Moet ik me nu zorgen maken

Zoals jullie misschien al eens gelezen hebben is Maud niet echt een super grote groeier. Hieronder even wat gewichten



geboortegewicht: 3940 gr (afgevallen na 3600 gr)

1 maand: 4770 gr

2 maand: 5460 gr

3 maand:5990 gr

3 1/2 maand: 6230 gram.



Ze is nu in 2 weken 230 gram aangekomen en dit is echt het minimale is mij verteld. Ik begin me zorgen te maken. we hebben wekenlang last gehad van spruw waardoor ze heel moeilijk dronk. Dit is nu weer onder controle en ze drinkt nu 6 a 7 keer per dag (2x fles afgekolfd), ze is verder tevreden en ze plast en poept ook goed.

Maar ze begonnen op het cb over vaker aanleggen en wisselen. Maar ik krijg haar echt niet vaker aan de borst en als ik te vaak wissel wordt ze woest. En ik wil al helemaal niet met bijvoeding beginnen. Ik wordt er allemaal onzeker van :cry:

Kan iemand mij vertellen wat normaal is, en of ik het zo goed doe.



IIG bedankt

Ik vind er niets mis mee hoor, met het gewicht dat ze is aangekomen in 2 weken.

Soms is dat CB wel zo irritant hè. Ze maken veel mensen alleen maar erg onzeker en dat is vaak helemaal niet nodig.

Xander kwam in de eerste weken steeds zo’n 350/400 gram per week aan.

De laatste keer was ik op het CB op 8 november, hij woog toen 7030 gram

De keer daarvoor was ik daar 15 oktober dus ongeveer 3.5 week daarvoor en woog hij 6590. Dus een toename van 125 gram per week ongeveer…

En daar werd niets over gezegd hoor.

het schijnt volkomen normaal te zijn dat ze na de 3 maanden minder explosief groeien…

en je weet, Xander drinkt ook nog steeds vaak bij me, mar toch komt hij niet de wereld aan zeg maar…



geen zorgen maken hoor

@mamavankirsten wrote:

Zoals jullie misschien al eens gelezen hebben is Maud niet echt een super grote groeier. Hieronder even wat gewichten



geboortegewicht: 3940 gr (afgevallen na 3600 gr)

1 maand: 4770 gr

2 maand: 5460 gr

3 maand:5990 gr

3 1/2 maand: 6230 gram.



Ze is nu in 2 weken 230 gram aangekomen en dit is echt het minimale is mij verteld. Ik begin me zorgen te maken. we hebben wekenlang last gehad van spruw waardoor ze heel moeilijk dronk. Dit is nu weer onder controle en ze drinkt nu 6 a 7 keer per dag (2x fles afgekolfd), ze is verder tevreden en ze plast en poept ook goed.

Maar ze begonnen op het cb over vaker aanleggen en wisselen. Maar ik krijg haar echt niet vaker aan de borst en als ik te vaak wissel wordt ze woest. En ik wil al helemaal niet met bijvoeding beginnen. Ik wordt er allemaal onzeker van :cry:

Kan iemand mij vertellen wat normaal is, en of ik het zo goed doe.



IIG bedankt




NIET DOEN!Niet onzeker zijn!!

Stel je nou voor dat je niet was gaan wegen en ze was in een maand gewoon weer ruim een pond aangekomen zoals altijd dan was alles wel goed geweest??!

Echt je meisje doet het prima!!

Ze krijgen volgens mij rond 4 maanden even een n’‘dipje’’ en als je net spruw hebt gehad is het ook niet gek dan heeft ze immers minder gedronken…

GA VOORAL DOOOOOOOOOOOOOOR zo!! :inlove:

En ja het is ‘‘normaal’’ 8)

Heb je de lijn hier al eens ingevuld? http://www.borstvoeding.com/groeicurve/

De lijnen bij het cb zijn gebasseerd op kv en niet op bv. Kijk eens hoe de lijn eruit ziet op een bv-grafiek.

Na verloop van tijd gaan kindjes nu eenmaal minder hard groeien. Deze dip zie je rond de 3 a 4 maanden en is niks om je zorgen over te maken.



http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_girls_z_0_6.pdf



hier vind je een bv-curve. Als je het gewicht invult zie je dat ze nog boven het gemiddelde zit. Dat ze iets schommelt tussen de lijntjes zou geen probleem moeten zijn. Je geeft ook duidelijk aan dat er een reden voor was dat ze moeilijk dronk, nl. spruw. Logisch dus.



Bijvoeden wat je noemt zou ik sowieso niet doen voordat ze zes maanden is. Tot die tijd is moedermelk het beste wat je haar kunt geven en het enige dat ze nodig heeft. Wachten met bijvoeden tot 6 maanden verkleint bovendien de kans op allergieen.

Dank je voor de reacties.



Ben nog bij de lk geweest en die vertelde hetzelfde. Absoluut niet druk maken. Maud is gewoon geen grote groeier, en ze is tevreden en ze ziet er hartstikke gezond uit.

Hier op het Cb zeiden ze dat veel babys (die Bv kirjgen) de eerste 3 Ã 4 maanden heel snel stijgen in gewicht maar dan plots even veel trager bijkomen en dat is normaal!!

Mijn gevoel is ook dat tyas de laatste weken niet mega aangekomen is. maar aan zn kleding te zien heeft hij ook weer speurt in de lengte gemaakt :lol: Ik ben benieuwd wat ze dinsdag zeggen en hoeveel hij aangekomen is want onze weegschaal vertrouw ik maar niet. Dan zou hij helemaal niets zijn aangekomen :roll: