Hoi,
Tijn is 8 Mei j.l voor het eerst gevaccineerd op het CB (DKTP-HIB en PNEU). 'S avonds met spoed bij de huisartsenpost terecht gekomen.
Het verhaal:
Rond 17:15 uit bedje gehaald; hij was wakker, dus ik dacht; hij zal wel trek krijgen in een flesje. Wij waren net klaar met eten. Nog effe in de wipstoel waar hij een beetje klaaglijk, kreunend lag te huilen. Hij werd witter en witter. Ik heb hem opgepakt; hij begint te kokhalzen, wordt in en in wit/grauw, wat blauwig en helemaal slap. Ik schrok me rot. Ben opgestaan en heb hem wat geprikkeld. Hij reageerde wel weer snel (maar nog niet super alert), maar die vieze grauwe/bleke kleur bleef. Ik heb Arjen de HAP laten bellen en daar konden we meteen terecht. Arjen bleef thuis bij Anne, ik met Tijn naar Spijkenisse gereden (HAP ligt naast het ziekenhuis daar). Ondertussen is hij weer normaal van kleur en alert. Pfffffffff. De arts heeft hem onderzocht (hart, longen, hij heeft geen koorts danwel verhoging), alles OK. Hij liet ook goed van zich horen (huilen), want Tijntje had natuurlijk erge honger nu! De huisarts heeft nog overleg gehad met de kinderarts; zij noemen het een “incident” en leggen geen link met die vaccinaties van die middag. Zij noemde het wellicht een heftige reaktie als gevolg van bv. reflux. Reflux had ik nog niet eens genoemd; Tijn spuugt wel behoorlijk (ik gebruik al een aantal weken Nutriton, met goed resultaat, hij spuugt nog minimaal), maar moet ik hier meteen het etiket reflux op plakken? Zijn bedje (hoofdeind) heb ik al weken geleden verhoogd en zo meer van die eenvoudige tips om de gevolgen van een evt. reflux te verminderen cq te voorkomen. Maar goed, aangezien ik me weer rustig voelde en de arts deze indruk ook had, was er verder geen actie noodzakelijk. Opname ter observatie was wel een overweging, mocht ik erg ongerust zijn. Niet meer, dus een opname vond ik niet nodig. Die avond wel zeer regelmatig zijn kamertje binnengelopen, maar het onrustige gevoel zwakte bij mij wel weer wat af. Sindsdien geen enge, vreemde dingen meer meegemaakt met Tijn. Gelukkig maar.
Voorafgaand aan die 1e prikken was Tijn gezond; ik bedoel; niet verkouden, hangerig of andere tekenen dat er iets in zijn lijfje broeit.
Natuurlijk ben ik bang dat Tijn de volgende keer nog heftiger reageert; is dit ook zo?. Ik weet het niet. Maar angst is geen goede raadgever.
In ieder geval stel ik de komende vaccinaties (DKTP-HIB en PNEU) met 1 maandje uit (dus een interval van 2 maanden i.p.v 1).
Trouwens, dit “incident” staat wel beschreven als zijnde een collaps in de folder en op de site van het Rijksvaccinatieprogramma (zeldzame bijwerking).
Zijn er hier meer verhalen/ervaringen na vaccinaties van je baby?
Wat heb je gedaan t.a.v de volgende vaccinaties?
Ik ben niet uit op een evt. discussie over wel of niet vaccineren! Ik heb behoefte aan ervaringsverhalen en tips over wat te doen!
gr, Diana :-*
Ik weet nog wel dat B’Elanna na haar eerste prik UREN heeft gekrijst, niet huilen, maar ECHT krijsen.
Na drie uur was ze zo moe dat ze tegen me aan in slaap viel, maar zodra ik maar iets bewoog (en dan echt alleen maar een vinger iets verschoof op haar kontje) begon het weer.
Ik vfertelde het verhaal aan mijn shoonzus en die raadde me aan om de volgende keer meteen SRL gelei van VSM op de prikplek te smeren en dat enkele keren te herhalen die dag…
Ze heeft daarna nooit meer last gehad van een prik.
Bij Benthe gebruik ik het nu ook en zij heeft ook nog nooit een reactie gehad.
Het is wel niet hetzelfde als wat je zoontje had, maar misschien helpt het wel de volgende keer…
Ik ga voor je hopen dat je meer tips krijgt… Zo’n enge reactie wil je niet nog een keer meemaken lijkt me…