Moeilijke momenten...

Hallo, ik geef nu drie weken bv en het lukt vrij goed, ons kleintje woog bij de geboorte 2.500kg, afgevallen en op dag7, bij het naar huis gaan, woog ze terug haar geboortegewicht. Gisteren woog ze al 2.940kg, ik kreeg een pluim omdat ze zo goed bijkomt.



Maar soms is het toch moeilijk… als ze niet genoeg geslapen heeft, komen we precies in een negatieve spiraal: te moe om te eten en dus te hongerig om te slapen… Dan kan ze om het uur vragen, gewoon wat tutten (wat toch net de bedoeling is denk ik) en in slaap vallen en zo gisteren van 14u tot 20u… ik was stikkapot… en zij ook, uiteindelijk geslapen van 20u tot 23u… ze had vanaf 16u niet supergoed gegeten.

Nu heb ik gisteren voor de eerste keer 80ml afgekolfd en mijn man heeft dit om 23u gegeven waarna de rust terugkeerde… om 3.30 de borst en om 7.30u nog eens en nu slaapt ze weer… :slight_smile:

Ik heb gehoord over regeldagen, maar wanneer weet je of het dat is of zoals ik denk dat slaaptekort? Als ik zo zag hoe Nico het flesje gaf, kreeg ik het toch wel heel moeilijk, tranen in mijn ogen zelfs, hoe ik zag hoe vlot een flesje ging voor haar en hoe voldaan ze was… en ik weet: die mindere momenten zijn zeker in de minderheid en ze is vaak wel voldaan met de borst, maar toch… hou ik dit vol?

Allereerst… regeldagen zijn volgens mij bij 14 dagen, 6 weken en 3 maanden. Maar ook tussendoor kunnen ze er zijn, om vraag en aanbod op elkaar af te blijven stemmen. En dat vreet bakken met energie ja, heel herkenbaar.



Hebben jullie iets van een vaste routine? Ik merk namelijk dat wij (wederom) veel baat hebben bij een vast patroon van: slapen - wakker worden = voeden - even samen tuttelen - even alleen - bij eerste slaapsignaal (gapen, wrijven, wegkijken, bleek worden) in bed leggen. Die wakkere momenten zijn op deze leeftijd zo’n 45 Ã 60 minuten. Hierdoor voelen die kleintjes snel aan wanneer het etenstijd is en ben je al snel van het gesnack tussendoor af (nogmaals, bij regeldagen of andere bijzondere omstandigheden zoals productie opkrikken wijken we hier van af) en eet de baby uitgeruster en dus beter.



Nou weet ik dat niet iedereen hiervan gecharmeerd is, maar bij ons heeft het erg veel rust gebracht. Oók voor de meiden. Saba was binnen korte tijd een relaxter en uitgeruster kind, en ook bij Tosca merken we nu dat deze regelmaat al snel vruchten afwerpt. Zodra ze wakker wordt staan er 2 borsten klaar en dat weet ze. Eet uitgerust en netjes 2 borsten achter elkaar, en na een boertje en schone luier kroelt ze nog wat met mij of d’r grote zus. Gapen? Weer naar bed. En dan slaapt ze ook binnen een paar minuten. Misschien het proberen waard? Sterkte!

Zoals Jassie het omschrijft, hebben we het hier ook altijd gedaan. Werkte hier ook perfect.

Als je echt in zo’n negatieve spiraal zit, zoals je omschrijft, probeerde ik altijd gewoon weer van voren of aan te beginnen. Dus drinken, even tutten, spelen (voor zover zo’n kleintje dat al kan) en slapen. Dionne haalde de eerste weken de 45 minuten nog niet eens.

Jullie hebben nu de negatieve spiraal doorbroken door even genoeg te laten drinken. Leg haar erna vrij snel in bed en laat haar weer slapen tot ze wakker wordt.

Dat is het moment voor de volgende voeding.



Als je echt merkt dat ze een dag zoveel komt, gewoon laten gaan. Meestal regelen ze dan.

Daarna weer zo snel mogelijk proberen een vast ritme (niet op tijd) op te pakken.

Ik zou ook zeggen: aanleggen als ze nog geen honger heeft, omdat het haar dan niet zo veel uitmaakt hoe moe ze is. Ik heb het ook zo gedaan: aanleggen als ze wakker werd, werkte hier ook! Succes!!!

Hellen en Jassie, de puntjes die jullie beschrijven hebben we wel toegepast, dus denk dat ik goed bezig ben :slight_smile:

Deze voeding ging ook weer goed, 1 borst wel, maar superveel gedronken, zat nu 4u tussen, zelf wakker geworden…

Nu even in het park naar mobieltje aan het kijken en seffens weer slapen hopelijk :wink:

savonds klusteren ze ook vaak… Klusteren= vaak savonds vaker willen drinken om zo wat extra binnen te krijgen voor de nacht…



En voor de rest deed ik hetzelfde als Jassie: na het slapen eten en dat werkte prima…



gr patricia

Begint beter en beter te gaan :slight_smile: Na de voeding ff knuffelen, boeren en spelen en na even gaan slapen… Vanmorgen was ze wel de hele vm wakker en dus vanmiddag weer te moe om goed te eten. Heb haar kunnen sussen en in slaap doen vallen voor toch even en daarna was ze weer wakker genoeg om te eten :mrgreen: Ook al was er dan een beetje langer tussen haar voedingen, ik dacht dat het dan belangrijker was dat ze goed was uitgerust en best honger had? Pfff, wat een beslissingen :slight_smile:

erg he, dat viel mij ook tegen… Eén troost: tegen de tijd dat ze kan praten zul je het snappen :roll: :shifty: :lol: