Moet ik me zorgen maken?

Eefje is nu 9 dagen en heeft vannacht van 1 tot 8 uur geslapen :shock: Natuurlijk heerlijk voor ons, maar het zit me niet lekker.



Bij geboorte was ze 3300 gram. De eerste dag viel ze af tot 3230, dag 2 3090, dag 3 3050, dag 4 3020, dag 5 3060, dag 6 3080, dag 7 3070 en dag 8 3040. De bv is goed op gang en ze heeft 5-6 goede plasluiers en 2-4 poepluiers per dag en drinkt 7-10 keer per dag.



Bij het afsluiten van de kraamweek het afvallen besproken met de vk en kraam en zij maakten zich geen zorgen omdat ze ook goed wakker is en zo goed drinkt, poept en plast. Haar temp is vrij laag, dus we moeten haar met kruiken op 37,2 proberen te houden, maar dat lukt niet helemaal. Haar temp schommelt rond de 37 met een kruik en veel bij ons in bed.



Ze heeft elke avond last van krampjes en is daardoor soms een paar uur wakker en huilt dan natuurlijk ook wel en dat kost natuurlijk ook energie. Ze hangt dan ook veel aan de borst voor troost en omdat ze blijft happen. Gisteren een sessie van anderhalf uur!! Als de krampjes over zijn valt ze in slaap en ligt dan heel ontspannen te slapen. Dan heeft ze 4-5 uur tussen 2 voedingen en overdag minder, 1-4 uur.



Als ze nou mooi op gewicht zou zijn zou ik me helemaal gelukkig prijzen, maar vanwege het afvallen zit het me dus niet lekker. Maandag halen we sowieso een weegschaal om haar gewicht in de gaten te houden.



Wat vinden jullie?

Ik zou haar niet zo lang laten slapen, maar gewoon wakker maken. Ze heeft nog moeite met warm houden en is niet op gewicht, dan heeft ze de voeding echt nog nodig. Dan is 7 uur slapen gewoon nog te lang. Dat deden wij pas met een week of 5.

Allereerst het zou goed kunnen dat ze een regeldag heeft. Dat is vaak op deze leeftijd. Dus misschien was deze nacht eenmalig zo.



Maar mocht dit eerder regel zijn dan uitzondering dan zou ik haar wakker maken 's nachts.



Net wat Marlous zegt: ze kan zich niet goed op temperatuur houden.

En het is nu een vraag voor jullie of ze aankomt of afvalt.

Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en haar wakker maken als ze zich niet meldt. 3-4 uur na de laatste voeding.



Ik weet niet of je kindjes kunt/mag vergelijken, maar Stijn heeft vrijwel iedere luier ontlasting. Het is maar sporadisch dat ik enkel een plasluier aantref. Dus hier wel 7-8 poepluiers per dag denk ik.

Een regelnacht waarin ze niet drinken…?! Regelen doen ze door juist heel veel te drinken.

Dat ze zichzelf niet goed warm houdt en blijft afvallen zou mij ook zorgen baren. Ik zou als ik jou was razendsnel een wollen rompertje en mutsje aanschaffen (en evt ook broekje en truitje, maar ik kan me voorstellen da je dat wat duur vindt worden…)en dat lekker aantrekken. Wol helpt je kindje de temperatuur te reguleren: zo houdt ze energie over voor andere zaken; groeien…!

Als je tips wilt waar je het (snel) kunt krijgen geef je maar een gil.



End aarnaast zou ik dus zeker iedere drie uur voeden!

Een wollen trui/sjaal of ander kleding stuk kan toch ook?



Dochtertje van m’n vriendin kreeg amper wat binnen en die sliep ook enorm veel (weet even niet of ze ook af viel) en toen hadden ze de vk gebeld (geloof 's avonds) en die zei pure wol.

Toen kwamen ze er wel achter dat ze amper bv had.

Bedankt dames!

Vandaag meldt ze zich iedere 2-3 uur en is ze ook goed wakker geweest. Ze ligt ingewikkeld in een dubbel gevouwen dun merinowollen dekentje en slaapt boven onder een wollen en katoenen dekentje (beide dubbel) of bij mij onder een donzen dekbed en beneden onder een dubbel katoenen dekentje. Overal met een kookkruik. Ik zal het wollen dekentje mee naar beneden nemen zo en ik heb ook een wollen vestje geleend dat ze past. Volgens mij ook een wollen romper, maar die is denk ik te groot. Ze heeft een dubbel katoenen mutsje op, heb ook wel een wollen, maar denk dat die wat groot is… Beter goed passende kleertjes toch?



Haar temp is 36.9-37.1 en dat is niet te laag toch? Warmer is echt lastig! Heb zelf een hele lage temp, rond de 36, dus misschien heeft ze het van mij…



Ik ga de wollen kleertjes even opzoeken en zet vannacht de wekker :thumbup:



@Miro, ze mogen 1x per dag tot elke luier poepen. Plasluiers zegt meer over hoeveel ze binnen krijgen dan poepluiers, is mij verteld.

Ik heb ook van mezelf een lage temperatuur en dat had Marijne inderdaad ook. Als ze deze temperatuur vasthoudt, lijkt dat me prima. Zei onze kraamverzorgster ook, als dat bij haar hoort dan is het goed.



Goed passend is inderdaad beter dan iets te groot, omdat daar lucht tussen gaat zitten en die kan dan afkoelen.



Wij moesten ook de eerste weken de wekker zetten omdat ze niet uit zichzelf kwam, de slaapkop :wink: En wat wij deden, was eerst een schone luier, dan was ze goed wakker en kon ze ook goed drinken. Maar dat moet je eerst even ervaren.

@Lune wrote:

Een regelnacht waarin ze niet drinken…?! Regelen doen ze door juist heel veel te drinken.




Ik zie dat ik het onduidelijk heb opgeschreven.

Ik bedoelde daarmee dat ze misschien overdag zoveel gedronken heeft (en daardoor verzadigd en moe is) dat ze die nacht langer sliep.



@ Noor dat van die plasluiers was ik alweer vergeten.:oops:

Volgens mij heb ik dat toen met Ilse wel geleerd. Maar nu met een tweede ben ik wat minder met details bezig.

Herkenbaar, L. viel in de kraamweek ook (veel) af, hield zichzelf slecht warm (schommelde tot 36) warm houden trokken we net tot 36,9 hoger kwam ze niet.

Na dat ze zichzelf beter warm kon houden zonder kruik (met idd. wolletjes) begon ze ineens razendsnel te groeien. De temp bleef wel 36,9 maar dat was goed genoeg voor haar, maar ze ging niet meer omlaag elke keer.



Ik zelf heb altijd een te lage temp of ineens te hoog, schommelt heel erg, beide kinderen hebben dat ook.



Zichzelf warm houden kost energie, en als ze zichzelf niet goed kan warm houden kost dat nog meer energie. De energie die ze daar in steekt moet ze eigenlijk steken in het groeien, maar dat gaat dus niet. Maar dat is logisch (toch?)

@MIro, aha ik snap nu wat je bedoelt! (maar herken het dan weer niet)



Dat wollen mutsje vind ik persoonlijk wel echt een musthave…zoveel fijner! Maar ik ben dan ook een beetje wolletjes addict :wink:

pas je wel op met je dekbed? Samenslapen is super, maar een dekbed link…

Noah had een laag geboorte gewicht en die mocht absoluut niet langer dan 4 uur tussen laten , tot dat hij op een prima gewicht zat.

Wij hebben zeker een 1/2 weken de wekker gezet (nou meldde hij zich zelf)



Gewoon lekker wakker maken om de 4 uur. Zo’n kleintje heeft zeker nog de nachtvoeding nodig.

Morgen komen het wollen rompertje, mutsje en broekje. Ik had het online besteld bij Annaki en er een mail achteraan gestuurd dat er haast bij is. Belde ze vandaag dat ze het rompertje niet meer op voorraad hadden en mocht ik een andere (duurdere) kiezen. Ze doen het vandaag op de post :thumbup: Word altijd zo blij van goede service :smiley:



Gisteren hebben we een weegschaal gehuurd en ze woog 3030, dus 10 gram lichter dan donderdag. Omdat er altijd wel wat verschil zit tussen weegschalen, kijk ik het een paar dagen aan. Hoop zo dat het wel omhoog gaat :pray:



Het wakker maken gaat echt heel moeilijk. Ik kleed haar uit en verschoon haar en dan is ze wel helder wakker. Maar als ze dan 5 minuten aan de borst hangt, is ze weer in een diepe slaap. Twee keer wakker maken begin ik dus niet aan, want dat trek ik zelf ook heel slecht (moet minimaal 3x snoozen om wakker te worden). Dus we hebben er nu steeds 2x5 uur tussen.

Overdag doet ze het echt heel goed. Ze is bij tijden goed helder wakker en slaapt tussendoor tevreden. Ze komt elke 1-3 uur en drinkt dan 1 of 2 borsten in een kwartier tot een uur (9 voedingen per dag in totaal). Het is echt een tevreden baby en dat stelt me gerust. Poepen en plassen gaat ook nog steeds echt ok.



's Avonds heeft ze veel last van krampjes, dus dat is erg sneu :frowning: Net Infacol in huis gehaald, kijken of dat werkt. Bij Marie destijds wel, dus ik heb goede hoop.



Marie viel in de kraamweek te veel af en was ook veel geler en heel erg suf. Echt een andere baby dan Eefje, dus ik maak me niet veel zorgen. Bij Marie kwam de bv niet goed op gang en nu wel, dat voel ik gewoon.



Morgen komt de wijkverpleegkundige. Kijken wat die zegt… (Hopelijk geen gedoe met kolven/bijvoeden, dat zie ik echt niet zitten).

Fijn dat je er een goed gevoel bijhebt!ik zouzeker in de gaten houden dat ze wel goed wakker en alert is ( ivm stille ondervoeding). En lekkere wolletjes onderweg :inlove:

Zou je maar goed voorbereiden op die wpk…ze wilvast gaan bijvoeden… :shifty:

luister vooral naar je eigen gevoel. doe wat je zelf goed vind! Wil je niet bijvoeden met kunstvoeding, doe dit dan niet. Aanleggen aanleggen aanleggen, eventueel kolven erbij. Moet er echt bijgevoed worden en je wilt dit met bv kan je kijken of je iemand kent die ook bv geeft en daar wat van krijgt of via het moedermelknetwerk.



Verder vind ik de temp prima. rond 37 is prima lijkt me. hier mocht het niet lager dan 36.5 dacht ik…

Net gewogen: 3.100 gram :dance: :dance:

Was wel een uur korter na de voeding dan gisteren, maar toch :wink:



Ga dan wel meteen twijfelen of ik wel goed heb gekeken :think: heb daarom ook even wat kleertjes gewogen en haar zelf in kleertjes en het moet wel kloppen zo ongeveer… Nou ja, morgen maar weer :thumbup:



In de consternatie vergeten haar temp te meten… :doh:

:thumbup:

noor Marten was ook dag 3 al aangekomen maar met dag 5/6 ook weer afgevallen.

Deze week bleek hij toch wel weer te zijn gegroeid gelukkig meteen ook echt veel.



Heb de afgelopen dagen gewoon overdag op verzoek gevoed en in derdaad wakker gemaakt als hij er teveel tijd tussen liet.

Deed hij in het begin ook nu niet meer…



Dus misschien is gewoon vaak genoeg voeden wel voldoende; ik hoop het voor je.