Mogen leraren leerlingen "uitschelden"?

Ik word er nu na de 3e keer toch wel een beetje moe van.

Ik ben er voorheen stil van geweest maar nu begint het te irriteren.

Mijn dochter zit in de 3e klas en het is nu de 3e keer dat het is voorgevallen dat een lerares een grote mond opentrekt (lees: uitscheld) tegen mijn dochter.

Mijn dochter heeft haast geen zelfvertrouwen (al zou je dat niet zeggen qua uiterlijk, maar dat heeft niets te maken met wat er in haar hoofd speelt) dus als je daar het minste of geringste tegen zegt, is ze down.



Vorig jaar dacht de juf van een bepaald vak, mijn dochter uit te maken voor “viswijf”. (deze juf kwam later overspannen thuis te zitten schijnbaar)

Toen later in dat jaar was er weer een akkefietje over een bepaalde naam voor haar en nu dit jaar haar eigen mentor die zegt dat ze een “onnozel dom wicht” is en omdat ze een doekje vroeg om haar stoel schoon te maken omdat een andere leerling er cola op had laten vallen, werd deze mentor zo pissed dat ze dat dus zei tegen mn dochter en omdat mn dochter niet gelijk reageerde, werd ze de klas uit gestuurd voor een officiele verwijdering. :shifty:



Nu kreeg ze een brief mee naar huis van die verwijdering, met juf dr verhaal en dochter dr verhaal erop geschreven en die moet ik dan als ouder ondertekenen.



Maar ik als ouder onderteken hem niet omdat ik niet akkoord ga.

En heb er tevens mijn riedeltje opgeschreven want school werkt niet met telefoon, nee school handelt alles af met brieven, lekker persoonlijk…

Dus je snapt wel dat ik dit bewaar en meeneem bij de volgende rapportbespreking. Kan niet wachten om te gaan… :twisted: :thumbdown:



Als die juffen van tegenwoordig hun leerlingen maar moeten uitschelden voor dombo of dom wicht, omdat ze denken ze niet aan te kunnen hadden ze een ander vak moeten kiezen.



En dan durft ze te beweren dat mijn dochter geen respect toont (dat moest aangekruist worden op die brief), nou heb er achter gezet: leraren ook niet voor leerlingen schijnbaar!



Ik ben erg boos en dat zal ik laten blijken ook.

Ik lees vooral 1 kant van het verhaal, en ik vind uitschelden niet kunnen, maar ik was er niet bij. Er zijn situaties waarin ik het wel een beetje zou kunnen snappen…

Wil je echt wachten tot de rapportbespreking? Dat lijkt me niet een heel

handig moment, daar moet het gewoon om

de voortgang van jouw dochter gaan. Is het niet handiger om te bellen en te vragen om een gesprek?

Ik schreef al eerder dat de school niet bereikbaar is voor zulke dingen, je kan dat per brief melden.



Maar ik wacht mn beurt wel af, dat haal ik nog wel tot de volgende bespreking.

Heb mn zegje ook al wel gedaan op dat papier wat ze weer in moet leveren met mijn telefoonnummer erbij dat als ze zin heeft dat ze mij even kan bellen als ze uitleg wil van MIJN verhaal.





Situaties of niet je hebt als leraar een voorbeeldfunctie dus moet je niet een voorbeeld gaan geven aan de jeugd zoals het NIET hoort…

Pardon? Ik vind uitschelden echt pertinent niet kunnen! En als school dan niet telefonisch bereikbaar is, dan kom ik wel naar school!!! :naughty: :snooty:



Ben benieuwd, nog 4 jaar en dan gaat mijn oudste dochter ook naar de middelbare, ook in tilburg… :twisted: :wink:



Nee, maar serieus, kun je niet een gesprek aanvragen met die lerares? Ik zou ook niet wachten tot de rapportbesprekingen, eerlijk gezegd, want dat duurt nog wel een aantal maanden…

Ik vind het echt heel raar dat je niet zou kunnen bellen met school, daar heb ik nog nooit van gehoord…



In dat geval zou ik per brief verzoeken om zo snel mogelijk contact op te nemen omdat je graag iets wilt bespreken wat niet kan wachten tot een rapportbespreking.

Dat zou ik inderdaad ook doen, ik vind uitschelden echt absoluut niet kunnen, maar ik kan me ook goed voorstellen dat pubers behoorlijk respectloos kunnen zijn :wink:

Je kunt de school toch wel opbellen?

IK kan hier niet genoeg lezen om een oordeel precies te vellen, maar schelden is natuurlijk not done.



maar…een school die telefonisch niet bereikbaar is?

hoe doe je dat met ziekmeldingen ?



mijn zoon is al klaar met zijn VMBO en zit nu op het MBO aan de andere kant van nederland, maar er moet toch een manier zijn om over zulke zaken contact te hebben anders dan per brief???



Echt nog nooit van gehoord dat dat niet zou kunnen.



Ik zou dan ook , wat lydia al zegt, absoluut NIET wachten tot een raportbespreking, die zijn bedoeld voor de vorderingen en niet voor problemen met kind/leerkracht

antwoord op je vraag: NEE!



wat er ook is voor gevallen, als kinderen scheldend ergens op reageren worden ze toch ook terug gefloten door de leerkracht??

waarom zou een leerkracht dit dan wel mogen?

Een leerkracht heeft volgens mij nog altijd een voorbeeldfunctie!



qua contact:

ik persoonlijk ging niet wachten om dit te bespreken,

want je dochter heeft er wel steeds mee te maken.

maar zou bijv. even langs school gaan om aan te geven dat je dit toch liever persoonlijk bespreekt en het liefste ook zo snel mogelijk aangezien er toch ergens iets fout gaat bij deze manier van commniceren.

Jij bent toch net zon op zijn brabants gezegd

net zo’n haai-baay als ik…



Ik zou gewoon direct naar de desbetreffende persoon stappen…



Zijn ze helemaal gek geworden ??



Zij moeten een goed voorbeeld nemen…



Ohh zou echt niks voor zijn,

ik heb laatst ook met een echt wijzend vingertje naar de onderwijzeres gewezen, omdat ze zoonlief in een houdgreep hadden genomen…



Heb even duidelijk gezegd…



volgende keer als jij mijn kind aanraakt, heb je echt een heel groot probleem, zoon lief kwam nl blauw thuis dmv van nagels van zijn onderwijzeres… Das een goeie voor mij dus :angel: )



Dan ben ik maar een stomme moeder,

maar zo een kind benaderen No-Way…



Uitschelden kan natuurlijk absoluut niet. Maar we weten natuurlijk niet precies wat er gezegt is en wat er daaraan voorafgaand aan vooraf gevallen is. Zal nooit het uitschelden met de benamingen die je noemt goed praten, maar plaatst het een en ander misschien wel in een ander daglicht. Ook ervan uitgaande dat je dochter gewoon de waarheid spreekt, het is de waarheid zoals zei het heeft ervaren. Zoiets mag je nooit verwaarlozen maar soms kan een andere invalshoek het gebeuren ook voor je dochter in een ander daglicht plaatsen.

Ik merk hier al het verschil tussen de kinderen ,hoe ze op een zelfde voorval anders kunnen reageren. Komt de ene zoon met een verhaal thuis waarvan je denkt " hoe kunnen ze ", komt even later tweede zoon thuis betrokken bij hetzelfde voorval en dan lijkt het ineens een bestl wel grappig voorval geweest te zijn. Beidde spreken de waarheid, maar wel vanuit hun kader en vanuit hun gezichtpunt.

Het voorval moet dus verder uitgesproken worden. Eerlijk gezegt kan ik me niet voorstellen dat er een middelbare school zou bestaan die niet telefonisch bereikbaar is. (al is het alleen maar ivm melding van absentie). En mocht het wel zo zijn dan vraag ik me af waarom je voor deze school gekozen hebt.

Hier is de middelbare school van 's ochtends zeven tot vijf uur 's middags telefonisch bereikbaar. Hebben we alle e mail adressen van de vakdocenten en van de mentoren van de kinderen tevens het prive telefoonnummer.

Ik zou de situatie niet laten rusten tot een toevallig volgende raportbespreking. Ten eerste komt het dan ineens als kleine bijkomstigheid over en ten tweede wordt het steeds moeilijker te achterhalen wat er zich nu precies is voorgevallen.

@lydia wrote:

Ik vind het echt heel raar dat je niet zou kunnen bellen met school, daar heb ik nog nooit van gehoord…



In dat geval zou ik per brief verzoeken om zo snel mogelijk contact op te nemen omdat je graag iets wilt bespreken wat niet kan wachten tot een rapportbespreking.






Je kan wel bellen maar je komt niet uit bij degene die je wil spreken, dat bedoel ik ermee te zeggen.



Baukje ik weet wél wat er vooraf gegaan is, dat staat beschreven door de juffrouw zelf en door mijn dochter.



Kijk, het zit zo dat mijn dochter nu op een leeftijd is dat ze erg onzeker is met en over alles. Zo ook of ze wel pienter genoeg is om het jaar door te komen en als er dan zo’n juffrouw aankomt met “onnozel dom wicht”, ja daar gaan mijn nekharen van overeind staan omdat wij juist op het punt waren dat zij zich zelfverzekerder ging voelen en nu kunnen we weer opnieuw beginnen met op haar inpraten.

Ja klinkt misschien overdreven maar ja zo is het wel.



En ik zal nooit beweren dat mijn dochter poeslief is maar zowiezo hoort die mentor haar kwetsende woorden voor zich te houden als ze even haar dag niet heeft of de andere drukke kinderen haar irriteren.

Uitgerekend staat dan mijn kind voor haar neus en is zij de boeman.



Gab, ik ben idd ook een haai-baai hahahahaha!’

Ik ga dr wel op af hoor, dat komt wel goed! :-*

En het zal me een biet wezen wat die mentor van me denkt als ik mn zegje heb gedaan, maar zeggen zal ik het! :evil:

@Rooike wrote:

@lydia wrote:
Ik vind het echt heel raar dat je niet zou kunnen bellen met school, daar heb ik nog nooit van gehoord…



In dat geval zou ik per brief verzoeken om zo snel mogelijk contact op te nemen omdat je graag iets wilt bespreken wat niet kan wachten tot een rapportbespreking.






Je kan wel bellen maar je komt niet uit bij degene die je wil spreken, dat bedoel ik ermee te zeggen.



Baukje ik weet wél wat er vooraf gegaan is, dat staat beschreven door de juffrouw zelf en door mijn dochter.



Kijk, het zit zo dat mijn dochter nu op een leeftijd is dat ze erg onzeker is met en over alles. Zo ook of ze wel pienter genoeg is om het jaar door te komen en als er dan zo’n juffrouw aankomt met “onnozel dom wicht”, ja daar gaan mijn nekharen van overeind staan omdat wij juist op het punt waren dat zij zich zelfverzekerder ging voelen en nu kunnen we weer opnieuw beginnen met op haar inpraten.

Ja klinkt misschien overdreven maar ja zo is het wel.



En ik zal nooit beweren dat mijn dochter poeslief is maar zowiezo hoort die mentor haar kwetsende woorden voor zich te houden als ze even haar dag niet heeft of de andere drukke kinderen haar irriteren.

Uitgerekend staat dan mijn kind voor haar neus en is zij de boeman.



Gab, ik ben idd ook een haai-baai hahahahaha!’

Ik ga dr wel op af hoor, dat komt wel goed! :-*

En het zal me een biet wezen wat die mentor van me denkt als ik mn zegje heb gedaan, maar zeggen zal ik het! :evil:




Ik zou eerst een gesprek willen hebben met de juf voor ik mij een oordeel zou willen vormen. Je hoort nu het verhaal van 1 kant en leest een beknopte versie van de andere kant.

@Rooike wrote:

@lydia wrote:
Ik vind het echt heel raar dat je niet zou kunnen bellen met school, daar heb ik nog nooit van gehoord…



In dat geval zou ik per brief verzoeken om zo snel mogelijk contact op te nemen omdat je graag iets wilt bespreken wat niet kan wachten tot een rapportbespreking.






Je kan wel bellen maar je komt niet uit bij degene die je wil spreken, dat bedoel ik ermee te zeggen.



Baukje ik weet wél wat er vooraf gegaan is, dat staat beschreven door de juffrouw zelf en door mijn dochter.



Kijk, het zit zo dat mijn dochter nu op een leeftijd is dat ze erg onzeker is met en over alles. Zo ook of ze wel pienter genoeg is om het jaar door te komen en als er dan zo’n juffrouw aankomt met “onnozel dom wicht”, ja daar gaan mijn nekharen van overeind staan omdat wij juist op het punt waren dat zij zich zelfverzekerder ging voelen en nu kunnen we weer opnieuw beginnen met op haar inpraten.

Ja klinkt misschien overdreven maar ja zo is het wel.



En ik zal nooit beweren dat mijn dochter poeslief is maar zowiezo hoort die mentor haar kwetsende woorden voor zich te houden als ze even haar dag niet heeft of de andere drukke kinderen haar irriteren.

Uitgerekend staat dan mijn kind voor haar neus en is zij de boeman.



Gab, ik ben idd ook een haai-baai hahahahaha!’

Ik ga dr wel op af hoor, dat komt wel goed! :-*

En het zal me een biet wezen wat die mentor van me denkt als ik mn zegje heb gedaan, maar zeggen zal ik het! :evil:




Poeh. Haai-baai dus :wink:

Ik snap wel dat je met een puber zit, die mega-onzeker is en dat het hier niet beter van wordt, maar een puber wil dat toch ook NU opgelost hebben en niet pas over een x-aantal dagen? Wanneer is die rapportbespreking?



Ik heb zelf ook gesprekken met ouders gevoerd en wat ik echt heel lastig vond is als een ouder op een voortgangsgesprek frustratie kwam uiten.

Want daar zit je op dat moment echt niet voor. Het overvalt dan, je hebt niet genoeg tijd om goed met elkaar te spreken, het is niet handig.



Ik heb veel liever dat iemand, desnoods per post of mail, op het moment dat het er toe dat met klachten komt. Doe je dat niet, dan bouw je die klachten op en op en het wordt alleen maar erger.



En het zal je geen biet uitmaken wat ze van je vindt, een beetje docent rekent een leerling niet af op wat zijn ouders zeggen of doen, maar volgens mij moet je dochter nog een aantal jaren mee op die school en dan zou ik persoonlijk (als moeder, niet als docent) het contact warm en goed willen houden. Omwille van mijn kind.

Oh maar ik onderhoud dat contact wel goed met die juf hoor, maar ik ga er wel iets van zeggen, als ik dat op dit moment doe, zal het contact niet goed blijven dus het is beter om het even te laten bezinken, mezelf kennende… :angel: en het pas op de rapportbespreking te overleggen en zeker dat het nu de 3e keer is sinds ze daar op school zit. Nou is dat 3 jaar maar toch, het hoeft niet te gebeuren.



Ik weet nog dat de juf van vorig jaar Viswijf zei tegen haar, wilde dat vrouwtje aan de telefoon krijgen, kreeg helemaal geen reactie.

Dus op de brief die ik kreeg met het hele voorval erop, heb ik ook duidelijk gemeld dat ik van niemand verwacht dat ze mijn kind uitmaken voor Viswijf.

En zeker niet door een lerares.

Ik geloof dat ze niet lang daarna overspannen thuis is komen te zitten…

Dus ik heb zoiets van; je kiest voor dit beroep, je weet dat die kids het je moeilijk kunnen maken, maar behandel ze als kinderen en niet als volwassenen en ga al zewker niet schelden tegen een kind…omdat je het effe niet aan kan.



In mijn ogen kan dat gewoon niet.

wat er gebeurd is… een leerkracht mag niet schelden! ze hebben een voorbeeldpositie, als de leerkrachten gaan schelden, mogen leerlingen het ook!



Zelf persoonlijk hoe ze je ook tot wanhoop drijven… als ze zelf zou schelden, contact met de ouders opnemen!



maar jah… in deze zou ikzelf zeker wel school bellen… niet om duidelijk verhaal te halen, kinderen en pubers zijn zeker niet makkelijk, maar een leerkracht mag gewoon niet schelden!



kortom Rooike, ben het helemaal met je laatste post eens!

niet bereikbaar zou ik niet accepteren. Dan zou ik naar school gaan, me melden bij de receptie of adminstratie ofzo en zeggen dat ik een afspraak heb met de directeur. niet acceptabel dus.

hier wordt niet veel geschreven :wink: … even mijn bijdrage dan… mijn dochter heeft een leraar die telkens ‘Silly girl’ tegen haar zegt. ( het is een engelstalig atheneum) . En toen ze vertelde dat ze iets niet kon uitprinten bij ons thuis…omdat we geen printer hebben… vroeg hij " do you live in a cave ?? " . hij denkt zeker dat hij grappig is…

ik kan er ieg niet om lachen :?

@Florence wrote:

hier wordt niet veel geschreven :wink: … even mijn bijdrage dan… mijn dochter heeft een leraar die telkens ‘Silly girl’ tegen haar zegt. ( het is een engelstalig atheneum) . En toen ze vertelde dat ze iets niet kon uitprinten bij ons thuis…omdat we geen printer hebben… vroeg hij " do you live in a cave ?? " . hij denkt zeker dat hij grappig is…








Argh ook al zo’n rare kwast dus!

Alsof iedereen maar een pc en printer MOET hebben…

Heb je er iets van gezegd?

Belachelijk zeg…