moeilijke stoelgang

Hallo allemaal ik heb een dochtertje van 1,5 jaar die eigenlijk kern gezond is op 1 dingetje na ze heeft enorm veel moeite met der stoelgang. Nu mijn vraag wat kan ik dan het beste doen? Want bij de huisarts helpen ze mij niet echt - ze heet gewoon bruinbrood - drinkt meer als genoeg - eet veel fruit - en eet verder met de pot mee. (aardappelen groente vlees pasta’s)

ze beweegt ook meer als genoeg (heeft volgens mij geen billen om te zitten gekregen van onze lieve heer)

Als ze poepen moet dan verkrampt ze helemaal staat naar adem te happen en eindigt in een huilbui. Ook haar billetjes zijn helemaal kapot al vanalles gesmeerd maar het gaat niet over.

Dus tips zijn MEEEEEER dan welkom

Is haar poep heel hard? En hoevaak heeft ze ontlasting?

Wat helpt is roggebrood laten eten, een lepeltje olijfolie geven of wat ook lakserend werkt zijn groene smoothies.

Susses en wat is de reden dat de huisarts je niet verder kan helpen?

-Lepel olfijolie door de fles helpt hier ook altijd heel goed.

-Gedroogde/gewelde abrikozen

-1 a 2 kiwi’s per dag eten

Als ze moeite heeft met de ontlasting, omdat het te dik is . Dan zou je bijvoorbeeld een bord pap als ontbijt geven met een eetlepel gebroken lijnzaad (Zonnatura) doorheen.

Lijnzaad bevat 1. veel vezels en 2. slijmstoffen

Of Roosvicee Laxo, daar wordt de ontlasting ook soepeler van.

Volgens mij is Lactulose gewoon vrij verkrijgbaar bij apotheek (geen recept van huisarts nodig) dus dat zou je ook zelf kunnen halen.

We hebben lactulose zakjes 3x perdag maar helpt niets. Maar die olijfolie is wel een idee om eens te gaan proberen.

Is haar poep heel hard? En hoevaak heeft ze ontlasting?

========

haar ontlasting is overigens keihard en ze heeft geregeld een poepbroek maar meestal is dat waterig met 1 keihard keuteltje

@Mywish2 wrote:

We hebben lactulose zakjes 3x perdag maar helpt niets.

Volgens mij is 3 zakjes per dag (ik neem aan van 6 gram per keer?) een beetje teveel voor een kindje van 1,5 jaar. Volgens het medicijnboek is 5 tot 10 gram per dag de startdosering en na 3 dagen afbouwen naar 3 gram per dag als onderhoudsdosering…

Krijgt ze die lactulose zakjes al een tijdje voor 3 keer per dag?

Als die Lactulose geen effect heeft dan kan het zijn dat ze onderin de darmen verstopt zit (lactulose werkt vooral bovenin de darmen) en is misschien een klysma een idee, maar dat moet je wel via de huisarts aanvragen.

De zakjes die ze krijgt is movicolon junior en van de Assistente van de huisarts mag ik die 3x p/d geven dat doe ik nu al 1,5 week. Daarnaast heeft ze ook al van die clysma’s gehad (van die pipetjes die ik in haar kontje moet steken en dan leeg knijpen) Maar vandaag wat olijfoli geprobeerd (door haar pap geroerd) en ze had een half uur geleden een goede volle broek. Als dit echt helpt en blijft helpen dan begin ik er ook aan :wink: Ik heb luie darmen en ben dan ook bang dat Nadine dat ook heeft maar dat is nog te vroeg om te onderzoeken zegt de HA

Van groene smoothies komen je darmen echt op gang, het helpt heel goed. verse sla of andijvie in de blender, water erbij, eventueel wat banaan of appel erbij.

hier ook nog gehad vanmiddag.

ze had zoooo veel pijn.

heb met een thermometer de ontlasting er moeten peuteren.

(heeft ze een keer eerder gehad, dit was een tip van de hap.

ik heb laxo roosvicee en dat helpt aardig goed.

die olijfolie ook eens even proberen

Nou Meiden heeeeeeeel erg bedankt die olijfolie helpt echt ze heeft vandaag 3 over volle broeken gehad. zonder moeite :smiley:

nou dan ga ik dat ook eens even doen,

doe je dat gewoon door de papfles en ahar andere drinken

Volgens mij is 3 zakjes per dag (ik neem aan van 6 gram per keer?) een beetje teveel voor een kindje van 1,5 jaar. Volgens het medicijnboek is 5 tot 10 gram per dag de startdosering en na 3 dagen afbouwen naar 3 gram per dag als onderhoudsdosering

onze emily krijgt 3 zakjes per dag...en is nog geen 2.
dit op advies KA. het is afhankelijk van hoe het gaat en ze heeft er dus eigenlijk 3 nodig omdat 2 weinig effect heeft. Uiteraard na overleg en dus niet zomaar uit eigen beweging.

verders wellicht in de gaten houden door middel van een schriftje wat ze eet en wanneer ze moeilijk gaat.

dit hebben wij ook gedaan en na bezoek KA en de nodige onderzoeken heeft ze een gluten allergie.
dus juist de vezels zorgen voor een probleem bij haar...
maar ... ze heeft niet alleen moeite met poepen. er zijn meerdere symptonen. maar het schreeuwen en de pijn die je beschrijft komt mij bekend voor.

hopelijk is het bij deze keer gebleven! en poept ze weer lekker gewoon!