'Moederschap rond het dertigste jaar is het beste'

‘Moederschap rond het dertigste jaar is het beste’

Uitgegeven: 4 juli 2008 11:26

Laatst gewijzigd: 4 juli 2008 11:49

AMSTERDAM - Aanstaande moeders maken een verstandige keuze als ze kinderen krijgen tussen de 25 en 35 jaar. Dat concluderen artsen en een demograaf in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde dat vrijdag is verschenen.

Volgens de onderzoekers zijn moeders die hun eerste kind krijgen, gemiddeld 29,4 jaar oud. Daarmee zijn ze vijf jaar ouder dan moeders die in 1970 hun eerste kind kregen.

De onderzoekers vinden het minder wenselijk dat vrouwen die jonger zijn dan 23 jaar al zwanger raken. Vaak moeten ze dan hun scholing afbreken.

Vader

De vrouwen hebben daarna vaker een lager inkomen. Ook is de kans groter dat de relatie met de vader van het kind op de klippen loopt.

Als vrouwen boven de 35 jaar nog aan kinderen beginnen, krijgen ze te maken met een verminderde vruchtbaarheid.

Ouder

Er wordt vaak gezegd dat tegenwoordig meer vrouwen dan vroeger op hoge leeftijd nog kinderen ter wereld brengen. Volgens de onderzoekers klopt dat niet. Het aantal vrouwen dat boven de 35 jaar kinderen kreeg, lag voor de introductie van de pil, rond 1970, twee keer hoger. Weliswaar worden nu wel meer eerste kinderen geboren bij vrouwen boven de 35.

Dat de gemiddelde leeftijd van moeders is gestegen, ligt volgens de onderzoekers niet aan een stijging van het aantal oudere moeders, maar juist aan een vermindering van het aantal jonge moeders dat (ongepland) kinderen kreeg.

Die ontwikkeling is volgens de wetenschappers ook te danken aan de komst van de pil.

Dit is toch niets nieuws??? :think: :think:

Persoonlijk vind ik 27 een hele mooie leeftijd om je eerste kind(eren :mrgreen: ) te krijgen

mij lijkt na je 25ste beginnen aan kids het beste inderdaad.

Je hebt dan tijd gehad om te studeren en je leven op een rijtje te krijgen.

Las laatst zelfs dat na je 25ste de vruchtbaarheid al af begint te nemen, en dat die na je 35ste nog maar de helft is van wat die ooit is geweest.

Jeetje, ik ben 25 en begin me dan wel oud te voelen hoor.

Laatst adviseerde iemand me ook al oogcreme omdat je vanaf je 25ste al rimpeltjes kan gaan ontwikkelen.

:eh:

Ja tofkes, maar er zijn natuurlijk altijd weer mensen die graag aan de ‘norm’ willen meedoen maar niet kunnen. :wink:

Als het aan mijn man en mij lag hadden we ze al gehad zo rond 26 jaar. Maar helaas stak de natuur daar een stokje voor. En nu hebben we ontzettend veel geluk dat ik met 31 straks een tweede zwangerschap afrond. Zitten we toch aardig aan het gemiddelde :inlove:

Enneuh rimpels vanaf 25…tja voorkomen was beter dan genezen? Al die nonsens geloof ik nog steeds maar weinig van. Geen anti-rimpelcreme hier. :lol: En als ze toch komen, jammer dan. 8)