moeilijk poepen

ons mannetje heeft moeite met poepen.

soms zie je hem zo hard persen en rood worden en denk je: ow volgens mij is hij aan het poepen en dan is er niets.

Hij poept wel elke dag, maar het kost hem dus wel grote moeite.

zoveel dat zijn anus al helemaal kapot is.



iemand een tip? vind het zo sneu voor hem.

Gefeliciteerd met je zoon! Dat had ik even gemist.



Geef je bv of fv?

Bedankt :inlove: i



k geef fv

Zielig hè?



Drinkt hij goed de flessen leeg? Ik deed altijd ongeveer 10 ml extra water in de fles om meer vocht binnen te krijgen en de ontlasting daardoor wat dunner te maken. Bij zoon hielp dat goed, bij dochter niet…

Extra water in de fles geven idd. Wel even letten op hoe vaak je dat doet, fv-kindjes hebben een maximum aan wat ze mogen drinken :slight_smile:

Dat ligt aan de hoeveelheid fv in de normale hoeveelheid volgens mij, je mag er extra water bijgeven. Het gaat met name om het maximum aan poeder dacht ik.

Bij fv maximaal een liter, ivm overbelasting van de nieren.

Ik deed soms wel een druppeltje olijfolie bij de fles in, hielp ook wel.

D, maximum is een liter flesvoeding in de normale verhouding. Extra water is geen belasting voor de nieren het gaat om de hoeveelheid poeder.

Ik geloof dat ze maximaal 30 schepjes afgestreken voeding per dag mogen. Extra water toevoegen mag gewoon.

Als je het echt zeker wilt weten wat nou wel en niet mag en wat het beste zou helpen, zou ik toch morgen even het CB bellen Ellen :-* wij deden ook wel wat olie in de flessen, maar onze kinderen kregen ook al snel lactulose e.d. En om te voorkomen dat je nu al gaat “rommelen” met Sven zijn voedingen, zou ik even bellen :wink:

@Marlous79 wrote:

D, maximum is een liter flesvoeding in de normale verhouding. Extra water is geen belasting voor de nieren het gaat om de hoeveelheid poeder.




Dat is het tegenovergestelde van wat de lactatiekundige ons heeft verteld. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat er geen maximum is, zelfs bij volwassenen is dat er namelijk. Als ik TS was zou ik dit dus wel even goed navragen… :slight_smile:

Wij deden er ook een druppel olijfolie bij of extra water. Volgens mij gaat het idd om de hoeveelheid poeder die een max per dag heeft.

Lactulose kan ook helpen alhoewel ik zelf vind dat ze hierdoor weer krampjes krijgen.

Buikje masseren hielp hier ook. Hij lag op zijn rug op schoot en dan zijn benen draaien met de klok mee. Of over zijn buik wrijven in dezelfde richting. Soms hielp ook de thermometer. Gewoon tempen en dan kwam er daarna ontlasting.



Succes!

ow kreeg geen enkele melding meer maar er is veel gereageerd zie ik! bedankt allemaal!



heb idd het cb maar even gebelt.

en die raden af om er nu al iets mee te doen aangezien sven nog maar 2 weken is en wel elke dag poept.

olie raden ze af aangezien dat te vet kan zijn,

water bij de flesjes erbij doen raden ze ook af aangezien hij niet altijd zijn flesje leeg drinkt en dus te weinig voeding binnen zou krijgen. De fv is blijkbaar echt 1 schepje op 30 ml water en daar moet je eigenlijk niet vanaf wijken is hun mening. dan kan je nog beter tussendoor wat water geven, maar dan had ik weer het risico dat hij ging wennen aan sneller een flesje.



kortom: we proberen het nog maar even zo uit en zodra hij een dag niet gepoept had moest ik maar even een afspraak maken bij de cb-arts.

Om het iets dunner te krijgen kun je ook een stukje schapen van een ‘oude’ blok handzeep. Daar even een klein bolletje van kneden en dan gebruiken zoals een zetpil.



Klinkt raar maar helpt zeker…

@mariska89 wrote:

Om het iets dunner te krijgen kun je ook een stukje schapen van een ‘oude’ blok handzeep. Daar even een klein bolletje van kneden en dan gebruiken zoals een zetpil.



Klinkt raar maar helpt zeker…




Een eigen gemaakt klysma. Dat zou ik niet snel doen bij een pasgeborene…

@Bootj wrote:

Ik geloof dat ze maximaal 30 schepjes afgestreken voeding per dag mogen. Extra water toevoegen mag gewoon.




Dat dus.

30 schepjes is absoluut het maximum, dat van die liter is achterhaald. Maar ik zou dat sowieso niet doen, extra aan de fles toevoegen.



Hier heb je ook vitaminedruppels d met olie i.p.v water misschien is dat wat ellen en anders infacol? Dat gebruiken wij voor M.

Ik heb het toch even nagevraagd bij de kinderarts (die ik sprak over iets anders) en het maximum is inderdaad een liter als het gaat om flesvoeding. Maar, dat houdt niet in dat er onbeperkt water erbij gegeven mag worden, ook water moeten de nieren verwerken. Advies vanuit hen is maximaal 10cc water per fles extra, twee dagen. Heeft dat geen effect, dan schrijven ze lactulose voor.

Nou Knipoogje, advies uit een betere bron kun je niet krijgen :smiley: