeftijdsgroepen bij elkaar in de klas zitten? Onderbouw is normaal, maar geeft dat in de midden- en bovenbouw geen problemen?
Ik heb ook begrepen dat elke Montessorischool weer iets anders werkt, dus het meeste zal ik toch aan de school zal moeten vragen.
Ik vind het systeem wel erg goed, dat elk kind individueel kan werken op zijn/haar niveau.
Hoe vind jij de aansluiting naar de middelbare school Mickey?
Hanneke, wat grappig dat jij je dat nog herinnert!
Het is Amsterdam geworden. De Montessorischool waar we Ml op willen doen is een katholieke school, niet zo groot en vlakbij ons huis. Echt ideaal! Ik hoor ook wel positieve verhalen van moeders…het blijft natuurlijk spannend he?
Hee maar in Almere…hebben ze daar tot nu toe 1 leerling…wordt dat jouw kindje?
ik lees even mee, heb nano ook ingeschreven voor een montessorischool, amar wil er ook graag meer over weten.
Mickey, kun je gewoon eens om te beginnen een ordinair verkooppraatje houden voor het montessori? Is het een onderwijssysteem waar je jouw kinderen ook graag op ziet? wat zijn volgens jou mindere kanten?
Jewel, ik wist dat niet hoor!!! :oops: Eva zat even mee te lezen, omdat zij zo pro- montessori is, en zij wist het , vandaar!!
Ik weet van haar dat ze het materiaal erg mooi vindt, en bovendien helemaal uniek. Het is heel uitdagend voor kinderen die meer willen, maar ook leuk voor de jonge kindjes die alleen nog maar lekker spelen. Super dus.
Meerdere leeftijden in een groep hebben mijn kinderen ook , zij zitten op een Jenaplanschool. Ik vind dat fijn, omdat ze zo steeds een unieke plek hebben, jongste, middelste of oudste, met alle rechten en plichten die daar bij horen natuurlijk.
Eef noemde het grote voordeel dat de kinderen daar echt leren om alles zelf te doen. Ze maken hun eigen plan, en leren daar weer van. En die materialen dus, die zijn zoooooo mooi. Even haar woorden nu dus…
Nadeel lijkt mij persoonlijk , ik heb geen ervaring hoor, dat wanneer je kind niet ambitieus is, en de leraar niet al te erg oplet, je kind sneller een leerachterstand oploopt. Ze kunnen namelijk lang blijven hangen in een bepaalde opdracht, terwijl ze misschien al meer aankunnen.
Spannend he, die keuze voor een school. De basisschooltijd is zo belangrijk vind ik. Het vormt een kind echt. Wel lekker dat die school zo leuk lijkt, en fijn in de buurt :thumbup:
Die school in Almere, waar ik het over had, daar gaat een kennis van een kennis van een kennis :mrgreen: werken als directeur. Vandaar dat ik het hoorde!
Nou even kijken of het me lukt om zo een compleet mogelijk antwoord te geven en of de kinderen (die nu nog slapen :shifty: , alhoewel… Mika ligt te mopperen) me de tijd geven :eh:
Ik geef les in Amsterdam, ben nu dus wel heel benieuwd op welke M.school je ML hebt ingeschreven…
Nou, tot zover mijn goede bedoelingen. Zieke Enzo (39.5) is nu weer wakker en wil aandacht (mannen/ jochies die ziek zijn :snooty: )
Maar antwoord volgt dus nog.
Nou Mickey, barst maar los hoor als je mannen/mannetjes beter zijn!
Ik heb Ml ingeschreven bij de Regenboog, A’dam Zuid-Oost. Een klein schooltje. Maar het zou TE toevallig zijn als jij daar lesgeeft!
Ik heb trouwens ook van een moeder hier in de buurt gehoord dat er op een andere Montessori weer niet zo geweldig les gegeven wordt. De ouders moeten de kinderen bijspijkeren met taal en rekenen omdat hier te weinig aandacht aan wordt besteed. Slechte zaak!
Maar goed, elke school staat op zich, want over de Regenboog heb ik weer erg veel positieve verhalen gehoord.
Hanneke, aha nu begrijp ik waarom je je afvroeg of ik in Almere woon
Ik ben erg benieuwd naar die materialen, heb er ook veel over gelezen.
Ik heb ook geen idee of Ml ‘ambitieus genoeg’ is. Heb wel sterk het gevoel van wel, anders zou ik niet voor Montessori kiezen. Ze leert graag nieuwe dingen en speelt ook heel goed zelfstandig.
Ik heb gehoord van een moeder dat ze op de Regenboog juist wel veel aandacht hebben voor elk kind op zich. En het heel goed in de gaten houden. Dus daar moet ik op vertrouwen he?
Hi,
De Regenboog is idd. niet de school waar ik werk maar ik heb er wel stage gelopen, 1e stage 1e jaar op de Pabo dus. Weet er nog weinig van…
Maar goed, ik werk op een vrij traditionele M.school. We gebruiken veel materialen nog in elke bouw en we werken nog steeds met 3 jaargroepen(groep 1,2 samen, 3,4,5, en 6,7,8,) in 1 klas terwijl bij veel scholen er nu meer 2 jaargroepen zijn.
Als kleuter kom je bij ons binnen en als het goed is heeft de ouder een plantje meegenomen. Jouw kind verzorgt dit plantje. Het plantje wordt aan het eind van de dag, samen met een gezellig kleedje neergelegd en 's ochtends word je dus begroet met en verzorgde tafel met plant en kleed. Het kind leert hier zorg voor de eigen omgeving te dragen. Dus als een kind een werkje heeft gedaan, wordt dit ook altijd naar behoren opgeruimd. Een ander voorbeeld van zorg dragen voor de omgeving is dat ze na het eten hun tafel schoonmaken, kleren opvouwen voor het gymmen, leren ramen lappen, koper poetsen (tevens allemaal motorische oefeningen)
Enfin, je kind is binnen, plant en kleed opgruimd (dit blijft het kind doen, zolang hij/ zij op school zit) en gaat een werkje zoeken. In de onderbouw is veel zintuiglijk materiaal te vinden omdat juist de zintuigen ‘zinnenprikkelend’ zijn of eigenlijk heeft het kind een ‘gevoelige periode’ om daar intensief daarmee te werken. Denk hierbij aan werkjes met geluid, geur, kleur, stofjes, etc.
De gevoelige periodes kenmerken zich door in ene heel veel belangstelling te hebben voor 1 vaardigheid. Als het kind letters wilt leren dan zijn de materialen aanwezig om deze aan te bieden. Dit gebeurt bijv. met de schuurpapieren letters en cijfers. Je gaat dan met je schrijfvingers eroverheen.Het schuurpapier stimuleert weer de zintuigen en laat je voelen hoe de richting is van deze letter of van het cijfer.
Zo zijn er dus als veel M. kinderen die lezend naar de middenbouw gaan (groep 3,4,5).
Rekenen gebeurt ook al. Eerst begint het kind met stokken. Deze zijn rood/ blauw en hebben de naam stok 1, stok 2 etc. Deze worden op een bepaade manier neergelegd. Ze zien dan wat meer is en wat minder en van daaruit kan je stok 1 en stok 2 bij elkaar doen en ze zien dan dat dat bij elkaar stok 3 is.
Er is ook het Gouden Materiaal. Daarmee lere kinderen zien hoe groot een getal is. Je hebt (gouden)kraaltjes, daarna staafjes met 10 kraaltjes, daaropvolgend 100 kraaltjes van 10 bij 10 en uiteindelijk een 1000 (een kubus van kraaltjes). Dit moet je maar gana bekijken in de klas want je kan er zoveel mee, zelfs in de bovenbouw werken we er nog mee (kwadraten e.d. oefenen).
Elk kind werkt individueel en als de klas begonnen is en de ouders weg zijn er dus allemaal kindjes in de klas aan het werk. Soms samen, meestal alleen. Het oogt wat rommelig maar er is een systeem. De leidster is hiervoor opgeleid en draait haar rondgang. D.w.z. dat zij in ee vaste route haar ronde doet langs alle kinderen. Zo kan zij lesjes geven (deze gaan in 3 perioden oftewel de leidster biedt bijv. 2 cijfers aan, de 1 en de 3. Zij benoemt ze eerst en laat ze zien (1e periode), vervolgens benoemt zij ze en laat ze het kind aanwijzen, 2e periode en de 3e periode is dat het kind ze zelf benoemt. Dit gaat spelenderwijs en zijn snel en efficient). De leidster kan kinderen helpen of op weg helpen tot het maken van de beslissing van wat ze willen doen en vele andere dingen…
Mmm, verder zijn er nog zoveel prachtige materialen in de klas maar dan ben ik nog heel lang bezig :mrgreen:
De kinderen krijgen ook ‘algemene lessen’. Dit zijn groepslessen waarbij alle kinderen gezamenlijk een les krijgen. Na de les zijn er verwerkingen gemaakt door de leidster op verschillende niveau’s.
Bij ons gebruiken we steeds meer methodes uit het reguliere onderwijs om de kinderen te leren wat ze moeten weten. Echter zoeken we de methodes wel zo uit dat elk kind hier ook weer indivudue mee kan werken.
De jaargroepen bij elkaar vind ik heel fijn. je bent allemaal een keer de jongste en wordt geholpen, je bent allemaal een keer de middelste en kan gaan helpen en je bent allemaal de oudste en kan iedereen helpen, je krijgt wat moeilijkere opdrachten van de juf en de oudste zijn is ook gewoon stoer 8)
Een nadeel vind ik dat aangezien er steeds meer methodes komen je steeds meer groepslessen moet geven. de kinderen van die groep komen dan bij jou aan de instructietafel en geef je de les terijwl de andere 2 groepen zelfstandig verder werken. Op zich is dat laatste geen probleem maar waar dit vroeger 2x per week gebeurde is dat nu elke dag…
Poehee, er is zoveel te vertellen. Mondeling gaat dan een stuk makkelijker en kan je veel meer vertellen. Nu denk ik steeds, oh dat moet er bij en dat en ojee, dit niet vergeten of vergeet ik niet iets…Ken je het boekje van Annemarie Moorman. Dat heet Montessori concreet. Erg leuk boekje!
Even kijken of ik op vragen kan ingaan e.d.:
@hanneke wrote:
Nadeel lijkt mij persoonlijk , ik heb geen ervaring hoor, dat wanneer je kind niet ambitieus is, en de leraar niet al te erg oplet, je kind sneller een leerachterstand oploopt. Ze kunnen namelijk lang blijven hangen in een bepaalde opdracht, terwijl ze misschien al meer aankunnen.
Dit is heel dubbel; ik ben van mening dat op elke school dit kan gebeuren en dat dit niet meer hoeft te gebueren op een M. school. Juist als leidster op een M. school hou je erg goed bij wat een kind op een dag doet, Je weet dan ook van kinderen waar ze goed in zijn en graag doen of waar ze juist in achterblijven en meer aan moeten werken. Als je allemaal tegelijkertijd aan hetzelfde werkt, 'los' je al gauw op in de meute.
En, ook op een M. school wordt het gebruik gemaakt van het Cito leerlingvolgsysteem. Daarbij doe je vanaf groep 2, 2x per jaar toetsen om de voortgang te bepalen. Scoort een kind niet goed of niet naar jouw verwachting ga je deze toets analyseren en hulp bieden (op maat). In mijn klas krijgt dus ook ieder kind onderwijs op maat. Ieder is ook ergens anders mee bezig en zijn bijvoorbeeld de 4e groepers allemaal in het rekenboek aan het werken, wil dat of niet zeggen dat ze allemaal bij dezelfde taak of opdracht zijn.Sommige kinderen mogen dingen overslaan andere juist niet of krijgen een extra lesje op hun niveau met materiaal erbij om alles visueel te maken. Kost veel tijd en aandacht maar leuk maakt da het wel en efficient.
@jewel wrote:
Maar in hoeverre verschilt de Montessori met een 'normale' school?
Waar uit zich dat precies in?
Ik lees van alles op internet, maar vind het zo onduidelijk... :think:
En sluit het tegenwoordig wel goed aan op het vervolgonderwijs? Dit was namelijk niet zo....tenminste, men had toch bepaalde punten war een kind tegenaan zou kunnen lopen. bijv. het niet werken met cijfers e.d.
Het verschil zit hem met name in het indiviudele werken. Er zijn uiteraard nog veel meer verschillen, materiaal bijvoorbeeld maar we zien ook dat reguliere scholen steeds mee individueel onderwijs gaan aanbieden en materialen aanchaffen en de M. school schaffen veel meer methodes aan.
Ik heb zelf 6 jaar in de bovenbouw gewerkt (goep 6,7,8) en ik vind het juist erg goed aansluiten. De kinderen leren van jongs af aan al individueel werken. Weten dus waar ze goed in zijn, waar ze meer tijd voor nodig hebben, hebben leren plannen (wij werken dus ook met een weekschema, sommigen met een 6 weekse planning). Dit is allemaal ontzettend belangrijk in het V.O.
Niet met cijfers werken :think: dat is een goede, geen idee eigenlijk. ik heb er nooit wat van gemerkt dat ze daar tegenaan lopen. Er is trouwens een heel leuke middelbare M. school in Amsterdam :thumbup: Zitten veel oud leerlingen van me op :mrgreen:
@fiep klophout wrote:
Mickey, kun je gewoon eens om te beginnen een ordinair verkooppraatje houden voor het montessori? Is het een onderwijssysteem waar je jouw kinderen ook graag op ziet? wat zijn volgens jou mindere kanten?
Ik zou heel graag mijn kinderen op een M. school willen doen. Helaas gaat dat hier in het dorp niet. En mee naar mijn school is te ver. Dus met pijn in mijn hart heb ik ze op een reguliere school gedaan. Ik had er zelf ook graa op willen zitten. Ik verzoop dus in het reguliere onderwijs.
Hmm... het verkoopppraatje.... is hetgeen hierboven voldoende of mis je nog iets? :think:
Oke, de kinderen zijn nu allebei aan het mopperen en ik moet er een end aan breien. Er is vast nog veel meer te vertellen maar als jullie nog vragen hebben of dingen duidelijker willen hebben, gooi het in de groep en ik kom er op terug.
Mickey, sorry voor mijn late reactie.
Ik heb je antwoord uitgebreid gelezen, maar had toen geen tijd om te reageren en ben het daarna vergeten, stom he! :oops:
Wat toevallig dat jij bij de Regenboog stage hebt gelopen!
Ik herken wat je schrijft over de materialen e.d.
En ik ben ook erg benieuwd hier naar.
Fijn om te lezen dat jij vindt dat het wel goed aansluit op het vervolgonderwijs. Dit vind ik namelijk erg belangrijk. De directeur van de school zei dit ook al, maar ja, het is ook fijn om het van iemand anders te horen
Wat jammer dat jij je kinderen niet op een Montessori kunt plaatsen.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! :-*
Hanneke, hier was ik ook bang voor, maar ik sprak een moeder van wie haar kind op de Regenboog zat en zij vertelde dat dit niet het geval was. Er werd juist erg veel aandacht besteed door de leraar aan elk kind.
Ik hoor zoveel goede dingen over dit onderwijs maar helaas zit de dichtbijzijnste hier in Roermond en dat is toch wel een 20 tot 30 minuten rijden hier vandaan als het niet meer is.
ERG JAMMER !!!
In onze woonplaats zijn klachten over het montessori onderwijs.
Heel veel kinderen blijven zitten in de brugklas.
Mijn vriendin werkt in de inpectiedienst hierop en zegt gewoon dat montessori onderwijs heel goed werkt, mits goed uitgevoerd.
Dus is het jammer dat er zoveel verschillen tussen de scholen zijn.
Want dan heb je een systeem, maar in de praktijk verschilt de uitvoering hiervan echt fundamenteel zodat het weer niet echt één systeem is.