T is nog steeds niet zindelijk.
We hebben al van alles geprobeerd om intresse te wekken bij hem.
boekjes, potjes, belonen, oma heeft al gezegd dat hij een cadeautje krijgt wanneer hij helemaal geen luier meer nodig heeft…toen wilde hij wel 5 minuten zonder luier.
Maar hij komt dus niet zelf om te poepen en te plassen.
We zeggen het wel steeds tegen hem dat als hij wat moet, hij het dan moet zeggen zodat hij op het potje kan maar dit gebeurd niet.
We vragen het ook of hij moet plassen, meestal zegt hij nee en af en toe is het ja.
Dan doet ie overgens ook wel wat op het potje.
Maar nooit uit zichzelf.
Moeten ze er echt zelf meekomen om zindelijk te kunnen worden?
Kunnen we hem op andere manieren motiveren?
Het zou wel fijn zijn als het nu eens wat gaat worden, zou een hoop stress schelen in de zomer want dan MOET hij omdat hij daarna naar school gaat.
Sebastiaan kwam er ook niet zelf mee. Stickers, kadootjes het deed hem helemaal niets. En als wij wat over de po zeiden, was het al mis.
Mijn schoonmoeder is er toen op een oppasdag mee begonnen. Naar haar luistert hij erg goed namelijk. Het was lekker weer, dus met blote billen in de tuin en de po er bij. Volgens mij was hij toen bijna 3. Wij hebben het toen door gezet en na veel ongelukjes is het uiteindelijk gelukt. 's Nachts heeft het toen nog een jaar geduurd, toen zei hij ineens dat z’n billen te groot waren voor een luier :inlove: .
Maar om een lang verhaal niet nog langer te maken… , ik zou gewoon beginnen als ik jou was. Zeggen dat de luiers er niet meer in zijn maat zijn ofzo .
Succes!
Groetjes,
Heleen
Ik zou er persoonlijk dus echt niet mee wachten tot een kind 3,5 is. Natuurlijk kun je het lang en breed voor die leeftijd ook best (flink) stimuleren. Een van de redenen dat kinderen tegenwoordig gemiddeld veel later zindelijk worden is dat ouders maar afwachten tot het een keer vanzelf komt.
ik werk zelf in de kinderopvang,
en zelf kijk ik wanneer het kind het echt zelf aangeeft wanneer het er aan toe is, als het kind er nog niet aan toe is dan lukt het vaak toch niet. en gaat het alleen maar averechts werken.
je zegt dat hij het wel op het potje doet als jullie hem laten gaan, dus hij heeft het wel door.
zijn er miss andere kinderen in je omgeving die al op een potje plassen of wc? misschien kan hij dan daar bij zijn dat hij het ziet.
dat helpt bij ons wel vaak
zien eten doet eten /zien plassen doet plassen :lol:
Hier had Micah ook geen interesse in zelf aangeven of hij moest plassen of poepen. We waren in november begonnen met hem radicaal zijn luier af te laten, maar hij bleef gewoon plassen en poepen in zijn luier. Het was erg dat hij het niet aangaf, maar erger dat het hem niet interesseerde dat hij een ongeluk had gehad. Hij bleef er mee rond lopen.
We hebben toen besloten te wachten, ook al was hij al 3,5 jaar.
2 maanden geleden weer eens geprobeert. Gewoon weer luier afgelaten en niet meer omgedaan en op de een of andere manier had hij de klik nu wel. Wel nog heel veel ongelukjes en vieze onderbroeken, maar hij is nu helemaal zindelijk…
Ik zou dus aanraden het 1 a 2 maanden te laten rusten, het ook niet erover hebben en dan nog eens te proberen.
We zijn vorige zomer met kleine man begonnen - hij vond het toen reuze interessant - ging zelfs op het kdv meerdere malen op de wc…en toen niet meer.
Nu zijn we weer bezig - vragen of hij moet en soms is het Ja, en soms nee…en dan laten we het…maar hij voelt het prima aan…alleen dat eigen willetje he??
Onze meid is nog een beetje klein ervoor, maar hoor om me heen vaak dat mensen een onderbroekje aandoen en daar de luier overheen. Dan merkt je kindje dus meteen als t nat is, omdat de onderbroek nat is en zit je niet meteen met dat de broek ook nat is. Zo voelen ze het dus beter dan met die supersonische luiers die meteen droog zijn.
@Lune wrote:
Ik zou er persoonlijk dus echt niet mee wachten tot een kind 3,5 is. Natuurlijk kun je het lang en breed voor die leeftijd ook best (flink) stimuleren. Een van de redenen dat kinderen tegenwoordig gemiddeld veel later zindelijk worden is dat ouders maar afwachten tot het een keer vanzelf komt.
Bedoel je dit nou persoonlijk tegen mij?
Want in dat geval heb je weinig van mijn verhaal begrepen.
Megamindy: het is nu zijn zusje die zegt wanneer ze gepoept heeft en naar haar luier wijst wanneer er wat inzit :mrgreen:
Madre: In jouw verhaal lees ik dat de klik er wel mee moet zijn.
Wat fijn dat Micah nu zindelijk is.
Loesje: goede tip, wie weet komt ie nog van pas.
Misschien heeft hij meer intresse voor de wc? Wij hebben er een opstapje voor van de ikea en dat gaat prima.
Misschien kan je"dan meer benadrukken dat hij nu een grote jongen is? (dus op de “echte” wc kan?).
Heb je luierbroekjes al eens geprobeerd? Misschien een idee?
Ik ben enorm verwend hoor, ze zijn hier heel vroeg zindelijk dus heb er ook geen ervaring mee.
Joseetje, dit had mijn verhaal kunnen zijn! Onze jongste is ook 3,5 jaar en taalt niet naar zindelijk worden. Als we hem op de wc zetten plast hij drie drupjes als je geluk hebt en als je pech hebt helemaal niets.
Ik lees dus mee en hoop op nog meer goeie tips!!
Heb geen tips, wat ik wel weet ze moeten er echt aan toe zijn.
Y.uri was met 3 jr en 8/9 mnd zindelijk. Tot een week ervoor had ik er een heel hard hoofd in en dacht ik en ook het kdv dat het echt niet ging lukken. Hij vond het ook niet vies, nog steeds niet overigens :roll:
Alles hebben we uit de kast gehaald, beloning, negeren, “straf”,…totdat ineens uit het niets de knop om ging en het lukte :thumbup:
Dus hou moed, laat het en probeer het later nog eens. Pushen heeft echt geen zin dat werkte hier averechts.
Overigens, plast hij nog steeds dagelijks in zijn broek, en op sommige dagen wel 5 keer schone kleren aan…dus tja…vraag me af wanneer dat eindelijk over is die ongelukjes…maar dat is weer een heel ander verhaal :mrgreen:
Alex, de wc hebben we ook gezegd, maar die vind hij eng.
( hij was eerst ook bang voor het potje)
Judith, wat hebben jullie allemaal al geprobeerd?
Vind het wel fijn om te lezen dat er meer jongetje van 3,5 zijn die er geen zin in hebben.
Smurf, fijn om te lezen dat de knop ineens om kan gaan.
Ik hoop het echt, dat het hier heel snel komt.
T zegt het ook niet als hij gepoept heeft, terwijl zijn zusje die anderhalf jaar jonger het gelijk komt vertellen als ze gepoept heeft.
Zij vind het vies, en T absoluut niet.
Mischien moet ik haar maar gelijk meenemen? Dat T dan gemotiveerd raakt om ook zonder luier te willen.
Sorry Joseetje, was dit topic helemaal vergeten :oops:
We hebben hem op het potje gezet en op de wc, geen verschil. We hebben stickers geprobeerd, kookwekker om het half uur (dat werkte het beste, maar nog niet zoals het moet), cadeautjes, luierbroekjes en in zijn blote billen laten lopen.
Nu zijn we weer intensief begonnen met de kookwekker. Ooit moet ie toch zindelijk worden zou je denken :mrgreen:
Nou ondertussen zijn we weer eventjes verder.
2 weken geleden kwam hij droog beneden na een nacht…ik heb hem zijn luier en onderbroek uitgedaan en toen heeft hij netjes op het potje geplast.
‘s middags zelf ook gepoept.
Die middag kwamen er aan het einde van de dag wel wat ongelukjes.
Ondertussen blijft hij droog als de luier uit is en hij verder amper wat aan heeft.
Dus een onderbroek kan nog…dan gaat ie zelf naar het potje en hoef ik ook niet te zeggen dat hij moet gaan.
( doe ik af en toe wel, maar dan meer ’ vergeet je niet naar het potje te gaan als je moet’
Als ik een spijkerbroek erbij aandoe gaat het mis…die gaat hoe dan ook nat.
Hij stapt dan niet meer uitzichzelf naar het potje toe.
Maar stapje vooruit hierin is dat hij het vorige week geen probleem vond en gisteren was het toch wel vies zo’n natte broek.
Stapjes vooruit dus.
We hebben nu hulp van M.
Zij komt al wel zelf zeggen wanneer ze wat moet en T wil niet achterblijven :mrgreen:
Wij zijn bij Briek ook begonnen ondanks dat hij het zelf niet aangaf. Hij is nu zo goed als volledig zindelijk (heel af en toe nog eens een ongelukje, ik denk niet eens eenmaal in de week) maar aangeven doet hij nog steeds bijna niet. Ik zeg gewoon als ik er aan denk,moet jij niet plassen en als hij dan moet dan gaat hij. Ik moet wel zeggen dat dit in begin zeker niet zo was maar nu kan hij het gewoon heel lang ophouden. Hij heeft het wel nooit leuk gevonden om een natte/vuile broek te hebben. Wij zijn er overigens mee begonnen door gewoon de luier uit te laten en sindsdien niet meer aangedaan (overdag dan toch).
Oke we zijn weer wat verder.
Ondertussen kan hij het wel.
Als ik hem zijn luier uitdoe dan gaat hij naar het potje als hij wat moet, poep en plas.
Alleen vind hij het dus vreselijk om zijn luier niet te hebben.
De eerste tijd schreeuwt hij moord en brand om zijn luier.
Op goede dagen vind hij het na een tijdje prima en loopt hij in zijn blote kont.
Maar hij kant natuurlijk niet eeuwig in zijn blote kont lopen.
Echter is het een drama om een onderbroek aan te krijgen, hij vind het vreselijk en gilt alles bijelkaar.
Hij is bang om nat te worden ofzo.
Maar hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan?
Toch onderbroek? Of het zo maar even laten?
Fijn dat het de goede kant uit gaat!
Misschien een keer samen met hem naar een winkel en mooie onderbroekjes (bijv. van zijn favo held of cars oid) laten uitzoeken zodat hij die helemaal leuk vindt om aan te doen?
Leuk dat je jongste ook gelijk mee doet!
Dank voor je tip!
Goede tip ook, misschien dat hij het zo leuk vind om een onderbroek aan te doen.
Ja de jongste gaat goed!
vandaag ( even afkloppen) 1 ongelukje en voor de rest droog :dance: