moestuinmama's?

Iemand verstand hiervan?

Anna Sofie heeft vorig jaar spruitkool geplant (omdat het zo’n uniek kind is wat dol is op spruitjes). In het begin groeide het traag en dat hoort ook zo begreep ik toen, maar nu zijn het lange stengels met gele bloemetjes.

Weet iemand hoe het nu verder moet?

Of gaat het juist mis nu het zo hoog op komt 8) ?

wacht even, hub is nu de deur uit maar die is plantenbioloog en heeft een moestuin gehad :mrgreen:

ik zal het 'm vragen zodra hij thuis is (ergens eind van de middag)

of het echt fout is weet ik niet het word ook wel doorgeschoten spruitkool genoemd …

ik ga even verder googelen :-*

Spruitkool kan op alle grondsoorten worden geteeld. Zure gronden moeten ter voorkoming van knolvoet voor de teelt van kalk worden voorzien. Omdat het gewas in de natte tijd van het jaar op het veld staat, mag de grond niet te vochthoudend zijn.

Spruitkool mag niet te veel worden bemest omdat de plant dan te snel groeit, wat aanleiding geeft tot de vorming van losse spruitjes.

Spruitkool wordt onder plat glas of buiten op een zaaibed gezaaid en later uitgeplant. Het zaaibed moet op een zonnige plaats worden aangelegd. U kunt zowel breedwerpig als op rijen zaaien (met een onderlinge afstand van 10 - 20 cm) .

Het voordeel van zaaien op rijen is dat u het zaaibed gemakkelijk onkruidvrij kunt houden.

U kunt zaaien van half maart tot begin april. Het is niet verstandig later te zaaien, omdat dan de groeiperiode te kort wordt en de opbrengst sterk terugloopt. Na opkomst kunnen de jonge plantjes worden gedund op een onderlinge afstand van 3 - 5 cm. Vlak voordat u gaat planten moet het perceel goed worden natgemaakt om beschadiging van de wortels bij het los maken van de planten te voorkomen.

De periode tussen zaaien en planten bedraagt acht tot tien weken. U kunt dus eind mei/ begin juni planten. Later planten is wel mogelijk, maar gaat ten koste van de productie. De plantafstand is 70 x 65 cm.

Het duurt vrij lang voordat de planten deze grote afstand volledig benutten. Daarom is het heel goed mogelijk om in het midden van twee rijen met spruitkolen; een gewas te zaaien of te planten waarvan de teelt minder lang duurt (radijs, spinazie en sla ).

Als u een ras hebt geplant dat geschikt is voor vroege of normale teelt, kunt u in september beginnen met het oogsten. De spruitkoolplant wordt in verschillende keren van beneden naar boven leeggeplukt. Iedere keer plukt u tot aan het groene blad.

Bij de eerst oogst worden, naast de goede vaste spruiten, ook alle losse spruiten (de roosjes) van de plant gehaald. Ongeveer een maand na de eerste pluk volgt de tweede. In november of in december kunt u voor de derde maal oogsten. De laatste spruiten kunnen in februari en in maart worden geoogst. Hebt u een laat ras geplant, dan valt de eerste oogst pas in december en kunt u ook tot maart blijven plukken.

Na maart lopen de gevormde spruiten uit tot zijscheuten die eind april/ begin mei bloeien. Zo’n doorgeschoten spruitkool plant is een lust voor het oog, met zijn grote trossen gele bloemen die overigens erg aantrekkelijk zijn voor bijen.

Het plukken van spruiten tijdens een vorstperiode gaat sterk ten koste van de kwaliteit. Wilt u echter bij vorst toch spruiten oogsten, dan moet u de planten bij de voet afsnijden en op een koele plaats langzaam laten ontdooien. Tijdens het ontdooien kunnen de planten tussen vochtige kranten worden gelegd omdat de spruiten dan beter van kwaliteit blijven.

Als de vorst volledig uit de planten is getrokken kunt u de spruiten eraf breken. Het nadeel van deze methode is, dat de oogst van de laatste spruiten verloren gaat.

doorgeschoten spruitkool

ja zo ziet het er idd uit.

Maar ik snap er niks van :mrgreen:

Manlief tuiniert hier meestal (collega-modie’s, ik kan echt niks idd… 8) )

Niets aan doen dus, zolaten doorgroeien en dan komen de spruitjes er vanzelf weer aan gegroeid?

Als spruiten doorgeschoten zijn ( kan ook met aardappels of andijvie ofzo) dan schieten ze in bloei en heb je dus de oogst gemist. Tenminste…dat is wat ik me van vroeger kan herinneren :eh: :think: ( wij hadden thuis een moestuin en mijn vader was zeer fanatiek daarmee)

wij hebben spruiten in onze moestuin, maar die heb ik nog nooit zien bloeien…en wel altijd spruitjes eraan. Dus dan denk ik dat dit niet goed is :roll: :mrgreen:

misschien is de grondsoort niet goed geweest?? :think:

Volgens mij als groenten doorschieten zou je ze nog wel kunnen eten, maar de smaak is er volgens mij totaal vanaf… :frowning:

Maar goed, ik zou zeggen, plant eens wat anders! Uien, tuinkers, aardappelen :wink: haha!

nee hoor, snap dat dat opnieuw planten geen optie is :smiley: